Med sådan en sort stilk er der to muligheder. Enten er stilken lettere "smattet" og ildelugtende, eller også er den tør og træagtig. I første tilfælde gælder det om at være hurtig, så er der rådsvamp i den, i det andet tilfælde er tiden ikke den helt afgørende faktor, så er det en "kontrolleret" nedvisning fra plantens side.
Jeg vil egentligt foreslå dig, i stedet for at dele planten, at du fjerner det sorte, er det svampen, der er igang, så skal der klippes af godt over, hvor det sorte stopper, det grønne på afklippet kan du jo evt. klippe i mindre stykker og potte, med mindst et blad med tilhørende stilk ved, hvor nyskuddet så kommer i bladhjørnet, og stilken giver delestykket lidt at leve af, indtil den får fat med "nye" rødder, eller får fat med de små gamle rødder på stilken.
Alle klippesteder skal have lov til at tørre i et døgns tid, før der gives vand på dem, det kan planten og delestykkerne sagtens tåle. Og nu vil jeg så foreslå dig noget helt andet, end oprindeligt tænkt, nu jeg har set billederne. Der er mange små rødder rundt omkring på stilken, dem vil jeg forsøge at få i konkakt med pottemediet. Nok ikke greenmix, som nu ser mig lidt "for" tør ud, det må aldrig tørre helt ud, så trækker det fugt ud af planternes rødder, men måske en pottemuld som den irmaline herinde sælger (
http://www.orkidemuld-orkider.dk/), 50/50 bark/kokos, eller evt. sphagnummos, som hun også sælger, hvis ikke du kan finde det andre steder. Men jeg vil tro, bark/kokos-blandingen er den bedste.
Du skal have fat i noget, der både er luftigt og kan holde på lidt fugt, og så vil jeg foreslå dig noget, der går stik imod, hvad man normalt anbefaler. Køb en stor potte, helst en der har en stor åbning, men ikke er så dyb, dybden har du ikke noget at bruge til. Den giver store områder med megen fugt, og så risikere rødderne igen at rådne. Men en flad potte giver dig mulighed for at lægge din plante ned over mediet, evt. stikke de mange rødder forsigtigt ned i mediet, og efter et døgns tid kan du vande forsigtigt. I starten skal du nok ikke give den gødning, det kan have den stik modsatte effekt på en plante i krise, så den går til. Så vent med at være god ved planten, vent med gødningen, til den er kommet igang.
Har du fået klippet over det sorte, så evt. råd ikke kan brede sig, så skulle planten gerne starte stort set alle de mange små gamle rødder op, og så kan du risikere, at der vil komme en del sideskud op ved bladhjørnerne, men den risiko må du så leve med.

Det vil i givet fald blive en meget forgrenet plante, der får mange nye "topskud", da de alle vil søge opad.
Når jeg skriver en stor flad potte, så skal du nok op i 30-35 cm, og faconen på den skal være lidt som den viste herunder. Kan du finde en, der er endnu fladere, kan det måske være en fordel her og nu, ellers kan du måske undlade at fylde potten helt op til kanten, så er der heller ikke så dybt et lag. Held og lykke med planten!