Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Er dette OGSÅ en Keiki? (Acacalis x Zygopetalum hybrid)

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Kuzuri
Geografisk sted: Stege

Er dette OGSÅ en Keiki? (Acacalis x Zygopetalum hybrid)

Indlæg af Kuzuri » 14/5/2014 kl. 16:12

Ja, så fandt jeg lige lidt flere mærkelige ting, som muligvis kunne være Keiki'er. :lol: Denne gang er det på min Acacalis Cyanea x Zygopetalum Helen Ku plante, og ikke nok med der er ÉN mærkelig gevækst som kunne være en keiki - der er tre, hvoraf den ene faktisk vokser på en af de andre "Keiki'er" (hvis det overhovedet er Keiki'er, altså). De vokser på pseudobulbs, hvilket jeg har læst at keiki'er gør på planter som har bulbs, men hvad ved bønder om agurkesalat? :roll:

Jeg har kun billeder af de to - den ene er den største gevækst, og den anden er den gevækst som vokser på en anden gevækst.
Her er billederne:
Billede
Den største gevækst.

Billede
Gevæksten på gevæksten. :mrgreen:

Jeg har overvejet om det er pga stress, men jeg har først lige fået planten, og disse gevækster ser ud til at være fra før jeg fik den (ud over den ene gevækst som er ret ny og lillebitte), så jeg ved det ikke.

Håber I kan hjælpe den stakkels "dumme" nybegynder igen. :lol:
Mvh Janni
----------
Facebook gruppe for Danske Orkide entusiaster: https://www.facebook.com/groups/danskeorkideentusiaster

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Er dette OGSÅ en Keiki? (Acacalis x Zygopetalum hybrid)

Indlæg af Egon K P » 14/5/2014 kl. 20:04

Det du kan se på din plante, er nyskud!

Der er to hovedtyper indenfor orkideerne, de monopodiale og de sympodiale. Den første type er fx Vanda og Phalaenopsis. De vokser i én vækstretning år efter år, og får nye blade på den stamme, de efterhånden får.

Den du viser her, er en sympodial, nyskuddene stopper deres vækst på et tidspunkt, og så sætter de et eller to sideskud adskilt af rhizomet, det sker som regel nede under mediet. Derfor ser man ikke det, du her ser på din plante.

Kik evt. her:

http://www.aos.org/images/img_content/n ... aug09.html
Mvh Egon

Besvar