Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Manglende rødder, slatne blade og blade på stængel

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Dittebuurpedersen

Manglende rødder, slatne blade og blade på stængel

Indlæg af Dittebuurpedersen » 3/8/2014 kl. 16:39

Hej med jer jeg er helt ny herinde! Har læst en hel del, men også blevet en smule forvirret :shock: jeg har altid elsket orkideer, men nok ikke altid passet dem optimalt :oops:
Nu skal det være slut :-)
Jeg har et par spørgsmål til mine orkideer, jeg er ved at soignere rødder og potte om, men hvis nu en rod har ligesom flere led og det kun er det yderste af leddet der er hult/ dødt, skal jeg så klippe hele roden af, altså vil den sidste levende rod senere dø eller kan den vokse videre?
Hvis man ser på mit vedhæftet billede, har de 2 orkideer til venstre ikke mange levende rødder tilbage, har læst man kan fremme rødderne ved at putte en pose over, men skal orkideen stå i potte med vækstmedie og så have en pose over hovedet? Eller er det orkideen med blade og uden vækstmedie der skal i en åben pose?
Den sidste orkide skal soigneres, men der er så mange rødder over potten, skal de puttes ned i vækstmediet i den nye potte? Endvidere sætter den blade på stænglerne? Skal jeg klippe stænglerne ned?

Hvor tit vander i her om sommeren? Har et par andre orkideer med lidt slatne blade, de har allerede rettet sig lidt efter de blev vandet i foregås, men ikke helt. Men er bange for de bliver overvandet hvis jeg sætter dem til at suge igen?

Håber i gider bruger lidt tid på mine dumme spørgsmål :-)

Vh Ditte

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Re: Manglende rødder, slatne blade og blade på stængel

Indlæg af Erna » 4/8/2014 kl. 12:13

Velkommen til Ditte :lol:
Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan altså ikke se dine vedhæftede billeder :roll:
Jeg ville nøjes med at klippe det stykke af roden som er dårligt, det kan sagtens være at den skyder nye rødder ud til siden på det stykke som er friskt. Blade på stænglerne kan jo lyde som om du har keikier (nye små planter) på vej, dem vil du måske gerne beholde :lol: Luftrødderne kan man godt forsøge at få med ned i potten når man potter om.
Med venlig hilsen
Erna

Dittebuurpedersen

Indlæg af Dittebuurpedersen » 25/8/2014 kl. 18:27

Billedet blev vidst væk, tror det var for stort og da jeg bruger iPad, kan jeg ikke finde ud af at gøre det mindre desværre :-(

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 25/8/2014 kl. 22:16

Kan du ikke flytte billedet over på en computer, og bruge et billedbehandlingsprogram eller lignende der til at formindske billedet i.

Der er mange gratis programmer til det formål på nettet! Bl.a. er dette sted/program beskrevet på forumet: http://www.resize2mail.com/ Se evt. her for brugen af den side:

http://forum.orkideer.dk/search.php?key ... t=S%C3%B8g
Mvh Egon

Dittebuurpedersen

Indlæg af Dittebuurpedersen » 27/8/2014 kl. 19:49

så fattede jeg kameraet og computeren, lavede billederne mindre........ men alligevel siger den" ugyldigt billede" billede er gemt som jpeg fil?? hvis jeg højre klikker på et billede fundet på nettet og gemmer kan jeg sagtens oploade herinde. hvor kan mine egne billeder ikke oploade?
VH Ditte

Dittebuurpedersen

Indlæg af Dittebuurpedersen » 27/8/2014 kl. 20:09

okide 003.JPG
okide 003.JPG (87.57 KiB) Vist 11509 gange
juhu endelig :-) Hvad kan jeg gøre for at redde denne orkide og få den til at sætte rødder?

Dittebuurpedersen

Indlæg af Dittebuurpedersen » 27/8/2014 kl. 20:18

denne her sætter blade på stænglen? skal jeg klippe dem ned eller?
Vedhæftede filer
okide 007.JPG
okide 007.JPG (77.46 KiB) Vist 11509 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/8/2014 kl. 10:43

Du kan måske få rødder på planten igen, ved enten at sætte planten i leca, det har irmaline haft god held med, eller putte planten i en plastpose, og hænge den, så den har det lyst, men ikke får sol, læg evt. noget sphagnummos ned i posen, eller, andet, der både er luftigt og holder på fugten. Du kan lade posen være lidt åben i toppen, så der ikke går råd i planten. Posemetoden er beskrevet en del steder på forumet, vil du forsøge at finde mere om det, er der jo en søgefunktion oppe for oven.

De små blade på stænglerne er formentligt keikier, altså små nye planter, der er identiske med den gamle plante. De har samme DNA som ophavet, og vil derfor få blomster magen til. Lad dem sidde, til de har 4-5 cm lange rødder, så kan de vrikkes af eller klippes af, og efter et døgns tørring af brudstedet/klippestedet sættes i samme type pottemedie, som du ellers bruger til Phalaenopsis.

Held og lykke med begge planter. :wink:
Mvh Egon

Ilse Nielsen

Indlæg af Ilse Nielsen » 19/11/2014 kl. 10:19

Hej...vil lige fortælle, at jeg har en orkide, der flittig afsætter blade...og det er ikke børn...det er kun små blade der absolut ikke bliver til mere end et blad, som det er vist fint på billedet. Jeg har mange orkideer med børn også..dette er noget andet. Mit spørgsmål er om man skal klippe dem af...de sidder jo bare og bruger kraften fra planten. Min står med 3 stængler med bare blade og der er 2 på vej...som jeg denne gang håber er blomster :roll: :?:
Venlig hilsen Ilse Nielsen :)

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 19/11/2014 kl. 12:06

Hovedreglen er ,,klip aldrig levende plantedele af en orkide.

De bruger ikke kraft fra planten .Tværtimod .De er med til at øge fotosyntesen .

MVH Per

Besvar