Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ompotning af nye planter - hvornår?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Karinaf
Geografisk sted: Mejlby - Randers

Ompotning af nye planter - hvornår?

Indlæg af Karinaf » 23/3/2012 kl. 22:26

Så har jeg fået mine planter fra Schwerter :) Og jeg må sige, at jeg er imponeret. De er store og flotte og nogle endda med blomster stilke :)

Der kommer billeder af dem, når lyset bliver til det :)

Hvornår kan jeg evt omplante dem? Hvad med dem med blomster stilke? Ville egentlig gerne ha nogle af dem monteret på bark...?

Har bl.a. købt en Vanda Mini Palmer. Den har et imponerende rodnet og har bl.a. rødder et stykke oppe på planten. Er det normalt? Desuden så ser det ud til at der er to små planter på den?

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 24/3/2012 kl. 18:49

Ingen input? :)

Vil gerne nå det her i weekenden, men er meget i tvivl om, hvorvidt jeg kan omplante en orkide der har blomsterstilke på vej...

Der kommer billeder under "vis os dine orkideer" senere i aften, når ungerne er puttet :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/3/2012 kl. 22:56

Nu har der jo lige været et lidt tilsvarende spørgsmål lige under dit "Forårs ompotning", måske dem, der har svaret der, synes, at svarene på dine spørgsmål findes der! :roll:

Det er som regel ikke optimalt at potte om, når de har blomsterstilke, du risikerer, at de visner skaftet væk igen. At gå fra potte til klods med skafter på er så nok en endnu hårdere kost, da rødderne pludselig får nogle helt andre forhold, tit med mindre væde omkring sig, det skal de måske lige vænne sig til. Med blomsterskafter kan det sagtens gå galt!

Det er meget normalt, at Vandaer får rødder op af stilken, ude i naturen kan mange af dem blive meget lange, så skal de jo kunne få fat i noget, mens de vokser opad, for at blive siddende. Sideskuddene er med til at gøre din plante mere kompakt med tiden, hvis du absolut vil, kan de fjernes med tiden, jeg lader dog mine blive siddende.
Mvh Egon

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 24/3/2012 kl. 23:43

Ahh.. ja det kan selvfølgelig godt være. Men jeg har brug for at få skåret det helt ud i pap ;) Vil jo nødigt gøre noget forkert her. Ville være ærgeligt med så flotte planter :)

Det optimale vil altså være at lade dem blive i deres potter indtil de er afblomstret og så faktisk vente med at plante dem om/på dem på klods, indtil de er i vækst igen?

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 25/3/2012 kl. 11:37

Da jeg kom ind i Jydsk Orchide Klub, holdt en af de gamle et "nybegynder-kursus", som tommerfingerregel ompotter man kun, hvis det er nødvendigt, det kan der være mange årsager til, og med dem, der sætter et nyt skud ved siden af det gamle, (sympodiale orkideer) ompotter man, når nyskuddet lige er startet op, da de fleste orkideer sætter et væld af nye rødder til nyskuddet, når det er kommet lidt i gang. Rødderne knækker let, derfor skal der pottes om, inden de dukker frem, og risikerer at rådne som følge af brækkede spidser.

Planter af Vanda-typen (monopodiale orkideer), bl.a Phalaenopsis, sætter ikke nye skud nede fra ved siden af det gamle skud, måske sideskud på planten, de vil fortsætte i det samme skud år efter år, der bør man ved behov ompotte om foråret, når de helst ikke lige har blomsterskafter.

Da slægter som Phalaenopsis kan blomstre i mange måneder, så kan det være svært at ompotte i foråret, for sent på året er ikke optimalt, da planten så skal til at etablere sig ophængt på en klods eller lignende, mens lyset svinder dag for dag, det kan svække planten meget. Så, om du skal lade dem blive i potterne, til de er afblomstret, eller opklodse dem nu, hvis det er dine Phal's, du vil montere, det kan jo næsten være valget mellem pest eller kolera.

Det mest sikre råd ville nok være, at klippe skafterne af, og så montere dem, det har de færreste jo lyst til, men, du kan jo også nænsomt klodse dem op, som de er, og så holde godt øje med, om de ser ud til, at det er OK, eller de får det hårdt, så må saksen jo igang, med en sterilisering af saksen mellem de forskellige planters skafter!
Mvh Egon

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 25/3/2012 kl. 21:39

Egon tak for dit svar. Jo det var især mine nye Phal. jeg tænkte på.

Jeg valgte at opklodse de af planterne, der ikke ikke havde blomsterstilke. De andre fik lov til at blive i deres potter.

Vandaerne blev dog nænsomt flyttet i en teaktræskurv.

Nu vil jeg holde godt øje med dem alle og håbe på, at de vil trives.

jane moritsen

orkideer med unger

Indlæg af jane moritsen » 29/7/2012 kl. 18:46

hej jeg har nu 3 orkideer med unger , den ene har 5 på 2 stilke. hvad gør at der kommer unger på nogle og ikke på andre. ?? kan der komme blomster på de planter senere ??? hvornår skal ungerne plantes og hvor meget af stilkene skal der plandetes med ????? :lol: med venlig hilsen jane moritsen
jane moritsen

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/7/2012 kl. 23:39

Velkommen til Jane.

Det er som regel mere overskueligt for alle, hvis man vælger at starte en ny tråd op, end fortsætte i en andens, som måske kun delvist omhandler samme spørgsmål. :wink:

Men, jeg går ud fra, at det er Phalaenopsis hybrider, der har sat keikier, som de små planter på blomsterstilkene hedder.

Det er formentligt noget udefra kommende, som giver en "hormonforstyrrelse" hos planten, når den skal til at blomstre, så omdanner den den spæde blomsterknop til en lille ny plante i stedet for, det kan være vandingen, der går galt, temperaturen, eller, planten har måske nogle gener med fra forældrene, som har svært ved at finde "fodslaw".

Nogle her på forumet har eksperimenteret med noget hormonforstyrrende pasta, som ofte vil resultere i en keiki i stedet for en knop, de dukker nok op, hvis du bruger søg oppe for oven, med pasta som søgeord.

Ligeledes vil du finde snesevis af spørgsmål og svar omkring keikierne, hvis du bruger søgefunktionen.

Der kan både komme blomster på den gamle plante, næste gang den sætter blomsterskaft, og ligeledes på keikierne, og, da de har samme genmasse som den gamle plante, bliver blomsterne 100% identiske med den.

Når de små keikier har fået lidt rødder på 3-5 cm, længde, så kan du enten klippe blomsterstilken af lidt før og efter keikien, eller forsigtigt vrikke keikien af, lige lade brudstedet tørre ud en dags tid, før du kommer vand derpå, så heler sårene op med en skorpe, som vil beskytte blomsterskaftet med keikien mod rådsvamp og bakterieangreb.

Keikierne kan plantes i en barkmix, og dyrkes som moderplanten!
Mvh Egon

jane moritsen

Indlæg af jane moritsen » 13/1/2013 kl. 14:08

hjælp hjælp har for ca 1 år siden fået lavet en ny stue og elsker orgideer. men , min kærste og jeg har altid været gode til at passe dem, men nu det sidste år er vi ved at købe os fattige,da de mister alle blomsterne inden for den første md. vi har dem, hvis der er knupper i den bliver de gule og falder af. bladene er sprøde og grønne. de er i glas krukker og står på lecasten og bliver vandet ca hver 8-9 dag..hvad gør vi forkert ???? har snakket om fugtigheden i rummet , her er meget lav fugtighed lige nu ca 29%.vinduerne er mod nord.
jane moritsen

sabine
Geografisk sted: roskilde

Indlæg af sabine » 13/1/2013 kl. 14:49

både nord og lav fugtighed duer ikke, så smider de knupperne, så på med kunstigt lys op på 60-65 % fugt ,,,
:wink:
mvh sabine

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 14/1/2013 kl. 14:00

Som Sabine skriver er 29% er meget lavt, og nordvinduet om vinteren giver meget lidt lys.
Luftfugtigheden er svær at ændre markant i et helt rum, så i kan eventuelt prøve at stille dem mod syd i et andet rum indtil de er fuldt udsprungne, og derefter rykke dem i stuen. Det er min erfaring at blomsterne når de først er åbnet bedre klarer det lave lys - og luftfugtigheden klarer de i hvert fald bedre end knopperne, omend det er meget lavt :)

Nu du skriver de står i glas tænker jeg også om de er pottet ud i glasset, eller om plasticpotten bare står i en glasskjuler?
Orkideer der bliver plantet direkte i glas, kan være lidt mere besværlige at styre rent vandingsmæssigt - det kan også være en bidragende faktor, hvis det eksempelvis er noget nyt i er begyndt på og ikke havde dem sådan tidligere, hvor du skriver det gik fint med blomsterne.

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Besvar