Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Kulde under transport - skade?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Karinaf
Geografisk sted: Mejlby - Randers

Kulde under transport - skade?

Indlæg af Karinaf » 3/4/2012 kl. 16:42

Ja jeg kom jo til at lave endnu en bestilling hos Schwerter :oops: Men da vi jo pt har rimelig lave temperature i Dk, lavede jeg den aftale med dem, at jeg gennemførte ordren og betalingen og de ville så holde mine planter tilbage, indtil jeg kontaktede dem igen.

Uheldigvis er der så gået noget galt, så de har alligevel fået sendt min order. De er selvfølgelig helt med på, at de skal give mig nogle nye planter, hvis planterne tager skade af kulden.

MEN hvilke skader skal jeg holde øje med og hvor hurtig vil de vise sig?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 3/4/2012 kl. 21:29

Nu er der forhåbentligt de formildende omstændigheder, at Schwerters kasse er så stor, at postbuddet ikke har pakken med på cyklen, så, den vil befinde sig i en bil, når den skal sendes ud.

Selvom der er frost udenfor, når pakken zig-zagger op gennem Tyskland og Danmark, så vil de næppe være nær frysepunktet inde i lastbilerne/togene. Lave temperaturer kortvarigt vil de fleste tropiske orkideer kunne klare, får de frost, vil de have slatne blade uden saftspænding, måske glinsende af vand og muligvis misfarvede.

Ser planterne sunde ud og strutter, så burde der ikke ske noget efterfølgende.
Mvh Egon

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 3/4/2012 kl. 21:42

Tak for svaret Egon :) Jeg modtager formentlig planterne i morgen og så vil jeg gå dem grundigt efter.

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 4/4/2012 kl. 21:45

Så har jeg modtaget mine planter.. Er bange for at et par af dem har taget skade -Phal. javanica x lindenii, Phal. stobartiana, og Aerangis stylosa.

Desuden så er jeg skuffet over kvaliteten af de teaktræs kurve, jeg har bestilt. Flere af dem er rigtig dårligt samlet og der er flækket stykker af de enkelte pinde. Desuden så var der en lugt at kælder, da jeg åbnede kassen og flere af kurvene ser ud til at være angrebet af svamp :( De kurve jeg fik i min første ordre var så fine.

Sender en mail til dem i morgen med billeder af blomster og kurve og ser hvad de siger..

Først får I dog nok et par billeder herinde, så I kan komme med bud på om planterne har taget skade.
Senest rettet af Karinaf 4/4/2012 kl. 23:45, rettet i alt 1 gang.

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 4/4/2012 kl. 22:01

Ej I får lige billederne nu ;) Man er vel lidt utålmodig :lol:
Vedhæftede filer
stobartiana skade.jpg
stobartiana skade.jpg (47.56 KiB) Vist 3957 gange
phal javanica x lindenii - skade.jpg
phal javanica x lindenii - skade.jpg (47.28 KiB) Vist 6322 gange
A. stylosa skade.jpg
A. stylosa skade.jpg (12.99 KiB) Vist 6322 gange

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 4/4/2012 kl. 22:02

Bemærk misfarvningerne ?? især på stobartiana'en..

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 5/4/2012 kl. 10:53

I får lige et par billeder af kurvene.

Ville i turde bruge dem til orkideer?
Vedhæftede filer
teak5.jpg
teak5.jpg (55.42 KiB) Vist 6290 gange
teak9.jpg
teak9.jpg (58.25 KiB) Vist 6290 gange
teak2.jpg
teak2.jpg (64.5 KiB) Vist 6290 gange

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 5/4/2012 kl. 10:58

Jeg synes hverken planter eller kurve ser godt ud. Hvis det var mig ville jeg ikke betænke mig på at reklamere over det. Har du fået andre planter end dem du viser.
Med venlig hilsen
Erna

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 5/4/2012 kl. 11:03

Ja det har jeg. Jeg bestilte 12 i alt.. umiddelbart så synes jeg ikke, at de andre ser medtagede ud.. Men er selvfølgelig lidt nervøs :(

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 11/4/2012 kl. 16:39

Så fik jeg svar tilbage fra Schwerter og jeg er skuffet og temmelig ærgelig. Havde jo allerede den næste ordre klar, men det bliver så nok ikke der.

Er der nogen der kender til en forhandler der har lige så stort et udvalg i Phalaenopsis arterne?

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 11/4/2012 kl. 17:52

Jeg synes det var dumt at lægge en bestilling i vores frostmåneder.

Schwerter er en god -billig og ærlig internethandler.

evt. kunne du have brugt Christians onlinebutik ,det er også fra

Schwerter han køber de fleste planter.

Det er selvfølgelig kedeligt at de ikke ser dine aftale.

Popow er et godt alternativ,men det samme kan ske hos ham.

hilsen Per

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 13/4/2012 kl. 14:03

Jeg har altså også købt rigtig mange planter hos Schwerter i de sidset 5 år .
Jeg synes han har fine planter og som Egon siger han er ærlig og reel selvfølgelig kan man få en plante i ny og næ som ikke svarer til de man havde forventet men det kan man også andre steder jeg har oplevet at få uldlus i planter et sted fra og det ville de ikke høre tale om selv om at jeg kunne bevise det og det er da værere en et enkelt skadet blad .
Kurvene ser dog ikke særlig fine ud .

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 13/4/2012 kl. 15:54

Nu var det jo heller ikke ment som en ordre, men en reservation, da der var nogle bestemte planter, jeg var meget interesseret i. Sidst jeg bestilte, oplevede jeg, at flere af planterne nåede at blive udsolgt, inden jeg fik stykket ordren sammen, så derfor lavede jeg aftalen med dem, om at de ville reservere mine planter og så sende, når det var blevet varmere...

Men ja fejl kan ske og sådan er det. Det er sådan set heller ikke det jeg er ærgelig over. Det der ærger mig mest er kurvene, da jeg personligt synes de er i for dårlig stand.

Men det er da rart at høre, at I andre har gode erfaringer. Nu er det jo kun anden gang jeg har bestilt hos Schwerter. Havde jeg bestilt hos dem 20 gange før, havde min oplevelse nok været en anden og ikke den 50/50 oplevelse, jeg sidder med lige nu.

Men det jeg efterlyste med mit indlæg var jo bl.a. også om andre turde bruge kurvene?

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 13/4/2012 kl. 16:07

Kunne du ikke skylle kurvene i atamon, hvis det er mug, der er på dem?

Umiddelbart ville jeg ikke have de store problemer med at bruge dem, i mine øjne ser de stadigvæk solide nok ud, træet er vel ikke porøst? :roll:
Mvh Egon

Karinaf

Indlæg af Karinaf » 13/4/2012 kl. 16:24

Nej de hænger sammen til trods for nogle løse tremmer.

Men vil Atamon være nok? Er så bange for at få ødelagt mine planter af svamp og råd.

Besvar