Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hjælp med Vanda.

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Daniel26

Hjælp med Vanda.

Indlæg af Daniel26 » 25/4/2014 kl. 15:47

Hejsa Orkideforumet :-)
Jeg er ny herinde og har derfor en masse spørgsmål angående "Vanda Coerulea" som jeg har fået for ca. 2 år siden i fødselsdagsgave af fruen.
Men synes her på det sidste at den ikke rigtig vokser "om den så er langtidsvoksne, ved jeg ikke?" samt den nok kun har blomstret 2 gange i den tid jeg har haft den.
Jeg vander den 1 gang om ugen, hvor den står i en spand og suger vand i ca. 30 min til 1 time. Så blade på den kan blive stive, samt at jeg går og dusher den med vand, for at danne lidt luftfugtighed,
men alligevel synes jeg den ikke er særlig groende. Ville prøve senere og ligge et billede ind så i kan se den. Den står samt i mit køkken vindue hvor der kommer nok det allermest lys ind fra 7-8 om morgenen til 7-8 stykker om aftenen.
Bruger almindelig orkidégødning, ved ikke om der er noget som er stærkere til den eller om jeg bar skal forsætte men måske øge min dosering med en 30-50%?
men kom med nogle tips/tricks til pasning af sådan en så ville det være så lækkert!
Håber at høre fra jer.
Vedhæftede filer
IMG_0263.jpg
IMG_0263.jpg (123.94 KiB) Vist 5133 gange
IMG_4815.jpg
IMG_4815.jpg (103.3 KiB) Vist 5133 gange

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Re: Hjælp med Vanda.

Indlæg af PA48 » 26/4/2014 kl. 17:01

Hej Daniel

Jeg tror dit problem er at du har for lidt lys og fugtighed.

Jeg gøder stort set ikke mine Vanda. (højst 2 gange om året m. 10% af normal dosering)(regnvand).

Du har alt for få rødder på din Vanda.

MVH Per

Billede

Billede

Daniel26

Indlæg af Daniel26 » 26/4/2014 kl. 17:46

Hej Per

Tusinde tak for dit svar!
Jeg har idag på denne dejlige dag, sat den ud i solen, og er helt enig, har købt mig en stor glasvase samt lagt sten i bunden med lidt vand, til at kunne danne lidt fugtighed.
Jeg ved ikke hvor meget man rigtig skal gøde en vanda, samt hvor meget vand osv den skal have, men tror den måde jeg gør det på er nogenlunde rigtig?

Mvh Daniel.

Daniel26

Indlæg af Daniel26 » 26/4/2014 kl. 17:55

Hvor gamle er dine vanda'er siden de har fået så stort et rodnet forresten Per? :-)

Mvh Daniel.

Besvar