Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Funderinger omkring dyrkning af Orkideer

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 29/3/2013 kl. 11:54

Hej.
God tråd.
jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om gådning og hvis muligt, mangler..
Jeg står selv med et par paphiopedilum som jeg ikke er helt sikker på om de har det ok eller om de mangler gødning..

Findes der mon billeder af orkideer med næringsmangel...??

mvh

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 29/3/2013 kl. 14:32

Hvis en paphiopedilum ikke trives, synes jeg, det
første man bør gøre, er at slå planten ud af sin potte,
og undersøge om rødderne er i orden.

De største problemer man får med paphiopedilum er ved overvanding.
De fleste bøger skriver at Paph. ikke tåler at tørre ud,
det er jeg ikke enig i. I vinterhalvåret lader jeg alle mine papher
tørre ud (dec.-jan.-feb.) (vanding med 2-3 ugers mellemrum)
Hvis rødderne er ok, kan der være tale om næringsmangel.

Paph. vil helst have regnvand med en PH på 6,5-7.
Postevand, der ikke er for hårdt, kan bruges,
men kræver omplantning med 1-2 års mellemrum.

Hvis bladene er lysegrønne(gule), kunne det evt. være jernmangel
og-eller magnesium-mangel.

Det mærkelige ved paphiopedilum er, at de godt kan lide kalksten
i komposten, men ikke for meget kalk i postevand.
H.C. i Fredensborg har altid kommet kalksten til
kompost til paphiopedilum

Paphiopedilum gror godt i Greenmix. Se link nedenfor

http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=3174

MVH Per

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 29/3/2013 kl. 15:41

Erna skrev:Hej Christian

Nu har jeg målt lyset som min plante får. Den får 20.000 lux, den har fået røde aftegninger på det nye blad og den nye bulbe som jo nok indikerer at den har fået lys nok.

Jeg har lige et eksempel på lysmængder som anbefales. Det er til L. sincorana, mon ikke den går an.
Det fremgå ikke at det er den lysmængde som planterne får i naturen, det er den lysmængde som jeg bliver anbefalet at dyrke den i, som er 3500-4500 fc. Er det den lysmængde som du mener er den som planterne får i naturen?
Hvis man går ud og måler lyset her i DK midt på dagen fra en skyfri himmel , så er der jo 100.000lux eller mere.
Så vidt jeg ved er Laelia sincorana ikke en af de Laelia der vokser fuldstændig blottet i det fri, men i halvskygge af træer og buske, så 35-4500 fc. hvilket svarer til ca. 35-50.000 lux, vil jeg mene sagtens kunne være hvad den får i naturen i halvskygge. Stiller du den i den bagende middagssol ved 100.000 lux vil jeg også garantere at den bliver helt lilla :)
Selv om den af vækst minder meget om stenlaeliaerne behøver L. sincorana slet ikke at blive rød for at blomstre, i modsætning til mange af de andre.

Jeg vil umiddelbart tro at en sincorana kan blomsteres under 10.000 lux kunstlys med skiftende dagslængde over året - det kunne faktisk være lidt sjovt at teste :)

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 29/3/2013 kl. 19:45

Der er vidst ikke rigtigt noget skygge der hvor sincorana gror ( det var derfor jeg valgte den :lol: ) se billeder i linket.
http://www.delfinadearaujo.com/on/on28/ ... ad1eng.htm
Jeg ved så ikke om det kun er et spørgsmål om at planten ikke bliver overophedet i forhold til om den kan tåle fuld sol. Hvis det er så har Per ihvertfald fortalt at der hvor sincorana gror blæser det ret meget, så er det måske derfor den alligevel kan tåle at stå i fuld sol :roll:

Ja, det kunne være sjov at prøve om det er nok med 10.000. Jeg har lige idag fået mine to nye terrarier ind af døren, de er 90 cm høje, så kunne jeg jo finde på at have 3 stks. hængende i forskellig afstand fra lyset. Hvis alle tre blomstrede ville det jo også være interessant at se om der var forskel i blomsternes størrelse og farveintensitet, for måske blev blomsterne mindre hvis de kun fik lige fik minimum lys.
Med hensyn til den skiftende dagslængde, så har jeg læst at dagene skal være aftagende når den skal danne blomsterknopper. Det skal lige siges at det var en udokumentet påstand, men jeg er sikker på at Per ved alt om det.
Med venlig hilsen
Erna

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 29/3/2013 kl. 20:43

Nej det er i hvert fald ikke nogen dyb skov den gror i :) men dog på stammer af Vellozia'er så de får nok lidt skygge sammenlignet med stenlaeliaerne, og det er også det der gør den noget nemmere at blomstre her hjemme..

Det var god læsning i det link der! De skriver også at den vokser hvor der tit er skydække, det kunne også være med til at trække lyskravet til den lidt ned.

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 30/3/2013 kl. 19:32

Erna skrev: Ja, det kunne være sjov at prøve om det er nok med 10.000. Jeg har lige idag fået mine to nye terrarier ind af døren, de er 90 cm høje, så kunne jeg jo finde på at have 3 stks. hængende i forskellig afstand fra lyset. Hvis alle tre blomstrede ville det jo også være interessant at se om der var forskel i blomsternes størrelse og farveintensitet, for måske blev blomsterne mindre hvis de kun fik lige fik minimum lys.
.
Men så skal det være samme klon. Her vokser sten laelia fint mens sincorana driller, har nu tre eller fire forskellige. Har tidligere læst meget, men syntes det er svært at lave om på hvordan jeg dyrker, de hængene sammen med stenlaelia arterne, og vokser også fint, men måske vi har haft dyrket dem for koldt.

Alle generelle regler er jo bare generelle fingerpeg, derfor er det så utroligt svært at komme med præcise vejledninger. Vi vander f,eks, dagligt på denne tid af året, ok springer måske en enkelt dag eller to over om ugen.

Og tak for linket, har før læste deres artikler frem og tilbage, og faldt lige over x britoi (nævnt på den side du linkede til), som jeg lige har købt, men hvor skiltet er stavet så elendigt at man tror det er løgn. Korrekte navneskilte er en stor hjælp når man prøver at regne ud hvordan man skal behandle en plante.

Elsker foråret grønne rodskuddet alle vegne og knopperne popper op her og der.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 4/4/2013 kl. 11:58

PA48 skrev:Hvis en paphiopedilum ikke trives, synes jeg, det
første man bør gøre, er at slå planten ud af sin potte,
og undersøge om rødderne er i orden.

De største problemer man får med paphiopedilum er ved overvanding.
De fleste bøger skriver at Paph. ikke tåler at tørre ud,
det er jeg ikke enig i. I vinterhalvåret lader jeg alle mine papher
tørre ud (dec.-jan.-feb.) (vanding med 2-3 ugers mellemrum)
Hvis rødderne er ok, kan der være tale om næringsmangel.

Paph. vil helst have regnvand med en PH på 6,5-7.
Postevand, der ikke er for hårdt, kan bruges,
men kræver omplantning med 1-2 års mellemrum.

Hvis bladene er lysegrønne(gule), kunne det evt. være jernmangel
og-eller magnesium-mangel.

Det mærkelige ved paphiopedilum er, at de godt kan lide kalksten
i komposten, men ikke for meget kalk i postevand.
H.C. i Fredensborg har altid kommet kalksten til
kompost til paphiopedilum

Paphiopedilum gror godt i Greenmix. Se link nedenfor

http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php?t=3174

MVH Per

Det her er den første pahp hybrid jeg købte. Den har stået i den samme potte i tre år nu.
De sidste måneder er nogle af bladene begyndt at se rigtig kedelige ud, jeg tænker at den gerne vil pottes om, fordi der heller ikke rigtigt er plads i potten mere. Hver gang jeg gerne ville potte om, gav den sig til at blomstre. Jeg regnede det bestemt heller ikke som umuligt at jeg havde fået ødelagt rødderne, så det var godt nok lige spændende at vippe den ud af potten.

Hvad med dig Kenneth, har du kigget til nogle af dine rødder, eller har du fundet ud af hvad der er galt med dine?

Billede

Gad vidst hvordan jeg lige får delt den uden at ødelægge rødderne. Der sidder en lille snegl på rødderne kan jeg se på billedet :shock:
Barken er meget våd, det er fordi den får lov til at trække vand ca. 1 døgn, så får den først vand igen når den er helt tør.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 4/4/2013 kl. 13:02

Hej Erna

Det er godt nok nogle flotte rødder du har.

Men det ser ud til at din kompost inde i midten af potten
er nedbrudt.Forsøg at fjerne så meget du kan uden at beskadige
de flotte rødder.
Så må du prøve med planten på hovedet at lirke nyt bark
ind i midten.
Brug samme potte.
Kom evt. lidt kalksten el.(marmor) i bunden af potten.

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 4/4/2013 kl. 22:51

Tak Per, jeg blev godt nok positivt overrasket da jeg så hvad der var i potten.
Jeg kan nu ikke bruge den samme potte igen, potteklumpen udvidede sig da den blev befriet fra potten, så den kan slet ikke komme derned igen. Nu står den bare løst i skjuleren, så finder jeg en større potte i morgen. Jeg kan vel så bruge lidt af de kalksten jeg tog med hjem fra Stora Alvaret på Øland sidste år til at putte ned i potten. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Besvar