Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Ompotning, orkidejord, m.m.

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Mariaa

Ompotning, orkidejord, m.m.

Indlæg af Mariaa » 19/4/2014 kl. 16:23

Hej. Jeg har nogle spørgsmål jeg håber i vil hjælpe mig med! :)
Mine forældre har længe haft nogle orkideer som de har plantet i almindelig jord. Nu har jeg så valgt at overtage dem for at redde dem.
Jeg købte noget substral orkidejord fra føtex, og plastpotter (og en smuk orkide :oops: ) fra orkideimperiet og plantede dem alle i det. Nu har jeg så kigget rundt på forummet og kan læse mig frem til, at substral ikke er godt for orkideer. Nu er mit spørgsmål om orkideerne vil have godt af at blive plantet i noget andet igen? Altså om det gør noget at der kun går en dag mellem omplantningen :)
Og hvilke orkidejord vil i anbefale?

2.
En af orkideerne havde næsten ingen friske rødder tilbage. Jeg klippede selfølgelig alle rådne rødder, og nu står den med kun meget meget få korte rødder og ingen blomster. Hvordan skal jeg redde den?
Hilsen Maria. :)

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Re: Ompotning, orkidejord, m.m.

Indlæg af PA48 » 20/4/2014 kl. 23:28

hej Mariaa

Brug orkideimperiets kompost(bark) el. http://www.orkidemuld-orkider.dk/

Plant om .Det skal helst være nu i april.

Bliv medlem i en af foreningerne.Der kan du få alt den hjælp du behøver.

mvh Per

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 21/4/2014 kl. 10:09

Hej, tak for svar:)
Hvordan vil de have det med ren pinjebark?

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 22/4/2014 kl. 10:43

Hej Maria

Hvis du vander rigtig meget og har en luftfugtighed af den højere slags, så kan pinjebark bruges. Pinjebark er ikke bare pinje bark, der er mange forskellige størelser. Generelt består gromedie at et ellement som giver struktur og luft i mediet og et element som holde på fugt (spagnum mos eller spagnum smulder). Hvor meget man så vander og plantens fordrukkenhed er så afgørende for hvad man vælger. Så kende dig selv (og dit dyrkningsmiljø) og din plantes krav, så har du svaret på hvordan din perfekte blanding ser ud, husk at der er mange rigtig måder at gøre det på.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Mariaa

Indlæg af Mariaa » 22/4/2014 kl. 11:30

Hej Karen.
Tusind tak for hjælpen :)
Jeg har omplantet dem i pinjebark som jeg har købt i silvan, og nu krydser jeg fingre for at det virker :)
Hvor tit vil du mene man skal vande dem når de står i ren pinjebark?

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 25/4/2014 kl. 12:03

Tjah det kommer igen an på dit dyrkning område. Løft planten og mærk på vægten om planten er tør. Så du har brugt ren pinkebark? I såfald kan du risikere at skulle vande dagligt hvis din luftfugtighed ikke er ganske høj? Og så er pinjebark ikke bare pinjebark.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar