Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Din(e) Yndlings Orkide(er)?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Kuzuri
Geografisk sted: Stege

Din(e) Yndlings Orkide(er)?

Indlæg af Kuzuri » 29/6/2014 kl. 11:03

Synes det kunne være en sjov idé til en tråd. :) Om det så er en hel genus eller specifikke orkideer, så vil jeg da meget gerne høre hvad jeres yndlingsorkideer er. :) ("alle sammen" gælder ikke som et svar! :lol: )

Mine er:
1) Dendrobium
2) Phalaenopsis (mest miniature og Doritaenopsi)
3) Cymbidium

Så er det jeres tur! :D
Mvh Janni
----------
Facebook gruppe for Danske Orkide entusiaster: https://www.facebook.com/groups/danskeorkideentusiaster

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Re: Din(e) Yndlings Orkide(er)?

Indlæg af Erna » 29/6/2014 kl. 12:40

Skal det så forstås som at det kun er de 2907 Dendrobium som er dine yndligsorkideer, eller skal hybriderne også lægges til ? :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Kuzuri

Indlæg af Kuzuri » 5/7/2014 kl. 22:04

Erna skrev:Skal det så forstås som at det kun er de 2907 Dendrobium som er dine yndligsorkideer, eller skal hybriderne også lægges til ? :lol: :lol:
Selvfølgelig skal hybriderne også med! ;)
Mvh Janni
----------
Facebook gruppe for Danske Orkide entusiaster: https://www.facebook.com/groups/danskeorkideentusiaster

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 6/7/2014 kl. 13:24

Mine er:

1) Catt, Sophronites

2) Dendrobium (Kun fra New Guinea/Papua )

3) Paphiopedilum (kun arter)(helst fra Borneo)

Hader Phal. hybrider grundet at de findes i stort set alle butikker.

MVH Per Alm

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 6/7/2014 kl. 15:13

Uha, laelia gruppen, sådan ret bredt.

Schoenorchis er også en favorit.

Afrikanerne.

Generelt, småt er godt.

Er heller ikke til phalaenopsis, men finder også paph kan være ret overvurderet. Ja nogle er vanvittigt flotte, men skal man pr automatik falde på halen for en sær brun blomst? Men trives fint med paradokser af denne type.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Kuzuri

Indlæg af Kuzuri » 6/7/2014 kl. 17:19

PA48 skrev: Hader Phal. hybrider grundet at de findes i stort set alle butikker.
Jeg kan godt forstå dig. De er måske lidt for "almindelige".
MEN!!
Phal'er er jo tit den direkte årsag til at rigtig mange mennesker begynder at interessere sig for orkidéer. Havde det ikke været for mit impulskøb af en Phalaenopsis hybrid, så havde jeg ikke været en orkidiot i dag, og der er rigtig mange andre som heller ikke ville have opdaget orkidéernes vidunderlige verden og dermed fået verdens bedste hobby hvis de ikke lige var faldet over en Phalaenopsis i Fakta og derefter var gået på nettet for at finde ud af hvordan de skulle passes og faldt over fora som dette - og det ville da være ærgerligt! :D

Men altså. Ikke at synes om en plante f.eks. fordi man ikke kan lide hvordan den ser ud er hvad det er (jeg synes f.eks. at de fleste Paph'er er ret så grimme :P ), men jeg synes det er lidt synd at hade en plante fordi den er let tilgængelig/findes overalt, når den netop er grunden til at vi har så fantastisk mange med-orkidioter at snakke med. :) Men selvfølgelig har du lov til at synes hvad du vil, haha. Det skal jeg ikke bestemme. :lol:
Mvh Janni
----------

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 6/7/2014 kl. 18:32

Nu har du jo ikke været med til at at at give 900 kr.(1980) for en simpel Phal.hybrid som Glostrup centret sælger for 12 kr. denne søndag.
Men alle har dem ,..ja selv Shell har dem til 29 kr. stk. i bedre kvalitet end dem jeg købte i USA i 80-erserne.
Men nu ville du jo vide hvad jeg kan lide ,og det ved du nu.
Du er velkommen til at gå tilbage og se hvad jeg har af orkideer i gruppen vis dine blomster(orkideer) under pa48.

MVH Per

Kuzuri

Indlæg af Kuzuri » 6/7/2014 kl. 20:44

PA48 skrev:Nu har du jo ikke været med til at at at give 900 kr.(1980) for en simpel Phal.hybrid som Glostrup centret sælger for 12 kr. denne søndag.
Men alle har dem ,..ja selv Shell har dem til 29 kr. stk. i bedre kvalitet end dem jeg købte i USA i 80-erserne.
Men nu ville du jo vide hvad jeg kan lide ,og det ved du nu.
Du er velkommen til at gå tilbage og se hvad jeg har af orkideer i gruppen vis dine blomster(orkideer) under pa48.

MVH Per
Okay, på den måde - det lød bare som om at du havde et indædt had til selve planten, men sådan er det jo ikke rigtigt. Men, ja, jeg vil da lige smutte ind og se hvad du har. :)
Mvh Janni
----------

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 7/7/2014 kl. 13:56

Nå Janni, det er jo ikke så nemt det her.
For mit vedkommende så kan det godt skifte lidt, hvad jeg synes bedst om. Pludselig dukker der jo noget op man ikke har set før. På en eller anden måde kommer det også hurtigt til at blive farvet af hvad jeg har rimelig succes med at dyrke.

Her og nu må det så blive disse som er mine favoritter.

Phragmepedium
Neofinatia falcata
Dendrophylax lindenii
Og som Karen siger: " småt er godt" Jeg holder meget af mine forskellige små terrarieplanter.

Rækkefølgen er tilfældig og hvis jeg skal fremhæve nogen som nr. 1. Så vil jeg da lige fortælle at jeg i år har haft den store fornøjelse af at se vilde orkideer, i h.h.v Sverige og Danmark. Det kunne jo i princippet foregå mange steder i verden, men jeg er foreløbig ikke nået længere end til de to lande, og det er også kun få arter jeg foreløbig har set. Man ved jo ikke om man i det hele taget får noget at se, når man drager afsted på en dejlig vandring i naturen, og så pludselig får man øje på orkide som står der og vajer for vinden i sit naturlige element. Det slår alt, så de vilde nordiske orkideer ryger helt sikkert op på toppen af min liste.
Med venlig hilsen
Erna

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 7/7/2014 kl. 14:16

Erna, skægt du siger det med vilde orkider. Vi har også været på Creta og set tons a vilde orchideer og det er fantastisk (hvilket Per også kan skrive under på), men det leder mig over til at man også godt kan ha ynglings planter som man ikke selv dyrker. Odontoglossum er en slægt som jeg gerne så flere af, ville være fedt hvis en eller anden ville dyrke dem og lad klubben låne dem til udstillinger :)

Tror mit border line forhold til Paph kommer af at jeg ikke tror de kan li mig, og så får de samme behandling tilbage, den jalousi.

Skægt hvordan man udvikler sig. Jeg sagde i gamle dag altid at folk skulle fokusere og ikke prøve på at ville det hele på en gang - ha, der var også en gang hvor jeg påstod at vi ikke samlede på Dendrobium, så gik jeg hjem og talte, uppps, men alting er relativt.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar