Nu skal det være slut

Jeg har et par spørgsmål til mine orkideer, jeg er ved at soignere rødder og potte om, men hvis nu en rod har ligesom flere led og det kun er det yderste af leddet der er hult/ dødt, skal jeg så klippe hele roden af, altså vil den sidste levende rod senere dø eller kan den vokse videre?
Hvis man ser på mit vedhæftet billede, har de 2 orkideer til venstre ikke mange levende rødder tilbage, har læst man kan fremme rødderne ved at putte en pose over, men skal orkideen stå i potte med vækstmedie og så have en pose over hovedet? Eller er det orkideen med blade og uden vækstmedie der skal i en åben pose?
Den sidste orkide skal soigneres, men der er så mange rødder over potten, skal de puttes ned i vækstmediet i den nye potte? Endvidere sætter den blade på stænglerne? Skal jeg klippe stænglerne ned?
Hvor tit vander i her om sommeren? Har et par andre orkideer med lidt slatne blade, de har allerede rettet sig lidt efter de blev vandet i foregås, men ikke helt. Men er bange for de bliver overvandet hvis jeg sætter dem til at suge igen?
Håber i gider bruger lidt tid på mine dumme spørgsmål

Vh Ditte