Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Min orkide har bløde, hængende blade

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Lenailsen

Min orkide har bløde, hængende blade

Indlæg af Lenailsen » 4/7/2012 kl. 07:33

Hej.

Jeg har en Orkide der hænger med bladene, de er helt bløde. Jeg vander den jævnligt og den står i et vindue hvor den får dagslys men ikke direkte lys. Hvad er det jeg gør forkert og hvad kunne jeg gøre bedre?

Jeg har 3 andre hvis blade ikke er bløde men kraftige og stive som de skal være.

Ingen af mine orkideer har blomstret i mere end 1 år. Og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg gør forkert, jeg har klippet blomster stilken helt ned, men de vil ikke genblomstre.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med mit lille dilemma.

Hilsen Lena

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 4/7/2012 kl. 09:23

Velkommen til Lena.

Hvis bladene bliver slappe, og det ikke er p.g.a. vandmangel, så er det formentligt pottemediet, der skulle være skiftet. Når mediet forvitrer, falder det sammen, og rødderne er konstant våde, da mediet mere og mere kommer til at ligne almindeligt pottemuld i bunden af potten.

Konstant våde rødder vil som regel rådne, og så har planten jo selvsagt svært ved at optage vandet. Jeg tror, du skal få ompottet dine orkideer til nyt barkmedie, klip alle rødder af, der er døde, bløde og udtørrede, så de kun har eventuelle friske faste rødder tilbage. Den med de slappe blade har formentligt ingen levende rødder tilbage. Har den gamle døde, men faste rødder, kan du vælge, at lade et par stykker sidde, det gør det nemmere for planten at sidde fast i det nye medie, end hvis alle rødder er døde og klippet af. Lad planten ligge nogle timer og tørre i sårene, inden du potter igen, og, vent en dag med at vande, når du har klippet i rødderne, da de skal "hele" op i sårfladen, som vi får sårskorper på åbne sår. Ellers er det en uheldig indgang for bakterieangreb, hvis snitflagerne holdes fugtige fra starten af.

For at hjælpe dén med slappe blade lidt igang, kan du sætte plante og potte i en gennemsigtig plastpose, ikke i solen, men lyst og ved normal stuetemperatur. Lad posen være åben for oven, så planten står nede i den åbne pose, så hjælper du planten med en mindre fordampning, og en højere luftfugtighed, indtil den har sat nye rødder. Ingen stående vand i centrum af planten, da den let kan rådne.

Jeg formoder, det er Phalaenopsis, du har, der skal temperaturen ikke under 18°, det er tropiske orkideer, i en vindueskarm kan temperaturen sagtens være 10° under stuetemperaturen, med det kuldenedfald, vinduerne afgiver ved lave temperaturer udenfor.

Normalt klipper du en blomsterstilk på en Phalaenopsis af lige over 2. eller 3. bladskede på stilken, så vil den ofte bryde med en sidegren fra en til flere af bladskederne.

Giv dem lidt gødning fra tid til anden i sommerhalvåret, men, kun ca. en trediedel koncentration af andre stueplanters behov. Så har planterne lidt mere overskud til at danne nyvækst, blomsterstilke, knopper og blomster. Ellers har de kun de næringsstoffer, der kommer fra det nedbrudte barkmedie. Men, vent med gødning til den med de slappe blade, til den har fået rødder igen!
Mvh Egon

Nadizz

Indlæg af Nadizz » 13/12/2012 kl. 19:59

nu har jeg en hvor den kun har en enkelt pind i jorden, der er 3 over jorden.. den har fået nyt jord for 1 måned siden.. den havde 2 gamle blade, nu har den et nyt og et gammelt, men det gamle er blevet slattent.. hjælp..?
Vedhæftede filer
IMAG0376.jpg
IMAG0376.jpg (113.87 KiB) Vist 24504 gange
Nadizz

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/12/2012 kl. 23:50

Velkommen til.

Måske har planten svært ved at sende nok vand op af den ene rod, den har nede i komposten, kunne du dusche de 3 andre rødder dagligt? :roll:
Mvh Egon

Nadizz

Indlæg af Nadizz » 14/12/2012 kl. 23:52

jeg sprøjter den hver anden dag med vandstøveren, men jeg prøver da med hver dag i stedet så :) detnye blad (ca 3 cm) strutter af skønhed trods den har et hak på bladet..
Nadizz

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/12/2012 kl. 23:54

Husk, at der ikke må stå vand i hjerteskuddet på planten, så risikerer du, at den rådner. :cry:
Mvh Egon

Nadizz

Indlæg af Nadizz » 14/12/2012 kl. 23:57

Egon K P skrev:Husk, at der ikke må stå vand i hjerteskuddet på planten, så risikerer du, at den rådner. :cry:
hjerteskuddet, dvs toppen/midten? jah jeg er ny med orkideer :D
Nadizz

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 14/12/2012 kl. 23:58

Ja, det er i midten af planten! :wink:
Mvh Egon

Nadizz

Indlæg af Nadizz » 15/12/2012 kl. 00:20

:lol:
Nadizz