Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Laelia sincorana var. coerulea

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Laelia sincorana var. coerulea

Indlæg af Erna » 8/5/2012 kl. 15:50

Denne stakkels lille Laelia sincorana var. coerulea, købte jeg i juni måned sidste år.
Indtil videre har jeg slået den næsten ihjel to gange.
Jeg kunne slet ikke styre vandingen i den lille miniputpotte, som den var plantet i. Jeg har sikkert både tørret den for meget ud og druknet den.
I september havde den i hvert fald ingen rødder tilbage.
Så, hang den ned i et enggangs snapseglas, som stod i mit minidrivhus, den fik en ny fin bulbe og nye små rødder. Jeg skyndte mig at putte noget fugtigt( eller måske for vådt ) spagnummos ned i glasset, der gik ikke lang tid, så var de nye små rødder rådnet.
Så var det tilbage til det tomme snapseglas, og nu har den igen fået en ny lille bulbe, og der er nu 2 små nye rødder på vej. Nu ligger den nærmest ned, med rødderne opad, så de ikke kommer til at røre ved noget som er for vådt. Jeg tror ikke på at den gider at lege med mig flere gange, så hvis ikke jeg kan redde disse rødder, så er det nok farvel til den.

Jeg har efterfølgende læst om hvordan den vokser i naturen. På en sandstensklippe, og så var der noget med nogle buske, hvis grene var udformet på en måde, så de opsamlede vand fra dis og tåge, det dryppede efterfølgende ned på Laelia sincorana, og forsynede den med vanddryp i flere timer om dagen, Det var så hvad den åbenbart fik af vand.

Jeg vil meget gerne bede om et godt råd, så jeg måske kan beholde den.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 8/5/2012 kl. 17:53

Hej Erna

Jeg tror din Laelia er på vej til de evige jagtmarker.
du er alt for moderagtig over for den.du skal mishandle den,du får ingen
straf for det.
Den skal i fuld sol have vand få gange(1) om måneden.
Sten-laelia(minier)gror på sten og får vand via kondens.
Aldrig regn.
Prøv at dyrke dem i bitte små lerpotter med lidt sten i.,så kan du ikke vande dem ihjel.
Laelia sincorana gror på en plante der hedder vellozia , men omgivelserne
er uden skov ,nærmest alpint udsende.uv-strålingen må være enorm.

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/5/2012 kl. 19:53

Hej Per
Jamen hvis den er på vej til de evige jagtmarker, så er der nok ikke noget at gøre ved det.

Jeg har slet ikke tænkt på at der var forskel på hvor de større og minierne groede.

Jeg har kigget på et culture sheet for: Laelia sincorana Schlechter
og har bare troet at min var en variant af den. Det har iøvrigt næppe nogen betydning i forhold til min plantes skæbne. Jeg købte først vejledningen sidst i november, der var løbet nok allerede kørt.
Jeg vil selvfølgelig lige prøve at sætte den i en lerpotte med sten uden at skrue forventningerne i vejret.
Der må vel så være tale om nogen dag/nattemperaturforskelle der virkelig er til at måle, siden der kan opstå kondensvand.

Tusind tak for hjælpen Per :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/11/2012 kl. 14:44

Jeg vil gerne lige fortælle lidt om hvad jeg videre foretog mig med min Laiela sincorana var. coarulea, der var stort set ikke tale om andet, end at jeg bar den ud til kompostbeholderen.

Så skyndte jeg mig selvfølgelig at købe en ny, nu skulle det jo da ikke være noget problem at få sådan en til at trives og gro, når bare jeg fulgte din anvisninger Per. Troede jeg….

Nå, jeg startede selvfølgelig med at befri den fra den potte med bark, som den ankom i. Hmmm, rødder, jo der var da lidt som så ud til at være brugbart, men det var godt nok ikke meget.
Op i en lille lerpotte med sten med den, og ud i drivhuset. Vand fik den jo så næsten ikke noget af, jeg lettede forsigtigt lidt af stenene får at følge begivenhedernes gang, ligeså hurtigt rødderne ramte noget som var lidt fugtigt, så stumpede de af og blev nærmest sorte i enderne.

Da det ikke så ud som om der ville være nogen fremgang der, så tænkte jeg at så ville den måske være bedre tjent med at stå i epiweb granulat, det er jo noget som tørrer rigtigt hurtigt. Her kunne jeg også lige lette på et par stykker og kigge ned til evt. rødder. I første omgang så det faktisk meget lovende ud, men der skete nøjagtigt det samme med rødderne her, når de lige ramte en lille vanddråbe, så stoppede al videre vækst.

Nå, ja nu skulle det jo også være sten, så tænkte jeg at det kunne være at den gerne ville monteres på et stort stykke lavasten, så var der jo masser af luft omkring rødderne.
Den stakkels lille plante blev så bastet og bundet til en lavasten, det så jo nærmest ud som om den stod på et bjerg. Så var det jo bare at vente på at rødderne ivrigt slyngede sig ned ad stenen, hvilket de så bestemt ikke havde nogen ideer om at gøre. Jeg fortrød hurtigt forsøget med lavastenen, fordi jeg slet ikke synes at jeg havde nogen fornemmelse af hvornår den egentlig var helt tør, så måske var jeg for nærig med vandet. Alligevel lod jeg den blive hvor den var, indtil jeg måtte se i øjnene at
det heller ikke duede, nu syntes jeg også at planten begyndte at se lidt sølle ud. Jeg befriede den fra lavastenen, og stod der med den i hånden, og havde ingen ide om hvad jeg nu skulle gøre med den, skulle jeg bare smide den ud med det samme, eller hvad skulle dog gøre. Jeg valgte at prøve en sidste gang. Jeg havde en lille barkklods, så den blev den så monteret på. Den blev så hængt op ved siden af mine små lerrør, som havde en dysse fra mit forstøvningsanlæg helt for sig selv. Som den hang der fik den et lille strint vand derfra nogle gange dagligt. Der skete ikke rigtigt noget med den hverken i negativ eller positiv retning.

Ca. den 15 oktober blev mine orkideer flyttet ind fra deres sommerophold i drivhuset. Igen stod jeg med den lille klods i hånden og spekulerede på om det i det hele taget kunne betale sig at tage den med ind i huset.

Jeg tog den selvfølgelig med ind, og hvor hænger man så lige sådan en inde i huset. Nå, ja selvfølgelig jeg kunne jo da hænge den i mit minidrivhus.

Planten var i mit udendørs drivhus i 4 måneder fra den 9. juni til den 15 oktober , uden at jeg havde formået at fremdyrke så meget som en eneste aktivt voksende rod.

Her er så et billede af den som er taget den 1. november, altså 14 dage efter at den flyttede ind i mit minidrivhus.
For mig at se er der nu kun et problem, og det er: Det har da vidst aldrig været en Laiela sincorana var. coarulea, den skal jo kun have et blad på hver bulbe, denne her har jo to.
Nå, den får lov til at blive boende alligevel, så må jeg jo bare købe en ny til foråret, og springe mordforsøgene i drivhuset over, og se om det så alligevel ikke skulle kunne lykkes for mig at få sådan en til at gro.

Billede
Senest rettet af Erna 14/2/2013 kl. 10:43, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/11/2012 kl. 17:07

Det var da en fin opdatering, alt for tit mangler der en opfølgning på folks problembørn, hvordan kom det til at gå!

Uanset, hvilken plante det er, så er der da godt gang i rødderne på den. :P
Mvh Egon

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 7/11/2012 kl. 16:22

Hej Erna

Først vil jeg lige sige at jeg tror det er en L. sincorana.
De kan sagtens have 2 blade som ungplanter.

Det med at dyrke den i sten er noget jeg har set svenskerne have
meget fine resultater med(mini laeliaer).

Men du ved jo godt at den dyrkningsform en har held med
ikke behøver at virke for andre.
Tag Egon feks. ,jeg tror han vander næsten hver dag .
Jeg vander ca. en gang om måneden(potter)Klodser 2 gange.
Vi har ,synes jeg, begge godt styr på de fleste slægter.

Du har jo valgt at prøve mange af de vanskelige slægter,
så må man også tage de nedture det kan medføre.

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 8/11/2012 kl. 10:28

Hej Per

Det lyder da godt, hvis det alligevel er en L. sincorana. :lol:

Jo, jeg ved godt at den samme dyrkningsform ikke virker for alle. Vi skal jo nok ligesom finde vores egen melodi.

Nu siger du at jeg har valgt at prøve mange af de vanskelige slægter, men jeg ved så ikke at de er vanskelige før jeg allerede har købt dem, og til tider er godt på vej til at slå dem ihjel. Jeg har jo bare købt dem fordi de er smukke. Ellers vil jeg sige at jeg bestemt ikke har noget imod udfordingen, det er jo da ret så spændende om man kan få det til at lykkes.

Med hensyn til netop denne plante, så synes jeg at jeg har lært utroligt meget af forløbet.
Nu hang den jo på den samme klods fra. Ca. 1.sept. til den 15 oktober i udendørs drivhuset, uden hverken frem eller tilbagegang.
Så er det let for mig at se nu, at når den kommer ind i mit minidrivhus, og hurtigt begynder at sætte rødder, så må det være fordi at der er to faktorer som nu bliver tilgodeset. Temperaturen ligger på ca. 22 grader og så er der jo den vigtige luftfugtighed, som også er tilstede her.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/12/2012 kl. 11:54

Se nu lige hvor meget rødderne på min lille plante er vokset, den skulle nok have været monteret på noget som var større.
Kan man ikke bare fastgøre klodsen på noget andet, det er jo ikke muligt at tage planten af den lille klods igen. Jeg har løseligt fastgjort den på 2 måder til et stykke Karlie ( jeg har købt det i Plantorama, det bliver brugt i akvarier, og åbenbart også til kradsetræ til katte) nogen som ved om det er velegnet til orkideer.
Det er godt nok fantastisk at se når rødderne vokser. Det ser nærmest ud som om de bliver trykket ud af en tube, de klæber sig til klodsen og former sig efter uregelmæssighederne, inden de nåede klodsen tænkte jeg, hvad vil de nu gøre, men det klarer de fint, de laver hvis det er nødvendigt en vinkel på 90 grader. De har også kravlet ind under fiskesnøren, der var ikke særlig meget plads. Jeg tænkte på om jeg skal fjerne fiskesnøren nu ?

Billede

Hvis den placeres på toppen, får den lidt mere lys, men ser det ikke lidt sjusket ud?
Billede
Senest rettet af Erna 5/12/2012 kl. 12:52, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/12/2012 kl. 12:03

Det ser jo godt ud, med de rødder.

Hvis Karlie kan bruges i akvarier, kan det vel også bruges til orkideer. Der står ikke noget om, at det skal koges inden brug, vel?

Du kan sagtens fjerne fiskesnøren forsigtigt nu, den sidder godt fast af sig selv.

Det ser nok bedst ud, når den hænger på siden, nu har planten vel også vendt på den måde et stykke tid, så han den vel indrettet sig på det! :wink:
Mvh Egon

sabine
Geografisk sted: roskilde

sorry

Indlæg af sabine » 5/12/2012 kl. 12:57

ville lige lave en rettelse, det ligner en mangrove rod/træ

Karlie er bare et mærke navn der også laver hundesnore og hals bånd sant andre dyre aktikler ,,, lige som trixie, eldarado, hunter og mm
mvh sabine

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/12/2012 kl. 13:07

Tak Egon :lol:
Nej der står ikke noget om at den skal koges, jeg tænkte at jeg ville udvande den, ligesom jeg gjorde dengang du anbefalede til min mangroverod.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Re: sorry

Indlæg af Erna » 5/12/2012 kl. 13:12

sabine skrev:ville lige lave en rettelse, det ligner en mangrove rod/træ

Karlie er bare et mærke navn der også laver hundesnore og hals bånd sant andre dyre aktikler ,,, lige som trixie, eldarado, hunter og mm
Hi hi, tak skal du have Sabine :oops:
Jeg tror nu alligevel ikke at det er en mangrove rod. Kan det ikke være en Mopanirod?
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 5/12/2012 kl. 13:52

Det er da helt utroligt som den lille fyt har fået rødder og den ser virkelig ud til at ville noget . :roll:
Jeg synes også at det ser pænest ud når den sider på siden det andet ser så sjusket ud som du selv siger :lol: i øvrigt et rigtig flot stykke træ du har fundet :)

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/12/2012 kl. 15:31

Tak Irma :lol:

Der er rigtig mange flotte trærødder i plantorama, jeg fik købt lidt rigeligt, så jeg har også en som jeg tror vil være alletiders til noget julehalløj.
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 5/12/2012 kl. 16:38

Erna skrev:Tak Irma :lol:

Der er rigtig mange flotte trærødder i plantorama, jeg fik købt lidt rigeligt, så jeg har også en som jeg tror vil være alletiders til noget julehalløj.
Du har det måske lige som mig :roll: køb nu rigeligt :lol: :lol: :lol:

Besvar