Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Min Orkide får/har gule blade - hvad gør jeg

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
AnnSofie

Min Orkide får/har gule blade - hvad gør jeg

Indlæg af AnnSofie » 31/7/2014 kl. 11:37

Hej

Jeg er ny her inden og har virkelig brug for hjælp, hvad angår min ene orkide.
Jeg har aldrig haft den store passion for okrideer før mine ene orkide sidste år begyndte at skyde på ny.
Den blev sat i et syd vendt vindue i december og i marts-april kom yderligere nye skud - både på den eksisterende gren samt helt nye grene (3 stk). Jeg flyttede planten i maj fra vinduet til en placring uden direkte sollys. 2 af bladene er nu visnet og faldet af og de resterende 3 er alle begyndt, at blive gule i spidsen. Blomsterne har stået siden maj i fuld flor og står stadig rigtig flot.
Jeg læste at planten skal have gødning - hvilket jeg ikke viste :( men fik sidste weeked købt orkide gødning og givet planten med det samme.
Jeg har vandet planet ved at lade potten stå i vand ca 4-5 min. en gang i ugen og har yderligere vandet let med en forstøver - ikke ud over plante men i potten, næsten dagligt da træstykkerne var tørre.
Yderligere har jeg lagt mærke til at rødderne set tørre og visne ud.

Håber virkelig der er en som kan fortælle hvad jeg har gjort galt og hvordan jeg "reder" min orkide.

På Forhånd tak.

Ann Sofie

Cattleyafreak
Geografisk sted: Ballerup

Re: Min Orkide får/har gule blade - hvad gør jeg

Indlæg af Cattleyafreak » 31/7/2014 kl. 12:48

Hej AnnSofie.
Velkommen her på sitet.
Ang. din Orkide, så er den nok allerede død, du skriver, at du i Maj måned flyttede den fra sydvendt vindue, så den er blevet "kogt", alle grønkorn i bladene er døde, så nyd blomstringen så længe den varer, og køb derefter en ny, og til næste forår tildele skygge allerede fra ca midt i Marts, da ingen (INGEN) orkide kan lide direkte sollys på sine blade, da slet ikke uden kraftig ventilation, som de får i moder natur. Ang. forstøvning af vand, så EEEEEEEEEELSKER Orchids forstøvet vand på sine blade (overside og underside), gerne flere gange om dagen her i sommervarmen, undlad at give vand når det regner/er fugtigt i vejret.
PS. Vil gerne se et billede af din plante!
Hilsen Thomas.

AnnSofie

Indlæg af AnnSofie » 31/7/2014 kl. 13:22

Hej Thomas
Tak - er sikker på jeg kan finde en masse nytting info herinde og har vist en del at lære :)
Øv - hvor er det ærgeligt nu hvor den er kommet med så flotte blomster. Men er processen for hvornår den dør forlænget idet den blev flyttet, siden den stadig står flot? Men for at undgå at mine orkideer dør må de da gerne stå i vest og øst vendt vinduer - eller bliver de også "kogt" af dette?
Har ladet mig fortælle at orkideer efter afblomstring har det bedst i vindueskarme mod nord - har 3 stående som jeg spændt venter på skyder igen :) Men tror je må ud og erhverve mig en fler'-grens orkide som erstatning.
Et mere praktisk spørgsmål - må der være orkide gødning i det vand jeg forstøver med eller skal være "rent" vand?

Kan se jeg kan uploade et her i tåden, så der kommer et af den omtalte orkide.

Mvh Ann Sofie

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 31/7/2014 kl. 15:13

Hej Igen.
En Orchid er nogle gange glad for at blomstre, det kan være dens sidste håb om bestøvning før "sidste åndedrag", sådan er naturen nu engang.
Du kan med stor succes bruge gødning i forstøvervandet, det gør jeg hverdag, planterne elsker det, men husk, aldrig så dråberne flyder fra bladende, kun en tynd "film" af fugt/vand, og så gerne flere gange om dagen.
Ang syd/vest/nord vindue, du kan sagtens bruge sydvindue, men med skygge og gerne med vinduet på "siv" meeeeeen, det kommer igen an på hvilken slægt du har, hvis det er Phalanopsis, så skal de ikke stå sydvendt og med vinduet på "siv" de hader temp. under 20 grader, så falder knopperne, hvorimod andre slægter fordrer/forlanger skiftende temp. i løbet af et døgn/år.
Hilsen Thomas.

AnnSofie

Indlæg af AnnSofie » 31/7/2014 kl. 22:17

Hej Igen
Det er jo egentlig logisk nok når man tænker over det :)
Super, så fortsætter jeg med forstøveren i moderate mængder :)
Vil tro min orkide på billedet er en Phalanopsis - det er vist også de som er de mest almindelige at finde i supermarkeder? Tror jeg skal satse på at lærer denne art at kende inden jeg giver mig i kast med de mere sarte arter. Men det kommer forhåbenlig på et tidspunkt, for der findes jo mange smukke varianter :)

Her et billede af min "døds-dømte" orkide :( - det er super ærgeligt, da den efter min mening står rigtig flot.
Vedhæftede filer
Orkide.jpg
Orkide
Orkide.jpg (87.04 KiB) Vist 14834 gange

Cattleyafreak

Indlæg af Cattleyafreak » 31/7/2014 kl. 23:35

Hej igen.
Dejligt med et billede, det er ganske rigtigt en Phalanopsis hybrid, og den er sandelig ikke "Dødsdømt", de resterende 2 blade er godt nok lidt svedne, men den skal nok overleve, giv den fugt på bladene og den vil snart lave et nyt blad, og så er den hellige grall reddet, aldrig mere sol på bladene.
Hilsen Thomas-

AnnSofie

Indlæg af AnnSofie » 1/8/2014 kl. 13:17

Hej
Neeej! er det rigtigt :D - så må jeg igang med forstøveren :) Gør mig helt glad at vide, at den stadig har en chance. Og du kan tro at INGEN af min orkideer nogenside kommer i direktesollys igen, det har jeg vist lært på det hårde måde :)

Jeg takker for den køndige vejledning :) Rigtig god weekend.

AnnSofie

Besvar