Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Anderledes Orkide i problemer

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Jimbo

Anderledes Orkide i problemer

Indlæg af Jimbo » 22/9/2013 kl. 22:04

Jeg har lidt forskellige Orkideer herhjemme (Jeg har lidt svært ved navnene).
Jeg har et par af dem som bliver solgt alle steder, med de tynde stængler og store brede, og det har det rimeligt godt.
Så har jeg også 2 andre som er en anden type med kraftige stængler og lidt mindre blade, som ikke bliver så høje. Jeg har længe ledt efter navnet på denne art, men det nærmeste jeg er kommet er denne "eulophia petersii", denne ligner utroligt meget på bladene og især på stænglerne. MEN problemet er, at efter jeg har plantet alle mine orkideer om for et par uger siden, er der nu opstået et problem. En af de 2 planters blade er begyndt at blive rynkede og er blevet gule på et par af de store stængler, hvor alle de nye skud er grønne og flotte?
Kan det være fordi jeg har ændret hvordan jeg vander dem, eller er de gamle skud bare ved at blive gamle??
HJÆLP!

Jimbo

Re: Anderledes Orkide i problemer

Indlæg af Jimbo » 23/9/2013 kl. 08:38

Ville det hjælpe med et billede?

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 23/9/2013 kl. 13:33

Ja, meget

Jimbo

Indlæg af Jimbo » 23/9/2013 kl. 17:56

DSC_0236.JPG
DSC_0236.JPG (118.79 KiB) Vist 3951 gange
DSC_0237.JPG
DSC_0237.JPG (100.59 KiB) Vist 3951 gange

monicakasandra
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 23/9/2013 kl. 18:06

Ja, jeg kan vist meget sikkert sige at det nok er en dendrobium og at den er/kan være bladfældende. :D

Jimbo

Indlæg af Jimbo » 23/9/2013 kl. 20:28

Vil det så sige at den ikke fejler noget, men at bladene nogle gange bare bliver visne og falder af?

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 23/9/2013 kl. 23:43

Det er helt korrekt :)
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Jimbo

Indlæg af Jimbo » 24/9/2013 kl. 09:49

Jamen det er da perfekt! Jeg blev helt nervøs.

Brugeravatar
SirLonewolf
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af SirLonewolf » 24/9/2013 kl. 16:35

Det er svært for os at vide, om din smider bladene fordi den skal, eller om det er fordi den har det skidt.
Men hvis bulberne er fine og faste i det, den har en masse sunde rødder, og ellers virker sund og rask, så er der ikke noget at være bekymret for.
Mvh
.::. Jimmy "SirLonewolf" .::. Orkidé-entusiast .::.

Min orkidé-dagbog: http://orkidedagbog.ribi.dk

Jimbo

Indlæg af Jimbo » 25/9/2013 kl. 09:48

Bulberne er det stilkene?
den har ikke mange sunde rødder, men mange luftrødder?

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 25/9/2013 kl. 20:54

Nogle orkideer, som f.eks. din har bulber, det er dem som bladene sidder på.
Stængler eller stilke er dem som blomsterne sidder på.
Bulberne er fyldt med væske og næring. Når der kommer nye skud ( bulber ) så får de næring fra de gamle bulber indtil de selv har fået et godt rodsystem så de selv kan suge vand og næring.

Hvis der er et sundt rodnet, så kan bulberne godt give næring til de nye bulber, uden at rynke eller miste blade.

Du skriver at der ikke er mange sunde rødder, så det må være derfor bulberne rynker og mister bladene. Rødderne er mistet enten fordi den ikke har fået vand nok, eller fordi den har fået for meget vand og/eller har været våd for lang tid ad gangen. Når man vander skal barken have lov til tørre godt op, inden man vander igen, ellers rådner rødderne.

Jeg bruger helst gennemsigtige plastpotter, med huller i bunden så det hele tørrer hurtigt igen.

Jeg kan godt lide at potten er gennemsigtig, for så kan jeg følge med i hvordan mine rødder har det.

Jeg kan se at din plante står i en glaspotte, men er der nogen huller i bunden af den potte?
Med venlig hilsen
Erna

Jimbo

Indlæg af Jimbo » 25/9/2013 kl. 23:33

Ingen huller i bunden, men jeg giver den kun 1 eller 2 shotsglas vand om ugen, er det for meget?
Den har muligvis fået for meget eller for lidt før i tiden, men har altid før i tiden haft den i en lille potte som kunne proppes i vasken hvor den kunne suge i en times tid og så op igen, 1 gang om ugen..
Men så ompottede jeg den, og kunne se den nærmest kun havde helt tynde brune rødder.

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 26/9/2013 kl. 08:52

Jeg ved ikke hvor meget et shotglas indeholder.
Jeg vander ved at sænke potten ( med huller i bunden) ned i en spand vand, så hele potten kommer ned i vandet. Derefter drypper den af, inden den kommer ned i skjuleren igen, så der ikke står vand i skjuleren, hvis rødderne er nået ned i skjuleren vil de rådne hvis der står vand.
Jeg vander på denne måde fordi det anbefales, og fordi det er min erfaring at det er den bedste måde.
Hvor tit jeg vander kommer an på hvor hurtigt barken tørrer igen. Hvis det er meget varmt, tørrer det jo hurtigere så jeg har ikke en fast vandningsdag.
Med venlig hilsen
Erna

Jimbo

Indlæg af Jimbo » 26/9/2013 kl. 09:05

Det indeholder 2 cl.

monicakasandra
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 26/9/2013 kl. 09:23

http://www.orkidevinduet.dk/ Er et stor website med oversigt over forskellige arter mv.

http://www.orkidevinduet.dk/boger.php/danske/ På samme side kan du se vedr. orkidebøger

http://www.kelkoo.dk/slp/ss-politikens- ... ideer.html Dansk bog om orkideer

http://www.antikvar.dk/net/ her kan du søge efter alverdens bøger, også orkidebøger. Skriv emnet i søgefeltet

Så nu har du hjælp til basis om orkideer, jeg vil stærkt anbefale Politikens bog om orkideer, som er en fin begynderbog.

Besvar