Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vinterpause og Greenmix ?

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Brugeravatar
Dendrobios
Geografisk sted: Aarhus

Vinterpause og Greenmix ?

Indlæg af Dendrobios » 9/8/2015 kl. 15:41

Hej alle sammen :D

Lidt spørgsmål angående Greenmix og vinterpause til disse følgende 3:

Dendr. thyrsiflorum
Cycnodes Wine Delight
Lycaste aromatica

Jeg har fået samlet sådan en pæn stak sammen, købt hos Hans Christiansen denne sommer.

Jeg er frisk på at prøve greenmix af, men må sige at jeg ikke lige vidste at det angiveligt er et velkendt problem,
at hvis Greenmix ikke holdes fugtigt, så klapper den sammen om rodnettet og samtidigt
skulle den suge væsken ud af rødderne på planten..

1) Først og fremmest, er det korrekt :?:

2) Dernæst, hvordan skal det så lykkes mig, give disse 3 orkideer en vinterpause uden vanding,
hvis mediet forgår uden vand og dræber planten undervejs :?: :oops:

Alle forslag og bud modtages med glæde :D
mvh Henrik R

angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Re: Vinterpause og Greenmix ?

Indlæg af angatyr » 15/8/2015 kl. 23:16

Hej,

Det er nok en god ide ikke at lade planter i Greenmix tørre helt ud. Heller ikke i hvileperioden. Men du kan øge intervallet mellem vandingerne, Fx. fra en gang om ugen til en gang hver anden eller tredie uge, afhængigt af dine øvrige forhold.

Husk at når greenmix er fugtig om vinteren og der fordampning fra potterne, kan kulde være et problem. Så pas på med kolde vindueskarme i vintertiden.
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
Dendrobios

Indlæg af Dendrobios » 16/8/2015 kl. 14:48

Hejsa Angatyr
Mange tak for svar :D

Jeg tænker også at jeg bliver nødt til at vande, (især når de kommer til at stå over en radiator) :oops:

Men tænker du ikke at det er farligt at vande løvfældende orkideer i pause perioden :?: Og bør man stoppe med gødningen i denne periode :?:
- Det er de første løvfældende som jeg har haft i min varetægt, og første gang jeg eksperimenter med greenmix, så jeg føler lidt at oddsene er imod mig :mrgreen:
mvh Henrik R

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 16/8/2015 kl. 16:45

Jeg har ikke haft nogle løvfældende orkideer i greenmix - men hvis jeg havde, ville jeg nok stadig vande dem lidt. Men ikke gødning!

Hvis du vil have det autoritative svar, så spørg Hans om, hvad han vil anbefale. Du har jo købt dem der og han er da bestemt til at tale med :)

Edit: Fandt lige et link med Hans Christiansens beskrivelse af løvfældende Calanthe: http://www.orchidegartneriet.dk/rad/dyr ... e-calanthe
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
Dendrobios

Indlæg af Dendrobios » 16/8/2015 kl. 23:37

Rigtig mange tak for link og råd :D

Jeg ringede også til den gode Hans Christiansen for lige at høre hans tanker i Torsdags, og jeg er ikke i tvivl om at det virker for ham med greenmix og vintervanding.
Jeg kan desværre bare læse rigtig mange emner herinde med folk, som ikke har haft held med det. Nu tænker jeg også at Hans har nogle helt andre forhold at dyrke I, så jeg ville faktisk hellere høre fra andre "almindelige" plantetosser herinde :mrgreen:

Når det er sagt, så sagde han at jeg skulle ignorerer vinterpausen. Han vidste udmærket godt, at jeg havde læst tons af vejledninger på nettet som siger det modsatte, og bad mig glemme alt om vinterpause og vandstop - Så det må jeg jo prøve, men det er lidt rart at høre andres bemærkninger, og evt. lære faldgruberne, inden de bider mig i røven 8)

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt den fortsatte vinter-vanding, er for mediets skyld eller om det er for plantens skyld (eller begge) :?:
For hvis det er for mediets skyld alene, så må det jo alt andet lige, være uhensigtsmæssigt for orkideen :?:
mvh Henrik R

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 17/8/2015 kl. 00:18

Det er nok også for orkideens skyld. Det er meget godt, at der ved mange planter/orkideer står, at de skal have en vandingspause på så og så lang tid, for der er det tørtid på deres levested. Men hver nat kommer der en del dug, som planterne kan optage, derfor er der ikke en lang vandpause på levestedet. Mange orkideer skrumper en del i pseudobulberne, når man forsøger at give dem et par måneders tørtid, det kan være hårdt for planterne at komme igang igen. Så, som Henrik også skriver, måske en mindre mængde vand i den "tørre" periode!
Mvh Egon

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 17/8/2015 kl. 01:03

For fuldstændighedens skyld: Der er enkelte typer, jeg slet ikke ville vande, men i stedet tage dem op af komposten i hvileperioden. Det gælder fx. Pterostylis og Pleione (sidstnævnte opbevares et køligt sted evt. et køleskan)
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
Dendrobios

Indlæg af Dendrobios » 17/8/2015 kl. 14:58

Hej Egon, velkommen til tråden :)

Jeg må forsøge at lade dem tørre lidt ud mellem vandingerne, men bibeholde vand tilførelsen.
Det som jeg synes der er tricky, er at da de helst skal vandes fra oven, (for at bevare fordampning og mos lag), bliver de jo trods alt meget våde under vanding, javist intervallet mellem vandinger øges men når de vandes vil de jo stadigvæk få et ordentlig skud vand fra top til tå tænker jeg :|
- Det frygter jeg bliver for meget

Overvejer lidt at lade dem soppe med bunden i vand i ca. 5-8 sekunder 1 gang hver 1½ uge (estimat) og så "blot" forstøve overfladen efter behov.
- Lyder det skørt :?:

På forhånd tak for jeres tid og svar :wink:
mvh Henrik R

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/8/2015 kl. 15:58

Nu har jeg ledt et stykke tid efter et indlæg, som Hans Jørgen Staugaard har lavet om dyrkningen af disse typer som Lycaste, men jeg kan ikke finde det! :?

Men så må jeg jo forsøge at svare efter bedste evne. Jeg har kun en, en FDK After Dark 'Black Pearl'. Den har jeg sat i en dampotte, altså er der huller hele vejen rundt i potten, så jeg har en større fordampning fra pottemediet. Mine tidligere forsøg med de typer er endt med, at de er rådnet for mig i vinterhalvåret, denne har nu overlevet i 2 år her, så med mine dyrkningsmetoder har det fungeret her. Jeg har den så ikke stående i GreenMix, det fungerer ikke i mine vindueskarme, men i udestuen er det et OK medie at bruge.

Jeg kunne frygte lidt for, at hvis der går for lang tid mellem vandingerne, så tørrer GM'et ud, og så kan det være svært at vande op igen. Altså vil en hurtig neddypning ingen effekt have, for vandet preller bare af, hvis det er blevet for tørt. Hvis du "kun" duscher i toppen, vil det næppe nå ned til plantens rødder, så holder du liv i mosset, men orkideen får nok ikke megen gavn af det.

Så umiddelbart tror jeg ikke på den ide. :cry:

Måske du skal forsøge dig med Hans Christiansens anvisning, der er bare lige den lille forskel, at han måske har det varmere omkring potterne i vinterhalvåret, end din vil få det i vindueskarmen selv nær radiatoren, og GM og kulde er tilsyneladende en uheldig kombination. Du kan jo også sende en pb'er til Hans Jørgen Staugaard, så kan du måske få et par ideer af ham!
Mvh Egon

Brugeravatar
Dendrobios

Indlæg af Dendrobios » 17/8/2015 kl. 22:38

Tak for svar :D

Jeg er overbevist om at du rammer hovedet på sømmet, hvis jeg vil være sikker på at planten/mediet får nok vand, så bliver jeg nok nødt til at gennemvæde den og følge Hans Christiansens opskrift, bare knap så ofte vanding.

Så må tiden vise om min vindueskarm er varm nok (det tror jeg nu den er), men jo varmere den er, jo hurtigere udtørrer skidtet jo igen haha, må prøve at søge balancen :P

Har lige lavet en billede søgning på "Black Pearl", wauw den er imponerende ! :shock:

Tænker iøvrigt at det er dette indlæg som du har søgt efter:
viewtopic.php?f=7&t=1665&hilit=catasetum

Emnet her er om Catasetum, men det er jo formentlig præcis samme opskrift, han vander dog ikke i vinterhalvåret, medmindre bulberne mindskes - Hvilket jeg også tror er det korrekte for mig - Havde det ikke været for greenmix, men det er jo mit eget valg, så nu må udfordring overvindes !
mvh Henrik R

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 17/8/2015 kl. 22:56

Det må nok være det indlæg, jeg synes bare ikke, det skulle være 6 år siden, at det oprindelige blev skrevet. :wink:
Mvh Egon

Besvar