Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Sideskud på Dendrobium Nobile

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Constance

Sideskud på Dendrobium Nobile

Indlæg af Constance » 11/2/2015 kl. 09:05

Hej

Min kæreste købte en Dendrobium Nobile for lidt over et halvt år siden på en planteskole. Efter at den var afblomstret første gang satte den nye blomster, og sideskud med blomster og rødder. Nu er den så begyndt at blomstre igen.

Hvad skal jeg gøre ved disse sideskud? kan de pilles af og plantes eller? Jeg har ingen større erfaring eller viden omkring orkideer, så håber der er nogen her som vil være søde at give noget vejledning i hvordan jeg bedst passe denne orkide. Vil så nødig slå den ihjel pga. uvidenhed.

Har vedhæftet et billede af et af dens sideskud.
DSC00420.JPG
DSC00420.JPG (109.68 KiB) Vist 4811 gange
På forhånd tak
Constance

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Sideskud på Dendrobium Nobile

Indlæg af Egon K P » 11/2/2015 kl. 12:09

Velkommen til Constance.

Det er små keiki'es, du har siddende på de gamle skud, samme fænomen ses sommetider på blomsterstilkene på Phalaenopsis.

Når rødderne har den længde, som på din plante, så er det ikke noget problem at fjerne dem. Giv keikiens rødder lidt vand, så de bliver bløde, og så kan du stille og roligt vride keikien af. Du kan potte den med det samme i et tilsvarende produkt, som din plante er købt i, eller du kan lade den ligge et døgns tid, inden du potter den, det er op til dig. Du må bare ikke vande den det første døgns tid, det sår, den har fået, skal have tid til at hele, og ligesom vi laver en sårskorpe, så gør planten også. Efter et døgns tid er risikoen for svampe- bakterie- eller virusangreb gennem såret stort set ikke eksisterende mere, og du kan vande den, som du vander den store.

Som så meget andet ligger der også indslag om fjernelse af keikier på Youtube, her er en af dem.

https://www.youtube.com/watch?v=nzpYu0B2X28
Mvh Egon

Constance

Indlæg af Constance » 14/2/2015 kl. 09:46

Hej Egon

Tusinde tak for svaret, har nu prøvet at fjerne de små keiki'es og pottet dem.
Constance

GreenManHunter

Indlæg af GreenManHunter » 22/2/2015 kl. 11:06

Hej Egon

Jeg er også begyndt at dyrke lidt orkideer. Det er dog endnu ikke blevet til andet end dem, man køber i supermarkederne.
De er også meget pæne.
Jeg har dog allerede erfaret at regnvand er en afgørende faktor for orkideernes overlevelse i stedet for det ultrahårde vand, vi har i Kerteminde.

Du nævner skud på blomsterstilke i dit svar til Constance.
Er de grønne blade på blomsterstilken, du ser på billedet, et sådan skud?
2015-02-22_10.10.30_00001.jpg
2015-02-22_10.10.30_00001.jpg (31.93 KiB) Vist 4731 gange
Stort billede: http://1drv.ms/1z8bO1c
Skal jeg blot vente på at der kommer rødder på skuddet og så skære skuddet af og plante det?
Senest rettet af GreenManHunter 22/2/2015 kl. 21:43, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 22/2/2015 kl. 11:52

Hej.

Også velkommen til dig!

Ja, det er en keiki, du har siddende der. Vent til den har et par rødder på 4-5 cm længde, så kan du enten forsigtigt "vrikke" den af, eller klippe blomsterstilken over få cm over og under skuddet, hvis ikke der er flere blomster. Lad sårene hele et døgns tid uanset måden, du tager den fra på, og så kan du vande den.

Angående vandingsvand, så pas på lige nu, hvor det ikke har regnet et stykke tid. Luftens forurening kommer med ned med de første 4-5 mm regn efter længere tids tørke, jeg har slået orkideer ihjel med stærkt forurenet vand en sommer, hvor det ikke havde regnet 3 uger.
Mvh Egon

GreenManHunter

Indlæg af GreenManHunter » 22/2/2015 kl. 16:32

Hej Egon

Tak for dit hurtige svar.

Jeg venter på rødderne med tålmodighed.
Tålmodighed er sand for dyden et must, når det gælder dyrkning af orkideer.
Den langsomme vækst er fascinerende. Så kan vi til gengæld glæde os over, at blomsterne holder længe, når de endeligt er der :-)

Tak for dit hint om ikke at benytte det første vand, efter en længere periode uden regn.
Problemet er nok ikke så stort hos mig, da jeg har en 400 l tank, der kun får vand fra ca. 30 m2 tag, så jeg regner med at forureningen hurtigt vil blive fortyndet i den store tank.
Jeg har også en 100 l tank indenfor, hvor jeg gemmer regnvand til vinteren, hvor jeg ikke kan have gang i den store p.g.a. faren for frostsprængning.

Besvar