Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Min vanilleorkide hænger med mulen

Spørg her hvis du har generelle dyrkningsmæssige problemer eller kommentarer.
Besvar
Vanillepigen

Min vanilleorkide hænger med mulen

Indlæg af Vanillepigen » 25/10/2015 kl. 09:24

Hej!

Jeg købte i sommer en vanilleorkide - Vanilla Planifolia 'variegate' - fordi jeg elsker vanille. Og orkideer :)

Den er plantet i greenmix, jeg fik den med hjem med sunde stilke, blanke grønne blade, og et nyt skud som er vokset fint i de første par måneder i vindueskarmen. Der var også en antydning af et nyt skud på vej. Men nu er orkideen begyndt at hænge lidt; hovedstilken rynker mere og mere, og bladene er ikke ligeså blanke og 'sprøde' som tidligere. Et af de laverehængende blade er visnet, og et andet er godt på vej. Jeg synes ikke den vokser mere. Og antydningen af det lille skud ligner at det blevet 'afbrændt', den er helt sort og tør.

Jeg har en mistanke om at jeg enten har overvandet eller overgødet min orkide. Jeg fandt noget orkide-næring/gødning som jeg vandede den med et par gange over sommeren...

Please hjælp en entusiatisk nybegynder her! Hvad kan jeg gøre for at rette min orkide op, så den igen bliver vital og grøn og vokser? Jeg har læst at man nemt kan skære en gren af sin vanilleorkide og plante i ny jord, og så vokser der en ny plante frem. Skal jeg ud i den slags metoder?

Bedste hilsner,
Vanillepigen

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Min vanilleorkide hænger med mulen

Indlæg af Egon K P » 25/10/2015 kl. 23:07

Hej.

Der kan være mange grunde til, at den mistrives, for mørkt, for koldt, for vådt, for bare at nævne nogle af de mest sandsynlige. Har du overholdt, hvad der stod på orkidegødningen, tror jeg ikke på den årsag.

Greenmix kan være godt, hvis man har et forholdsvist varmt sted til planten. Det har for flere af os vist sig, at når efteråret og vinteren banker på, så bliver der for koldt i greenmix-potten, og så rådner rødderne let. Det bliver en kold "sump", når den kolde luft synker ned ved vinduerne, og det er ikke godt.

I mine vindueskarme kan jeg ikke dyrke i greenmix i den kolde halvdel af året, i min udestuen, hvor der er højere temperaturer, går det fint. Nogen sværger til det produkt, andre ompotter deres planter med det samme, når de er købt, hvis de står i greenmix.

Måske du skal kikke lidt på rødderne på planten, for jeg tror ikke, der er megen liv i dem mere. Du kan evt. forsøge at putte planten i en plastpose evt. med lidt sphagnummos ved, som holdes lidt fugtigt, og hænge den lyst, men uden direkte sol, så vil der formentligt komme rødder på planten igen.

Du kan også forsøge dig med delestykker af planten, husk lige at lade delestykket ligge et døgns tid, før den bliver pottet, for så lukker den de sår, der kommer, når du klipper i den, ligesom når vi laver en sårskorpe, og så er risikoen for at skuddet rådner meget mindre.
Mvh Egon

Vanillepigen

Indlæg af Vanillepigen » 27/10/2015 kl. 19:32

Mange tak for svar!

Jeg tror desværre jeg kom til at overgøde den - lidt! Jeg synes ikke jeg har overvandet den, men din beskrivelse af "sump" lyder rimelig nok. Nu har jeg rykket planten lidt tættere på radiotoren i stuen, hvor der er lidt varmere og tørrere...

Det er svært for mig at se på rødderne, uden at tage hele planten op og løsne den fra greenmixet, da den står i en brun potte. Men jeg vil give den en lille uges tid, hvor den står nu, og se om der sker lidt fremgang. Og ellers må jeg prøve det med plastposen.

Hvis rødderne er begyndt rådne, er det så bedre at forsøge sig med delestykker, end at forsøge at vække planten til live?

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 27/10/2015 kl. 19:55

Ja, hvad er bedst at gøre? Der er ikke så mange orkideslægter, hvor man kan "skære" planterne i mindre stykker, og få dem til at lave nye småplanter, så den mulighed er der ikke så tit. Men det kommer vel an på, om planten begynder at visne ned, så kan du jo være nødt til at bruge den del af planten, som er i live til "småstykker". Ellers vil jeg nok synes, at det er bedre at beholde hele planten som en helhed, er den i krise, så han den mere biomasse at kaste ind i en overlevelse.
Mvh Egon

Vanillepigen

Indlæg af Vanillepigen » 29/10/2015 kl. 09:56

Tak igen for svar!

Nu er det vist helt tydeligt at planten er dårlig :/ "Hovedstilken" er sort. Er det nu at jeg laver delestykker af den? Og hvor, hvordan og hvor mange?
Vedhæftede filer
image1.JPG
image1.JPG (65.05 KiB) Vist 11767 gange
image2.JPG
image2.JPG (69.73 KiB) Vist 11767 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/10/2015 kl. 12:02

Med sådan en sort stilk er der to muligheder. Enten er stilken lettere "smattet" og ildelugtende, eller også er den tør og træagtig. I første tilfælde gælder det om at være hurtig, så er der rådsvamp i den, i det andet tilfælde er tiden ikke den helt afgørende faktor, så er det en "kontrolleret" nedvisning fra plantens side.

Jeg vil egentligt foreslå dig, i stedet for at dele planten, at du fjerner det sorte, er det svampen, der er igang, så skal der klippes af godt over, hvor det sorte stopper, det grønne på afklippet kan du jo evt. klippe i mindre stykker og potte, med mindst et blad med tilhørende stilk ved, hvor nyskuddet så kommer i bladhjørnet, og stilken giver delestykket lidt at leve af, indtil den får fat med "nye" rødder, eller får fat med de små gamle rødder på stilken.

Alle klippesteder skal have lov til at tørre i et døgns tid, før der gives vand på dem, det kan planten og delestykkerne sagtens tåle. Og nu vil jeg så foreslå dig noget helt andet, end oprindeligt tænkt, nu jeg har set billederne. Der er mange små rødder rundt omkring på stilken, dem vil jeg forsøge at få i konkakt med pottemediet. Nok ikke greenmix, som nu ser mig lidt "for" tør ud, det må aldrig tørre helt ud, så trækker det fugt ud af planternes rødder, men måske en pottemuld som den irmaline herinde sælger (http://www.orkidemuld-orkider.dk/), 50/50 bark/kokos, eller evt. sphagnummos, som hun også sælger, hvis ikke du kan finde det andre steder. Men jeg vil tro, bark/kokos-blandingen er den bedste.

Du skal have fat i noget, der både er luftigt og kan holde på lidt fugt, og så vil jeg foreslå dig noget, der går stik imod, hvad man normalt anbefaler. Køb en stor potte, helst en der har en stor åbning, men ikke er så dyb, dybden har du ikke noget at bruge til. Den giver store områder med megen fugt, og så risikere rødderne igen at rådne. Men en flad potte giver dig mulighed for at lægge din plante ned over mediet, evt. stikke de mange rødder forsigtigt ned i mediet, og efter et døgns tid kan du vande forsigtigt. I starten skal du nok ikke give den gødning, det kan have den stik modsatte effekt på en plante i krise, så den går til. Så vent med at være god ved planten, vent med gødningen, til den er kommet igang.

Har du fået klippet over det sorte, så evt. råd ikke kan brede sig, så skulle planten gerne starte stort set alle de mange små gamle rødder op, og så kan du risikere, at der vil komme en del sideskud op ved bladhjørnerne, men den risiko må du så leve med. :P Det vil i givet fald blive en meget forgrenet plante, der får mange nye "topskud", da de alle vil søge opad.

Når jeg skriver en stor flad potte, så skal du nok op i 30-35 cm, og faconen på den skal være lidt som den viste herunder. Kan du finde en, der er endnu fladere, kan det måske være en fordel her og nu, ellers kan du måske undlade at fylde potten helt op til kanten, så er der heller ikke så dybt et lag. Held og lykke med planten!
Vedhæftede filer
flad potte 35 cm 29-10-15 4758.jpg
flad potte 35 cm 29-10-15 4758.jpg (64.44 KiB) Vist 11763 gange
Mvh Egon

Vanillepigen

Indlæg af Vanillepigen » 30/10/2015 kl. 07:23

Stilken er tør- og træagtig, så det giver mig lidt tid at finde den rette muld og potte! Tusind tak for udførlig beskrivelse! :)

Og så går jeg og overvejer hvor i mit hjem, det er det mest optimale sted at lade orkideen stå over vinteren. Alle mine radiatorer er placeret i hjemmets mørkeste hjørner, og ikke under vindueskarmene...

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 30/10/2015 kl. 08:56

Hvis du skifter fra GreenMix til en barkblanding, så er temperaturen inde i potten ikke længere så afgørende, da det ikke "binder" vandet nær så hårdt som GM. Så det burde give dig mere frie hænder til placeringen. :wink:
Mvh Egon

Besvar