Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Jeg håber at nogen kan hjælpe med gode råd og vejledning

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Jeg håber at nogen kan hjælpe med gode råd og vejledning

Indlæg af Erna » 2/10/2012 kl. 13:18

Jeg håber at nogen kan hjælpe med gode råd og vejledning.
Jeg checker dagligt mine planter i mit minidrivhus gennem en lup, som desværre kun forstørrer 4x ( jeg bestiller en som kan forstørre 20x når jeg er færdig med det her )
I går så jeg en lille bitte rød ubuden gæst på min Ceratostylis erioides, bladet var ikke foldet ud endnu. så jeg havde held med at, stryge fingerne op ad bladet og kvase det lille røde dyr. Jeg havde ikke mulighed for at se antal af ben, eller kigge den dybt i øjnene, jeg så faktisk kun en lille rød prik, som spadserede opad bladet. Nu kan jeg jo ikke regne med at det var Palle alene i verden, som jeg havde held til at få fat i og slå ihjel, hele den pukkelryggede familie kan jo sagtens være der selvom jeg ikke kan se dem. Jeg kan ikke se nogen skader på planterne.
Jeg har kigget på internettet og mener at det måske kan være en af disse:

http://nathistoc.bio.uci.edu/Other%20Ar ... Acari4.htm

Jeg kan vel ikke gøre mig forbåbninger om at det er et godt dyr at have i minidrivhuset, eller hvad siger i udfra min fyldestgørende beskivelse af en lille rød prik i bevægelse? :lol:

Jeg helst ikke sprøjte med gift. Der er 24 planter i minidrivhuset, hvoraf de 10 er Dendr.cuthbertsonii/Dendrobium agathodaemonis. Hvis jeg har forstået det rigtigt så tåler cuthbertsonii ikke noget med olie i, jeg ved så ikke om der er olie i f.eks. Provado plus. Uanset hvad der er i, så synes jeg det virker forkert, at bruge helt rent vand til planterne, hvis man så senere overdænger dem med giftige kemikalier.

I tilfælde af at det skulle være røde spindemider, så havde jeg tænkt mig at købe nyttedyr, så kunne de få lov til at smæske sig i de resterende spindemider.

På nyttedyr.dk har de to slags rovmider.

http://www.nyttedyr.dk/skadevoldere/spindemider.aspx

Den duer nok ikke da den ikke tager røde spindemider.

Så har de denne her, som for mig ser ud som om den kunne gøre jobbet

http://www.nyttedyr.dk/skadevoldere/mider,-diverse.aspx
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 2/10/2012 kl. 17:47

Hej Erna

Jeg har en lup med ledlys 30x.

Når du har set om de har 8 ben tales vi ved.

Rovmider har vi prøvet flere gange.Uden hjælp.
Spild af penge.
Duer kun kun hvis der millioner af mider.

Høj luftfugtig og kulde(8-12 gr.)kan miderne ikke lide,
men tro mig,DE er der til næste sommer.

mvh Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/10/2012 kl. 10:42

Tak for svaret Per :lol:
Sommetider er det godt at jeg ikke lige får gjort tingene med det samme, så nu har jeg istedet bestilt en lup med ledlys 40x :lol:
Jeg var godt nok ellers lige ved at blive varm på et håndholdt mikroskop fra. 3,5 -35x som man kan overføre billeder til pc'en med, men den var jo lidt dyrere så det må vente, men se det lige en gang, er det ikke guf ?
http://www.kikkertgrossisten.dk/product ... -13mp-881/
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Betina1984
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Betina1984 » 3/10/2012 kl. 11:46

Jo det var sgi en smart lille en du fandt der Erna :) Smart nok at man kan se billederne på pc'en :)
Orkide count: 54
Meeen mon ikke der er plads til et par stykker mere? ;)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 3/10/2012 kl. 13:06

Nu er røde mider, og røde mider jo mange ting, de røde spindemider skal væk, var det nu en meget lille Anystis sp., som også har 8 ben, og er rød, så er det et rovdyr, og nogle æder bl.a. skjoldlus, har man observeret.

Men, når du er i tvivl om, hvad kræet er for et, så skal det nok forsøges fjernet.

Virker Pers opskrift ikke, så kan du måske sætte potterne/klodserne med mediet under vand med en dråbe opvaskemiddel i, den fjerner midernes og lusenes evne til at holde på luften, og undgå at drukne. Er de også på bladene, må de jo også en tur med ned, husk at nyskud ikke har det godt med vand i/på! Der er vel ikke olie i opvaskemiddel? :roll:

Sidder du så klar med en 247 x ledlyslup, så kan du jo snuppe dem, efterhånden som nogle eventuelt vil forsøge at kravle op på bladene. :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/10/2012 kl. 14:21

Hej Egon
Tak for dit svar. Nu har jeg googlet Anystis sp, og for mig at se kan det også sagtens være sådan en jeg slog ihjel.

Jeg kan jo ikke sådan lige, som Per siger sænke temp. til 8 -12 grader, for det første ville jeg så være nødt til at sætte minidrivhuset ned i kælderen, der kunne jeg godt holde de temp. men der er ikke så hyggeligt i kælderen, den er bare til opbevaring ( og så har det jo med at hobe sig op ) for det andet, så synes jeg ikke at jeg kan byde f.eks. mine
Psygmorchis pusilla og andre som godt kan lide varme, så lave temperaturer.
Jeg har foreløbig ikke set flere små røde dyr, så jeg venter alligevel lige til min nye lup kommer, den bliver afsendt i morgen.

I mit opvaskemiddel er der blandt andet noget som hedder Limonene, det skulle vidst være citrusolje, der er også parfume i, og det indeholder vel i sig selv olje. Hvad alt det andet er kan jeg ikke finde ud af.
Jeg kan naturligvis købe noget andet opvaskemiddel, hvis det er løsningsmodellen.

247x ledlyslup, så er jeg ikke sikker på at jeg i det hele taget tør at kigge på dyrene, nogen af dem ser lidt uhyggelige ud, når man googler dem.
Så kan jeg selvfølgelig vende luppen om, så dyrene ser på mig, så skal de såmænd nok ride ud over bakkerne :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 3/10/2012 kl. 14:33

Så kan jeg selvfølgelig vende luppen om, så dyrene ser på mig, så skal de såmænd nok ride ud over bakkerne

Ha ha god ide Erna :lol:
38 orkideer og 9 frilands orkideer

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 4/10/2012 kl. 12:00

Jeg har ikke fået min nye lup endnu, så må man jo foreløbig klare sig så godt man kan. Det var klodernes kamp at få fanget det lille dyr her, hold da op, da jeg først havde fået den op på papiret kunne jeg slet ikke se den. Men med lodder og trisser og min 4x lup lykkedes det at få den ind under kameraet. Man kan jo ikke ligefrem tælle benene på den, så tydelig blev den så ikke. Den er ikke magen til den som jeg slog ihjel forleden, den var nemlig fuldtændigt skrigende rød, jeg kan ikke se flere af den slags. Denne her har jeg faktisk set før, jeg troede så at der var tale om en barkbille eller sådan noget. Jeg kan faktisk også godt se nogle skader på to af mine Ceratostylis, jeg har fejlagtigt troet at pletterne var opstået, fordi der var dryppet kondensvand ned på bladene. :oops:

Billede
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 4/10/2012 kl. 12:32

Jeg tror du kan lægge stesoliderne tilbage i skuffen,
De dyr du har er ganske harmløse ,men brug din nye lup
med mellemrum.

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 4/10/2012 kl. 12:48

Pyyha, tusind tak Per. :lol: :lol:
Luppen skal nok blive flittigt brugt.
Med venlig hilsen
Erna

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 5/10/2012 kl. 00:58

Jeg blev også helt rolig på dine vegne Erna, pyha da da hvis det var noget der var gået i dine orkideer og det ikke var til at slippe af med, jeg glæder mig på dine vegne :D

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 5/10/2012 kl. 10:30

Jamen dog, det var da en dejlig respons at få.
Tak skal du have Liselotte :lol: :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Liselotte

Indlæg af Liselotte » 5/10/2012 kl. 11:47

Det var da så lidt Erna. Det var nok fordi jeg tænkte på at det kunne jo også ske for mig, så fik helt kuldegysninger da jeg så det lille kryb :wink:
Så jeg er glad for du slap af med dem :D

Besvar