Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Billig løsning

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Liselotte

Billig løsning

Indlæg af Liselotte » 9/9/2012 kl. 01:36

Jeg har snakket med en orkide expert i plantorama i lystrup nær århus.
Angående uldlus og skjoldlus anbefalede han at vaske bladene i opvaskevand med en blød børste, jeg brugte en ganske almindelig rengørings svamp med den bløde side. Der efter skulle jeg spritte bladene af, som jeg gjorde med vatrondeller.
Han sagde at alle de forskellige midler man kan købe er spild af penge, de lægger sig bare på overfladen og kommer ikke ind til problemet, det skal vaskes og sprittes af. Hvis det ikke virker skal planten smides ud.
Jeg har fået bekæmpet uldlus på denne måde han anbefalede på en dendrobium, så det råd er jeg meget glad for. Prøver lige pt at bekæmpe skjoldlus på samme måde på en massai red, men tror den er lidt sværere, men må så desværre sige farvel til den hvis det ikke kan bekæmpes.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/9/2012 kl. 02:21

Ekspert, siger du! :shock:

De sælger et produkt i Plantorama 2000 i Egå, Provado Plus, der er et systemisk middel, det vil sige, at planten optager giften i sig, og derved vil alle sugende dyr få giften ind i sig. Det er så giftigt, at selv de aerosoler, de små dråber, der flyver rundt i luften kan slå en meget stor edderkop ihjel, bare ved den sparsomme kontakt det giver. De er ellers meget sejlivede!

Ren sprit er jeg ikke så meget for, en halv/halv vand/sprit er ikke nær så hård ved bladene, jeg prøvede engang med ren sprit, så fik jeg fjernet en del af det, som bladene beskytter sig med mod snyltende dyr, og i tusindvis af skjoldlus bredte sig over alt på planten. Måske jeg var uheldig!

Et "nyt" middel imod bl.a. uldlus er blendede blade af tomat, som fortyndes op i vand med lidt sulfo i, når det har trukket lidt, filterers bladstumperne væk, ind i en forstøver, og så er det klart til at blive brugt. Det skulle ikke skade planterne, men indeholder de giftstoffer, som mange i natskygge-familien har, og det slår mange snyltere ihjel, dog formentligt ikke skjoldlus.

Du kan også købe Calypso til at blande i vandingsvandet, det indeholder samme aktive systemiske stof som Provado Plus, optages også af planterne, og cirkulerer rundt til de snyltende dyr, så de dør. Det er billigere at bruge end sprayen, så har man heller ikke problemet med, at man risikerer at give planten frostskader p.g.a. drivmidlet. Holder man en afstand på 30-40 cm, så sker det ikke, når man sprayer bladene til med gift.

Problemet med den metode, du fik anbefalet, er, at mange uld- og skjoldlus sidder under de gamle dækblade, på rødderne eller inde i nyskuddets nye blad, der kan du ikke komme ind, det kan den systemiske gift! Efterlader du bare en enkelt hun, har du snart 50-200 nye unger på vej ud på planten, og har du fjernet noget af den beskyttelse, som bladene har, så kan selv de små unger bore snablen ind i gamle blade og begynde deres skadelige tilværelse!

Går du væk fra opvaskemiddel, vand og sprit, så husk at beskytte dig imod aerosoler eller væske på bar hud. Det er altid en god ide at gå udenfor, og så huske, ikke at stå i vindretningen.
Senest rettet af Egon K P 9/9/2012 kl. 22:06, rettet i alt 1 gang.
Mvh Egon

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 9/9/2012 kl. 11:29

hvis det kun er en enkelt planter eller to og der er tale om skjoldlus eller uldlus, ville jeg mene man med omhyggelig rengøring kan fjerne skadedyrene amnuelt. De er jo heldigvis dyr som ikke bevæger sig så hurtigt som eks bladlus osv.. :)

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 9/9/2012 kl. 14:04

Tak for rådene.
Jeg er ikke så meget for at bruge de forskellige giftstoffer, men den kan jo blive nødvendigt.
Arne i plantorama mente at de forskellige giftstoffer bare lagde sig ovenpå feks uldlusene og kom ikke ind og slog dem ihjel. Han anbefalede at jeg kunne bruge gødningspinde med insektmiddel som en sidste løsning hvis det andet ikke virkede, så det vil jeg nok prøve mod skjoldlusene :wink:

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 9/9/2012 kl. 21:56

Gødningspinde med insektmiddel..???
Den må du vidst lige forklare.. :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 9/9/2012 kl. 22:04

Sig mig lige, Liselotte, var du i Plantorama 2000, eller Jydsk Orchide Import? :roll:

Arne og Laila har Jydsk Orchide Import ved Hinnerup, tidligere boede de nær Lystrup, og Plantorama ligger i Egå, jeg er bare lidt forvirret på et højere plan. :lol:

Det er rigtigt, at de gammeldags gifte lægger sig ovenpå både uldlus og skjoldlus, det er derfor, man bruger systemiske gifte i dag, som trænger ind i planterne, og bliver et giftstof indefra til de snyltende plageånder.

Jeg kommer lige i tanke om, at jeg har glemt sulfo i tomatopskriften længere tilbage i tråden, så, den sætter jeg lige ind deroppe.

Netop sulfo kan fjerne de beskyttende "fedtlag", der er udenpå uld- og skjoldlus, så de er mere sårbare overfor giftstoffer. I det udtræk, man laver af tomatplanterne er det nicotin, der slår lusene ihjel, når sulfoen har gjort det muligt for væsken at trænge ind til dyrene. Tidligere var oprenset nicotin et almindeligt brugt giftstof i drivhuse, som regel var det kun rygerne, der fik lov til at sprøjte med det, så, der blev taget lidt hensyn til ikke rygerne.

De gødningspinde, som du beskriver, indeholder også systemiske giftstoffer, dog må du ikke bruge de koncentrationer, der står på pakken, så ødelægger du muligvis rødderne på planterne. De tåler ikke samme koncentration i gødning som andre planter, så hellere en trediedel anbefalet dosis, end en halv, vil jeg mene.

Om der er få eller mange skjold- eller uldlus er i princippet ligegyldigt, man kan komme til at fjerne dem manuelt i lange tider, hvis man går den vej. Dem på rødderne og bag gamle bladskeder er svære at fjerne manuelt, dem i nyskuddene kommer jo frem, efterhånden som bladene åbner sig, så er de dog allerede godt gennemhullede.

De små unger af skjoldlusene, som tit ligger inde under skjoldet er langt under en halv mm store, de er forbløffende gode til at løbe hurtigt, når først skjoldet åbner sig. Jeg har vist for nogle år siden sat dette billede af en fjernet skjoldlus her fra matriklen ind i en tråd.

Billede

Der er mange derinde, de skal alle omhyggeligt forhindres i at forlade skjoldet, når moderen fjernes. De må ikke falde ned i mediet, så har de snart snablen i planten, så, omhyggelighed er vist et nøgleord, hvis man vil bekæmpe skjoldlus manuelt. :wink:
Mvh Egon

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 9/9/2012 kl. 23:58

Tusind tak for rådene Egon, dem tar jeg til mig :wink:

Jeg kan godt se det kan blive en meget svær opgave og "nøjes" med opvaskemiddel og sprit, så det ender nok med at jeg køber noget gift.
Jeg er godt nok ikke så vild med tanken om provado, jeg ved der er andre slags på markedet, kan bare ikke huske hvad de hedder.

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 10/9/2012 kl. 00:00

Jeg kan desværre ikke huske hvad de hed, men det var nogen Arne anbefalede som efter sigende skulle være gode
kennethjohannsen skrev:Gødningspinde med insektmiddel..???
Den må du vidst lige forklare.. :)

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 10/9/2012 kl. 13:28

Jamen her er link til en af slagsen, jeg mener nu også at der er andre firmaer som laver dem, så man kan jo prøve at google.
http://www.substral.dk/Substral/Produkt ... ID=PROD121
Med venlig hilsen
Erna

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 10/9/2012 kl. 22:22

Ja selvfølgelig kan man google, tænkte bare ikke lige på det sjovt nok :wink:

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 3/10/2012 kl. 14:30

En lille opdatering :wink:
Uldlusene på min cattleya er for længst væk, udelukkende ved brug af sprit :wink:
Dem jeg mente havde skjoldlus har fået behandling med calypso, desværre gik min forstøver i stykker, så jeg brugte vatrondeller i stedet for + de fik en slat ned til rødderne. Så håber jeg er garderet nu, men må indrømme jeg tvivler på det er skjoldlus, men nu har de fået turen alligevel :D
38 orkideer og 9 frilands orkideer

Besvar