Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Phramipedium Living Fire.

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
lilian
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Phramipedium Living Fire.

Indlæg af lilian » 14/12/2011 kl. 13:43

hvad er der sket her..?

jo, jeg har jo selv den teori at den har fået for meget kulde, den stakkel.
jeg er selvfølgelig ked af det,
så tror nogen at der er nogen redning,
der er lille frisk grønt hjerteskud.

den har ellers stået og blomstret konstant siden forår, hvor jeg var helt ovre ved Hans for at købe den.....hulk.
Vedhæftede filer
IMG_1744.JPG
IMG_1744.JPG (51.93 KiB) Vist 1709 gange
IMG_1743.JPG
IMG_1743.JPG (43.44 KiB) Vist 2847 gange

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 14/12/2011 kl. 15:00

Hej lilian

Det ser slemt ud.

Jeg tror alle rødder er døde eller ved at dø.

Ud af potten ....ny kompost...holdes tørt nogle dage.

Ja!!! så håb det bedste.

Per

Brugeravatar
Augusta
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af Augusta » 15/12/2011 kl. 20:20

Puaa, hvor ser det frygteligt ud. :-( Håber virkelig den klarer sig- jeg har jo en af dens "søskende", og jeg elsker bare den plante.

Jeg krydser fingre for at den klarer sig.

Tove
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Tove » 16/12/2011 kl. 09:30

Det var da ærgeligt Lillian. - Jeg tror, du har ret i, at den har haft det for koldt kombineret med for våd GreenMix og måske lidt spildt vand på bladene.
GreenMix er efter sigende rigtig godt til paph. og phrag. Efter jeg plantede mine om i GM, gik rødderne total amok og kravlede nærmest helt ud af flere potter.
Men her i den kolde, mørke tid har jeg observeret, at det kun skal holdes ganske let fugtigt ellers går det galt og selv mindre vandspild på bladene resulterer hurtigt i mørke døde blade.
Hilsen Tove

lilian
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Indlæg af lilian » 16/12/2011 kl. 11:40

du har ret Tove - den stod i GM og var våd - og kold - men jeg mindes ikke at der skulle være spild vand på bladene.
jeg har rodet lidt rundt i phrag. og paph, på den måde at jeg har forstået at de grønbladede skulle stå køligt og vådt og de brogede skal stå tørt og lunt...!!! men altså ikke SÅ koldt !!!
nu har jeg plantet den om i alm. o.muld, og rødderne var fint lysebrune, så håber den kommer til sig selv igen med en anden placering...

ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Indlæg af ErceDK » 16/12/2011 kl. 14:20

jeg har haft selv samme problem i min forsøg med forskellige medier da jeg ville finde det medie der pasede mig.
Købte en masse GM og knaldede 10 planter i de, 5 gange 2 forskellige ( så jeg endte med 2 ens af hver) disse planter blev dyrket i 2 områder - det ene er det skab jeg kører mine tropiske orkideer i, det er et ombygget vægdrivhus med film der gør lyset ikke kan trænge ud (mest fordi det står i mit arbejdsværelse og er dybt distraherede når det bader rummet i lys) vag drivhuset er udstyret med bund og bagside i pexiglas (tak til svigerdad som er glarmester)
De andre blev stillet i vindueskarmen i min stue sim altid er omkring de 18-20 grader (er pga. extem undervægt efter sygdom meget kuldeskær derfor den høje varme)

De planter i gm der har været i drivhuset har klaret sig rigtig godt, dog har de virkelig forbrugt vand pga varmen som har lavet en del mere fordampning end jeg selv har syntes godt (vandestress)
Dem i vinduet klarede sig rigtig rigtig godt gennem sommeren, mit vundue er meget stort og i sommerperioden oplevede jeg ingen egentlige kuldezoner der, men i takt med det er blevet koldere er selve rudefladen begyndt at nedkøle vinduskarmen. Først prøvede jeg at styre det med at lukke mit blænding gardin når det blev mørkt (og køligere) udenfor, dette var ikke nok, så næste skridt var at prøve min varmemåtte. dette blev som sagt sagt i værk, varmen skabte en fordampning der nærmst gjorde jeg kunne vande hver anden dag (noget der ikke passer mit vandingsmønster) Så kom min svigerdad med et forslag: placer varmemåtte med planter osv. i et akvarie ligende anordning (han lavede så et meget højt akvarie med låg og en åben panel i siden til lidt luft gennemgang - dette har vist sig extremt gavnligt. Sviverfar har udført det så det passer til vindueskarmens fulde længde og bredte og ca 1/3 del af højden af vindueskarmen. Dette er ikke stort nok til når der er blomster, men de fleste af dem jeg har der i skulle gerne være forårsblomstrende.

Jeg ved godt dette er for sent for sin plante, men det kan måske bruges fremover, hvis du vil fortsætte med GM (som jeg selv holder meget af til paph og prag og et par masdavilla :))
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 16/12/2011 kl. 15:47

Uha da Lilian. du har gjort den samme erfaring som rigtig mange af os: GM er kun til varme opholdssteder. Det går nemt galt ellers. Øv altså, at det skal være så svært at styre. For dem, det lykkes for, har stor succes med det. :roll:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Tove
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Tove » 16/12/2011 kl. 17:25

Ja - det kan være dyre lærepenge, også fordi det bare går så hurtigt.
Jeg oplevede, at en sund paph. med mange fine sideskud på en enkelt nat forvandlede sig til en underlig sort, klasket størrelse. Den overlevede med nød og næppe efter at det friske som var tilbage blev plantet i mere tørt GM.
Hilsen Tove

Besvar