Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Tørre rødder og slatne blomster

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Tostra

Tørre rødder og slatne blomster

Indlæg af Tostra » 22/4/2014 kl. 19:36

Jeg købte mig en miniorkide igår.
Den skal hen i et vivarium, når jeg får det lavet, så derfor satte jeg den på et stykke kork, så den kan vokse fast.
Den stod i meget våd jord, og rødderne var lidt gullige i det, og de havde en gummiagtig overflade(jeg ved ikke, om det er meningen), men ellers så den sund ud.
Imorges så den stadig fin ud, men da jeg kom hjem, var rødderne tørre og skrumpet, og blomsterne var slatne.
Den har muligvis fået direkte sol mens jeg var i skole, så måske er det derfor.
Jeg gav den også noget akvarievand igår ved at hælde det ud over rødderne en enkelt gang. Jeg tænkte, at der nok er noget gødning deri, den kan bruge.
Jeg har taget nogle iPadbilleder af den:
http://s1168.photobucket.com/user/Tostra/library/

Da jeg kom hjem hældte jeg omvendt osmosevand ud over rødderne nogle gange.

Der er rimelig høj luftfugtighed på mit værelse pga. mange akvarier, og temperaturen er 25 grader af samme grund.

Hvad er der galt, og hvad skal jeg gøre for at få den på ret køl igen?

Cattleyafreak
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tørre rødder og slatne blomster

Indlæg af Cattleyafreak » 22/4/2014 kl. 19:56

Hej Tostra
Velkommen her på sitet.
Har set dine billeder, og synes din miniPhalanopsis ser sund ud, men at montere på klods(kork) kræver tålmod, planten har fået et chok ved at du har "revet" den ud af sin potte og derefter tvunget den på kork, det kræver mange daglige overbrusninger i den første tid(indtil at den er vokset fast), og det tager nogle måneder, derefter er 2 daglige overbrusninger nok. Har selv mange klodsplanter(Laelias og Sophronitis)
Thomas.

Tostra

Indlæg af Tostra » 22/4/2014 kl. 20:07

Ok, så den mangler bare vand?
Hvor tit skal jeg vande den ud over de "mange" overbrusninger?

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 22/4/2014 kl. 22:34

Hej igen.
Den første tid på klods er en svær tid for din miniPhalanopsis, jeg vil mene at hvis du binder noget tørret mos rundt om rødderne, så fugten kan bibeholdes over længere tid imellem overbrusninger/vandinger, det vil din plante sætte pris på, som den er nu, kan du ikke tilfredsstille dens behov, og den vil helt sikkert dehydrere, en Phalanopsis elsker fugtige omgivelser, og det tvivler jeg meget på med den nuværende ombinding.
Thomas.

Tostra

Indlæg af Tostra » 23/4/2014 kl. 06:58

Det var en god ide, jeg vil lige se, om jeg kan finde noget mos et sted. :)

Tostra

Indlæg af Tostra » 23/4/2014 kl. 15:34

Kan jeg bruge toiletpapir, til jeg finder noget mos?
Det holder da i hvert fald helt fint på vandet.

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 23/4/2014 kl. 16:31

Hej igen Tostra.
Jep, toiletpapir (Ubrugt) kan bruges, det er dog knapt så pænt at se på kontra mos, tror du kan købe mos (tørt),i de fleste Plantecentre, det aller absolut bedste , er New zealands hvidmos, det er også det nemmeste at binde på klods.
Thomas

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 25/4/2014 kl. 12:08

Evt ned i en gennemsigtig posen og stille den hvor den ikke får direkte sol, så har du et minidrivhus. Normalt omplanter jeg ikke Phalaenopsis mens de blomstrer og hvis jeg skulle lave så drastisk en ændring i dyrknings form så ville jeg spørge mig selv om jeg er villige til at klippe blomsterstænglen af så planten ikke skal bruge kræfter på begge dele.

Har du dyrket på klods før ellers er det en god ide at starte med noget som er etableret, men hvis det bare er et eksperiement så respekt for at du leger også selvom terrariet ikke er klart.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Tostra

Indlæg af Tostra » 26/4/2014 kl. 09:12

Jeg har ikke prøvet det før, nej. Faktisk har jeg aldrig været i stand til at holde en plante i live i mere end en uge. Bortset fra akvarieplanter, men det er jeg heller ikke særlig god til.

Rødderne ser gode ud igen, synes jeg, men blomsterne falder bare lidt mere sammen hver dag. Til gengæld så jeg her til morgen, at den største af de tre knopper er ved at åbne.

Jeg hælder omvendt osmosevand ud over bladene, rødderne og papiret et par gange om dagen. Mange gange med en anelse gødning i.

Skal jeg gøre noget anderledes?

Tostra

Indlæg af Tostra » 26/4/2014 kl. 17:02

Jeg har lige købt mig en mini Phalaenopsis mere :-)
Kan jeg sætte den på samme klods?

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 27/4/2014 kl. 22:33

Generelt ikke en god ide at sætter forskellige planter på same klods. Igen mener jeg ikke at drastisk omplantning af blomstrende og nyindkøbte orkideer er en opskrift på succes.

Mener du seriøst ikke at du kan holde en orkide i live mere end en uge, selv med 0 vand kan den leve længere, hvad gør du, drukner dem, bagende sol? Det ville jeg nok spørge mig selvom og så prøve at tilpasse lidt derfra. Det handler om at eksperimentere og reflektere.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Tostra

Indlæg af Tostra » 3/5/2014 kl. 07:54

Jeg har ikke prøvet orkideer før, så det er nok derfor :-)
Nej, den skulle heller ikke på lige med det samme, jeg ville nok vente, til blomsterne er væk.
Men hvorfor er det en dårlig ide?

Besvar