Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Uheld og ulykke.

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Cattleyafreak
Geografisk sted: Ballerup

Uheld og ulykke.

Indlæg af Cattleyafreak » 1/1/2014 kl. 16:18

L. jongheana lille fil.jpg
L. jongheana lille fil.jpg (126.28 KiB) Vist 3410 gange
Min Laelia jongheana fik i sommer knækket sidste års (2012) modne bulbe ved at jeg tabte en Cattleya luedemanniana ned på den, jeg var grædefærdig, bandede af mig selv, men nu er den gået i gang med et "vinterskud" på bulben fra 2011's "øje", så det bliver spændene at følge. Har LED lys på, så jeg håber ikke det bliver et sølle tyndt vinterskud.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Uheld og ulykke.

Indlæg af Egon K P » 1/1/2014 kl. 23:09

Også velkommen til fra mig!

Nyskud på denne årstid bliver jo tit til mindre skud, der ikke kan blomstre, men du har jo lov til at håbe.

Hvordan vander du dine tremmekurve med Cattleyaer i med dit 13 microsiemens vand? Er det ikke trægulv, der er under dem?

Dine planter ser sunde og kraftige ud, er det Tillandsia, du også har stående?
Mvh Egon

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 2/1/2014 kl. 20:02

Hej Egon.
Tak for velkomst.
Jeg tror nu heller ikke på et vinterskud bliver til blomst, men jeg håber, at bulben bliver pæn tyk, da jeg har godt med lys på. Jeg vander ca 1 gang om ugen, (nogle 2), normalt skal L. jongheanaen jo stå tørt på denne kolde tid, men vander den nu, da den er i gang med vækst.
Jep, godt set, jeg har forskellige Tilandsiaer i mange af mine potter, den du ser, er på min L. purpurate roxo bispo.
Ang vand, blander jeg en smule møjbeskidt akvarievand i, da jeg ikke tror at rent/dødt vand er sundt, og blander ALTID Akerne vitaminer (regnvandsgød.), hver gang, både i mine baljer og alle mine forstøvere.
På denne tid af året, vander jeg i køkkenet, og sætter til dryptørre på stof, da jeg ikke må/vil have vand på stuegulv, det tager normalt 3 timer for alle planter, om sommeren er det meget nemmere, da de står i glasdækket terrasse, og der kan vandet løbe frit på gulv og ud på græsplæne.
Sætter lige et skud af Roxo bispo'en.
Vedhæftede filer
IMG_2494.JPG
IMG_2494.JPG (110.49 KiB) Vist 2852 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/1/2014 kl. 20:46

Jeg tror, der er mange gavnlige stoffer i akvarievandet, som vores planter kan bruge, så nok ikke nogen dårlig ide. Altid godt at høre, hvordan andre vander deres planter! Måske man kan lære lidt! :P

Jeg havde også mange Tillandsia'er for år tilbage, men, de fik det for fugtigt, så de døde over et par år. Særligt de gråligt farvede havde jeg købt en del af.

Flot Cattleya purpurata roxo-bispo, som den hedder, nu den som så mange andre er røget over i Cattleya. Godt jeg ikke skal sætte betegnelser på de mange varianter, der findes i den art. :wink:
Mvh Egon

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 2/1/2014 kl. 22:50

Hej Egon.

Jep, Cattleya/Laelia, da jeg startede/blev orchidiot for 15 år siden, hed det sig, at det var antal af pollinia der adskilte de 2 arter, så derfor bruger jeg stadig den "gamle" etiket:
Ang. Tilandsiaer, jeg fik en pose med ca 40 planter (5 cloner) i Botanisk have i sommer, så det er nyt for mig, men de vokser fint (langsooooooomt) i mine potter, de ligger løst oven på medie.
Før jeg fik mit OR anlæg, brugte jeg også akvarievand og regnvand, men nu løber jeg aldrig mere tør for vand, det skete ofte før.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 2/1/2014 kl. 23:04

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er de mange slægtsmæssige ændringer nu baseret på DNA. Jeg har så hørt fra en af de første til at bruge DNA på orkideer, at resultatet afhænger af, hvilke markører man vælger at kikke efter. Jeg kunne også bedre lide den gamle inddeling!

OK, måske jeg skulle forsøge mig med frø fra Botanisk Have, dem der døde for mig var i et regnskovsterrarie, selvom jeg vidste, de nok knapt tålte det. De få, jeg har i udestuen, trives fint nok, men som du skriver, de vokser langsomt!

Jeg har et osmoseanlæg hængende, men kan normalt få regnvandet til at række. Lige nu samler jeg ikke vand op, efter nytår skal der falde små 10 mm regn, før jeg igen opsamler, der var vist lidt forurening af luften forrige aften og nat! :D
Mvh Egon

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 5/1/2014 kl. 18:16

IMG_0273 (360x640).jpg
IMG_0273 (360x640).jpg (105.49 KiB) Vist 3343 gange
IMG_0271 (360x640).jpg
IMG_0271 (360x640).jpg (102.06 KiB) Vist 3343 gange
IMG_0271 (360x640).jpg
IMG_0271 (360x640).jpg (102.06 KiB) Vist 3343 gange
Hej Egon.
Vil vise nogle af mine Tilandsiaer i mine potter, det er et forsøg jeg startede med i sommers (2013) da jeg ville prøve at (pynte) på mit grove barkmedie, men døm selv her.
Hilsen Thomas.
Vedhæftede filer
IMG_0272 (360x640).jpg
IMG_0272 (360x640).jpg (91.88 KiB) Vist 3343 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 6/1/2014 kl. 21:19

De ser flotte ud! Bromeliaer og Tillandsiaer vokser jo tit samme steder som orkideer, ikke mindst med Cattleya'erne. :wink: Så nogle gode planter, du har valgt til dem!

Her er de eneste, jeg har for tiden, de sad på en klods, jeg købte for 4-5 år siden, de må jo nok være groet i den tid, men, det går godt nok langsomt!

Billede

Og lidt tættere på dem i toppen.

Billede

De har aldrig blomstret, så de er ikke blevet artsbestemt!
Mvh Egon

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 6/1/2014 kl. 22:32

Hej Egon.

Woooouuuuw, det ser flot og rigtig naturligt ud med montage på stamme. Jeg har været 5 gange i Brasilien på orkids ture, og der set millioner af Bromeliaer og forskellige orkids, dengang havde jeg ingen int. i Tillandsiaer, og derfor ikke lagt mærke til dem, men må i gang med at nærstudere mine billeder og videos.
PS. dine Tillandsiaer ser fine og sunde ud.
Hilsen THomas

Besvar