Nu har jeg ledt et stykke tid efter et indlæg, som Hans Jørgen Staugaard har lavet om dyrkningen af disse typer som Lycaste, men jeg kan ikke finde det!
Men så må jeg jo forsøge at svare efter bedste evne. Jeg har kun en, en FDK After Dark 'Black Pearl'. Den har jeg sat i en dampotte, altså er der huller hele vejen rundt i potten, så jeg har en større fordampning fra pottemediet. Mine tidligere forsøg med de typer er endt med, at de er rådnet for mig i vinterhalvåret, denne har nu overlevet i 2 år her, så med mine dyrkningsmetoder har det fungeret her. Jeg har den så ikke stående i GreenMix, det fungerer ikke i mine vindueskarme, men i udestuen er det et OK medie at bruge.
Jeg kunne frygte lidt for, at hvis der går for lang tid mellem vandingerne, så tørrer GM'et ud, og så kan det være svært at vande op igen. Altså vil en hurtig neddypning ingen effekt have, for vandet preller bare af, hvis det er blevet for tørt. Hvis du "kun" duscher i toppen, vil det næppe nå ned til plantens rødder, så holder du liv i mosset, men orkideen får nok ikke megen gavn af det.
Så umiddelbart tror jeg ikke på den ide.
Måske du skal forsøge dig med Hans Christiansens anvisning, der er bare lige den lille forskel, at han måske har det varmere omkring potterne i vinterhalvåret, end din vil få det i vindueskarmen selv nær radiatoren, og GM og kulde er tilsyneladende en uheldig kombination. Du kan jo også sende en pb'er til Hans Jørgen Staugaard, så kan du måske få et par ideer af ham!