Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Argar

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Argar

Indlæg af Egon K P » 7/5/2014 kl. 12:59

Ok, det var pulveret!

Kik her

http://www.phytotechlab.com

Gå ned i "Orchid Cultura/Media", der kan du se en lang række produkter til orkidedyrkning.

Trykker du fx i den første "Product ID: B141 BM-1 Terrestrial Orchid Medium: w/ Agar & 20 g/L Sucrose", så dukker det produkt selvfølgelig op. Under billedet af bøtten, er der 3 muligheder, tryk i "Product Info", og du får en ny side frem, hvor du trykker i "B141-Info.pdf", så vil du kunne se, hvilke orkideslægter, det pågældende produkt er beregnet til.

Om du kan købe derfra som privat kunde, har jeg ikke tjekket op på, der skal også være lidt til dig at lede efter! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 7/5/2014 kl. 14:30

Tak for det Egon :lol:

Det er smart at man kan checke ingredienser og hvilke planter de forskellige er beregnet til. Joda man kan sagtens handle som privatkunde, jeg har lige proppet for 5,90 dollaser i kurven og raskt smuttet videre til checkout, når jeg er nået igennem hele proceduren så kan jeg se prisen for fragt. Den udgør den nette sum af 100,11 dollars. Nå men jeg kan nok finde et navn på det vedligeholdelses eller replate medie som jeg vel skal bruge senere. Jeg skal lige have bestilt en ekstra Lepanthes telepogoniflora fra Ecuador, jeg kunne godt tænke mig at prøve at bestøve og så noget, som giver resultat rimeligt hurtigt. Jeg har prøvet og fik også fanget en pollensæk, men jeg har læst at det ikke må være den samme plante man bestøver, så bliver det sterilt (hm, var det sådan der stod) Så skal jeg vel håbe at den nye plante jeg køber er en anden klon end den jeg har i forvejen. Foreløbig er det ret sjov det her, og så er jeg ikke engang begyndt endnu :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/5/2014 kl. 16:37

Med den porto Erna, så kommer varen vel med kurer, så pakken ikke bliver kastet rundt med! :lol:

Ja, deres oplysninger er jo gode nok, det kan så komme deres konkurrenter til gode!

Nogle planter kan godt selvbestøves, andre kan ikke. Vores hjemlige Ophrys apifera selvbestøver altid, det er den eneste biblomst, der ikke har en bestøver, den skal snyde.

De fleste blomster, der ikke kan/vil selvbestøve, modner først hun-delen af blomsten op, når den ikke længere er modtagelig for bestøvning, så modner han-delen op, og pollenet kan "sendes" afsted med insekter eller fugle.
Mvh Egon

sabine
Geografisk sted: roskilde

Indlæg af sabine » 8/5/2014 kl. 09:05

Ja jeg håber at du bestiller mere hjem Erna, ved fra erfaring når jeg køber foder til mine dyr der over fra(den eneste sted man kan købe specielfoder til dem) at når de kommer her til den danske marfia land så skal tolden have ca 150,00 kr for at tjekke ordren og der efter 20% i told for varen og fragten, og de ca 150,00 kr de skal have er lige meget om det for 1 ting eller 15 ting , altså bare for at kigge på lidt papir som ikke tager 2 min at kigge på, så hvis jeg var dig ville jeg undersøge hvor mange g eller kg vare du kan få for den pris, og snup det med ..

Egon der er en meget farlig side du har giver der,,, der er jo en del godt der kan bruges s :oops:
mvh sabine

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/5/2014 kl. 10:47

Lige her og nu køber jeg ikke noget fra den amerikanske side, nu har jeg købt fra ebay, og så har jeg hvad jeg skal bruge lige nu. Hvis det lykkes at få frøene til at spire, så skal jeg vidst nok have noget andet medie. Men det er jo slet ikke sikkert at det lykkes, så jeg klapper lige hesten lidt :lol: Jeg har også prøvet at handle udenfor eu og det er rigtigt med de forskellige gebyrer. Hvis du ikke køber for over 80 kr. så kommer der ingen gebyrer på :lol: Hvis du køber for mere end 80 kr. så skal Postdanmark have de første 160 kr. dem skal de have for at opkræve momsen, så ja det kan blive en kostbar affære. Den første gang jeg oplevede at skulle betale, var da jeg havde bestilt nogle reservedele til min strikkemaskine fra Canada ( eneste sted jeg kunne få dem ) Da posten kom med pakken skulle jeg betale over 1200 kr. for at få den, så jeg måtte rundt i huset og støve 1200 kr. op ellers var den ikke blevet udleveret.

Så må det da blive noget dyrt foder til dine dyr, forhåbentlig er det ikke noget som er nødvendigt at give dem hele tiden.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 8/5/2014 kl. 11:03

Det gode ved den hjemmeside, jeg sidst har linket til, er, at man kan jo forsøge at google de medier, de foreslår til de slægter, man har eller får frø af, så kan man nok finde en leverandør indenfor EU! :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/5/2014 kl. 11:05

Egon K P skrev:Med den porto Erna, så kommer varen vel med kurer, så pakken ikke bliver kastet rundt med! :lol:

Ja, deres oplysninger er jo gode nok, det kan så komme deres konkurrenter til gode!

Nogle planter kan godt selvbestøves, andre kan ikke. Vores hjemlige Ophrys apifera selvbestøver altid, det er den eneste biblomst, der ikke har en bestøver, den skal snyde.

De fleste blomster, der ikke kan/vil selvbestøve, modner først hun-delen af blomsten op, når den ikke længere er modtagelig for bestøvning, så modner han-delen op, og pollenet kan "sendes" afsted med insekter eller fugle.
Så må jeg til at studere blomsten nærmere, der er en tegning af den på SOF, men jeg synes det er svært at se hvad der er hvad :lol: Der er ikke nogen på min plante idag, men der kommer jo hele tiden blomster.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 8/5/2014 kl. 14:29

Jeg synes vi skylder folk, der følger med her på forum, at frøformering af
orkideer er noget af det sværeste at give sig i kast med.

Hvis vi tænker os, at man frøformerer en unavngiven Phal. 1000 eksemplarer.

Når de evt. kommer ud af flaskerne på 1 cm. størrelse vil man, hvis man er heldig,
få ca. 100 levedygtige planter.Da ingen vil købe en unavngiven plante på 1-2 cm.
bliver man nødt til at give dem en kvadratmeter plads med lys og varme i ca. 5-7 år.
Udgift ca. 2000 kr. Nu har vi igen, hvis man er heldig, ca. 25 planter tilbage.
Nu kommer de første blomster, som i 99% viser sig at være betydeligt dårligere end moderplanten.
Ja så bliver man nødt til at forære dem væk til nye medlemmer.

Hvis vi lægger udgiften på Agar, Flasker autoklave el. trykkoger og mange andre kemikalier+
de 2000 kr. lys og varme, bliver de få levedygtige Phal. meget dyre plante/r.

En ven og jeg lavede engang en krydsning af 2 meget dyre Paphiopedilum. Af de 10 flasker vi
lavede, blev 9 forurenet af svamp. el. bakterier. (trods sterilt lab.)
Den sidste gav ca. 30 levedygtige planter.
Agar-blandingen fik vi fra Kew Garden i London.(til Paph.)
Planterne blev omplantet på Fakse Bryggeriernes sterile lab.(23 døde efter omplantningen)
Nu var der så kun 7 levende planter tilbage.
Efter 3 år i flasken. blev de taget ud som ca. 5 cm store planter.
3 af dem kom med blomster 12-14 og 15 år efter.
Der blev 2 til ham og 1 til mig.
Udgift pr. plante vil jeg skyde til 1500 kr.(det gør jeg aldrig igen).

Til Erna
Hvis du spørger mig om Phrag. besseae Christina x Anette:

Frø-kapsel blev sendt til Tyskland, hvor vi bestilte 1200 planter. Pris 4 kr.stk.
Planterne kom 3 år senere (5-6 cm. store).

1000 solgte vi til H. C. + et par tyske gartnere ,så havde vi 200 stk. til os selv.
De første blomstrede efter 2½ år.(Vi havde et lille overskud)

MVH Per

sabine

Indlæg af sabine » 8/5/2014 kl. 21:16

Griner PA48

det var da billigt da jeg hade 2 heste kostede de mig ca 4500kr om måneden dis på de 14 år( det samme som med jeres planter) har de kostet mig 756000 kr sikke med orkideer jeg kunne lave af dem og evt, og der skal ikke dyrlæge regning oven i. så dette er da en meget biliger hobby at have s :P :oops:
mvh sabine

sabine

Indlæg af sabine » 8/5/2014 kl. 21:30

Erna det er sugar glider (australsk pungflyveegern) jeg har og de spisser ca 30-40g hver om dagen, så når jeg køber hjem er det til ca 6-9 måneder af gangen og det vil sige at 7 dyr koster det mig ca 300 kr om måneden, dem der køber til 2 dyr og til en måned af gangen ligger på ca 900 kr pr måned, så det er ikke så galdt, bare utroligt at der er så meget at spare ved at købe stort hjem og når man køber over en hvis vægt sender de fragfrit
mvh sabine

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 9/5/2014 kl. 18:58

PA48 skrev:Jeg synes vi skylder folk, der følger med her på forum, at frøformering af
orkideer er noget af det sværeste at give sig i kast med.

Hvis vi tænker os, at man frøformerer en unavngiven Phal. 1000 eksemplarer.

Når de evt. kommer ud af flaskerne på 1 cm. størrelse vil man, hvis man er heldig,
få ca. 100 levedygtige planter.Da ingen vil købe en unavngiven plante på 1-2 cm.
bliver man nødt til at give dem en kvadratmeter plads med lys og varme i ca. 5-7 år.
Udgift ca. 2000 kr. Nu har vi igen, hvis man er heldig, ca. 25 planter tilbage.
Nu kommer de første blomster, som i 99% viser sig at være betydeligt dårligere end moderplanten.
Ja så bliver man nødt til at forære dem væk til nye medlemmer.

Hvis vi lægger udgiften på Agar, Flasker autoklave el. trykkoger og mange andre kemikalier+
de 2000 kr. lys og varme, bliver de få levedygtige Phal. meget dyre plante/r.

En ven og jeg lavede engang en krydsning af 2 meget dyre Paphiopedilum. Af de 10 flasker vi
lavede, blev 9 forurenet af svamp. el. bakterier. (trods sterilt lab.)
Den sidste gav ca. 30 levedygtige planter.
Agar-blandingen fik vi fra Kew Garden i London.(til Paph.)
Planterne blev omplantet på Fakse Bryggeriernes sterile lab.(23 døde efter omplantningen)
Nu var der så kun 7 levende planter tilbage.
Efter 3 år i flasken. blev de taget ud som ca. 5 cm store planter.
3 af dem kom med blomster 12-14 og 15 år efter.
Der blev 2 til ham og 1 til mig.
Udgift pr. plante vil jeg skyde til 1500 kr.(det gør jeg aldrig igen).

Til Erna
Hvis du spørger mig om Phrag. besseae Christina x Anette:

Frø-kapsel blev sendt til Tyskland, hvor vi bestilte 1200 planter. Pris 4 kr.stk.
Planterne kom 3 år senere (5-6 cm. store).

1000 solgte vi til H. C. + et par tyske gartnere ,så havde vi 200 stk. til os selv.
De første blomstrede efter 2½ år.(Vi havde et lille overskud)

MVH Per
Hej Per
Nej det ser jo ud som om det ikke bare er noget man lige gør. Jeg er glad for at I valgte den anden metode til Phrag. besseae Christina x Anette, ellers havde jeg måske ikke været den lykkelige ejer af en af dem :lol: . Så tænker jeg selvfølgelig lige på hvad de Paph. kryds som I fik 3 stks. ud af var værd i handel og vandel. Når du siger at I krydsede to meget dyre Paph, så er jeg jo klar over at de har været meget kostbare især for år tilbage, og så tænker jeg at krydset også må have haft en stor værdi. Mit spørgsmål er, om I ville have kunne købe et sådant kryds for 1500 kr. ? Har du stadig din plante, hvis ja må jeg gerne se et billede af den ?

Jeg vil prøve det fordi jeg synes at det er en spændende udfordring, og jeg er selvfølgelig klar over at jeg kan ende med, slet ikke at få nogen planter ud af det. Jeg vil købe en trykkoger, men kun fordi den også kan bruges til andet, ellers kan man vidst bruge bageovnen. Det kommer jo ikke til at kunne betale sig rent økonomiskt, men jeg glæder mig som et lille barn til at prøve.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 11/5/2014 kl. 12:46

Hej Erna

Jeg har desværre ikke billedder af dem.

Har ikke fået digitaliseret mine gamle dias.

Det var nogle tallerken-store Paph. hybrider med navn fra Rattchlift England.De var på mode dengang.

I dag vil ingen eje dem.

http://www.ratcliffeorchids.co.uk/Docum ... 202013.doc

Det ser ud til at der stadig er nogen der samler på disse i mine øjne gyselige giganter.(du ved jeg mest er til arter i dag)

Med venlig hilsen Per

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 11/5/2014 kl. 20:15

Mener Lars sleb frøene ved at ryste dem med sand og så skildre det ad ved at hælde blandingen ned i vand, hvor frøene flyder oven på. Mener det var sådan han viste mig det en gang.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 11/5/2014 kl. 21:25

Det er jo en lidt mere "naturlig" måde at slibe vokslaget af på på Cyp'er, syren kan hurtigt få fat i selve kimet!
Mvh Egon

Besvar