Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Syg Luisia amesiana

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
glenn_24
Geografisk sted: vestsjælland

Syg Luisia amesiana

Indlæg af glenn_24 » 24/1/2018 kl. 12:47

Hej alle sammen jeg har en Luisia amesiana som ikke har det så godt nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre for den og hvad den evt fejler..

Billede

Billede
upload picture

Billede
upload picture

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Syg Luisia amesiana

Indlæg af Egon K P » 27/1/2018 kl. 04:12

Hej.

Hvor længe har du haft planten? Er den nyindkøbt, eller har du haft den længe, og den pludselig er begyndt at sygne hen?

Smider den bladene, eller hvad kan du se, der sker med den?

Det ser ud til, at din "potte" til den er uden huller i bunden, kan der have stået vand i den, som har rådnet rødderne? Jeg kan se, at der er gang i en af rødderne, men kan de andre være rådnet?

Hvor står den i forhold til lyset? Planter med terete blade, de nålelignende blade, skal tit have en del lys, men direkte sol tåler den nok ikke.

Hvis den står i vindueskarmen, kan den så have det for koldt der? Det trækker ned med kold luft om vinteren, der kan sagtens være koldt ved vinduet, selvom der er 21°C inde i stuen.
Mvh Egon

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 27/1/2018 kl. 10:40

Jeg må indrømme jeg har forsømt mine planter det sidste grundet arbejde som langturs chauffør og røderne har det ikke så godt så ja det har nok en del og sige

jeg har haft den i mange år nu og den her vokset godt gennem tiden med flotte Grøne plade men de er nu blevet rug og brune jeg tænker det er miderne der er skyld i de rug og brune blade

Det nederste billede er ikke Røder men et nyt skud

Jeg har også konstateret de samme små dyr på denne her plante

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 27/1/2018 kl. 13:23

De ru blade kan både skyldes spindemiderne men også at planten mangler vand.

Det der i bunden er jeg ret sikker på, er en rod. Den har en sideforgrening, og hvis det var et sideskud på planten, som sagtens kan forekomme, så ville du kunne se et par indsnit allerede nu på skuddet.

Her er et billede af min Luisia thailandica, hvor du både kan se et sideskud og rødder oppe af skuddet.

Luisia thailandica Seidenf. 1971, © Egon Krogsgaard 27-01-18 4727.jpg
Luisia thailandica Seidenf. 1971, © Egon Krogsgaard 27-01-18 4727.jpg (56.83 KiB) Vist 161 gange

Det andet billede er endnu en sideforgrening noget højere oppe.

Luisia thailandica Seidenf. 1971, © Egon Krogsgaard 27-01-18 4726.jpg
Luisia thailandica Seidenf. 1971, © Egon Krogsgaard 27-01-18 4726.jpg (48.19 KiB) Vist 161 gange

Her er min Luisia amesiana, jeg havde i blomst i 2012.

Luisia amesiana, © Egon Krogsgaard 27-06-12 8750.jpg
Luisia amesiana, © Egon Krogsgaard 27-06-12 8750.jpg (133.01 KiB) Vist 161 gange

Mange arter i Luisia har ru og rynkede skud og blade, her er det en af mine gamle planter, der muligvis er købt med et forkert navn til. Det er en lille havemyre, der besøger blomsten.

Luisia trichorhiza med havemyrer © Egon Krogsgaard.jpg
Luisia trichorhiza med havemyrer © Egon Krogsgaard.jpg (75.33 KiB) Vist 161 gange
Mvh Egon

glenn_24

Indlæg af glenn_24 » 3/2/2018 kl. 12:17

Hej Egon

Jeg har taget den op af den jord den stod i og rødderne var der ikke meget tilbage af..

men den har nu været under kærlig pleje i en uges tid hvor der har ligget i vand ca 30 min 1 gang dagligt og bliver forstøver 2-3 gange dagligt.. og det virker som om det går den rigtige vej..😀😀

Det viste sig og være et skud der var på vej
Billede
free photo hosting

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/2/2018 kl. 13:08

Det lyder jo godt.

Selvom det havde været en rod, så ville det jo også have været en god ting for planten, nu den ikke har mange rødder tilbage. :D
Mvh Egon

Besvar