Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

planter der dør

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
benny nielsen

planter der dør

Indlæg af benny nielsen » 2/1/2013 kl. 18:07

hej herinde
jeg blev for alvor interesseret i orkider for ca. 1 år siden
jeg fik mine første hen over sommer og alt er gået godt
jeg har planter der både gror i green mix og få der står i bark
det med green mix er både planter der er købt sådan og planter jeg har forsøgt at plante om,
jeg var for nylig et smut til thailand og i den periode skete der et uheld da mit fyr var gået ud med det relsutat at mine planter har stået i ca. 10 dage i maks 8 grader, da jeg kom tilbage og fik varmet huset op igen begyndte planterne at reagere, de begyndet så småt at gå ud,
det var ikke noget der kom med det samme men over de næste 3 uger
døde der planter for omkring 8000,- øv øv
det der er mit problem er at der stadig er planter der dør, jeg går ud fra den lave temp i de 10 dage er skyld i de er døde men efter nu ca.1 1/2 mdr skulle man vel mene at dem der ikke har kunne tåle det var døde nu
jeg ved derfor ikke rigtig om jeg gør noget galt eller hvad det er der sker.

jeg hører gerne hvis der er nogen der har en ide til mit problem
da det godt kan tage modet lidt fra en med sådan en oplevelse.

benny. :cry:
Senest rettet af benny nielsen 3/1/2013 kl. 08:53, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 2/1/2013 kl. 22:21

Velkommen til Benny.

Hvad er det for slægter, der dør for dig, og, hvilke ser ud til at klare skærene?

Er det dem i GreenMix eller i bark, du har flest problemer med?

Mange af de tropiske orkideer kan godt klare at komme langt ned i temperatur, men ikke for lang tid af gangen, dog ikke noget, man skal eksperimentere med. En af mine venner havde også et oliefyr, der strejkede, ligesom vinterens kulde startede op, temperaturen nåede tæt på 0° i drivhuset, inden der kom varme på igen, der gik vist kun få ud af hans store samling. Samme havde hele sin samling under et halvtag for nogle år siden, mens drivhuset blev bygget, der var de også nede under de 10° C et stykke tid, nogle gik ud, andre mistede en del blade, men kom stærkt igen med mange nyskud efterfølgende. Nu har han så ikke så stor en andel af de tropiske, måske har det været hans held!

Da jeg startede op igen med orkideer i 90'erne, pottede jeg stort set alt om i GrodanMix, jeg havde glaserede lerpotter, i mine kolde vindueskarme duede det produkt ikke, rødderne rådnede på orkideerne. GreenMix skulle være et bedre produkt på mange områder, men har dine orkideer stået med alt for vådt medie, mens temperaturen også var lav, så kan en del af rødderne måske efterfølgende være rådnet på mange af dem. Har du nogen fornemmelse af, om de har rødder tilbage, dem der dør?

Hvad sker der med planterne, inden de dør, bliver de sorte i bladene, evt. der, hvor bladet starter, får de slappe blade, hvad sker der med dem, inden/mens de dør?

Har du evt. et par billeder af døende orkideer, så kan det måske være lettere at hjælpe dig, måske nogen genkender symptomerne, og kan huske, hvad de gjorde, for at redde planterne.
Mvh Egon

benny nielsen

Indlæg af benny nielsen » 3/1/2013 kl. 00:15

hej egon
tak for svaret,
jeg er stadig meget grøn hvad orkider andgår og ved ikke helt hvad og hvor alt kommer fra blot at jeg syntes de er super flotte og også ret dyre nogen af dem,
det jeg kan sige er at jeg så sent som i dag har smidt en ud
en blc. village chief north og for en uge siden en brassia hybrid

det der er fælles for alle er at de pludselig lægger sig ned ( altså planten klasker sammen ) uden tegn på der er noget galt med selve planten over jorden de er flotte i bladene og ser stadig fine ud

når man så kigger efter og begunder at pille så er de umidelbart begyndt at rodne fra jorden og nedefter eller totalt smattet , det skal siges at alle planter har sat flotte nye side skud hen over sommer og efteråret,
men blade og plante kan man uden besvær trække op uden hverken rødder eller noget følger med op det er bare blevet helt smattet for neden
og falder bare fra hinanden

det samme gælder for en del alm. store phalaenopsis hvor de store blade pludselig bare smatter og falder af og må samles op med klud nærmest

jeg er blevet sat i udsigt at green mix skulle være noget af det bedste gro medie og har derfor plantet en del ja faktisk næsten alle mine planter over i det, og det er tilsynenladende gået meget godt hen over sommeren
men så kom uheldet her for ca. 1,5 mdr. siden hvor jeg var ude og rejse og fyret fejlede og planterne har stået køligt i 10 dage og derefter er alt gået galt,

jeg tænker at de enten har taget skade af kulden, eller for meget vand, eller for meget gødning i mellem vandingerne jeg ved det ikke

det virker i øvrigt heller ikke som om der er noget tilbage af rødder eller noget der ligner.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/1/2013 kl. 10:51

Det var det, jeg frygtede, Benny, at rødderne var rådnet på dine planter.

Nogle kan dyrke i GreenMix, andre kan ikke, mine forhold var ikke til GrodanMix eller GreenMix (GM) tidligere, men med de temperaturer, den fugtighed og den luftcirkulation, jeg har i min udestue, så har jeg ikke længere problemer med at dyrke i det!

Det behøver ikke være dit GM, der er skurken, hvad er dine temperaturer i vindueskarmene? Ikke inde i stuen, men, læg et termometer der, hvor dine planter står, der skal der helst være mindst 18° C også om natten til de tropiske planter som Phalaenopsis, ellers dør de. Jo lavere temperatur, de står i, jo mindre fordampning har de, jo mindre skal du vande, ellers rådner rødderne. Fugtig barkmiks nedbrydes meget hurtigere end "tørt", nedbrudt bark minder om pottemuld, det vil få rødderne til at rådne.

Når planterne ikke har rødder, bør du ikke vande med gødningsvand, gødningen vil ophobes i pottemediet, og kan nå så høje koncentrationer der, at nye rødder svides ihjel, når de kommer frem.

Hvor meget lys får dine planter? Mangler de både rødder og lys, så forstærker det deres stress-niveau, det kan igen fremme tidspunktet for, hvornår de går til.

Du skriver: "det samme gælder for en del alm. store phalaenopsis hvor de store blade pludselig bare smatter og falder af og må samles op med klud nærmest ". Lugter de smattede blade fælt, så har du måske rådsvampe i dine planter, så bliver bladene ofte sorte, tit hen over en nat.

Din førsteprioritet er, at få rødder på dine planter igen, formentligt skal du holde en del igen med vandingen, de skal ikke være drivende våde i GM, men må heller ikke tørre helt ud. Nyt medie ville nok også være en fordel, da de gamle rådne rødder ligger nede i mediet.

Du kan eventuelt bruge posemetoden, som er flittigt beskrevet på forumet. Den kan bruges, når planterne ikke har rødder, så lever de inde i plastikposens beskyttende miljø, (ikke i direkte sol) til der atter er rødder på dem. Her kan du læse lidt om den metode: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... ght=metode

Mangler varmen (18°) i vindueskarmene, så vil det nok være en stakket frist med posemetoden, for så vil du få samme problem med dine varmeelskende planter næste vinter igen. Måske en lille ventilator kan lave så meget vindflow, at der kommer mere varme ind til planterne.

Der kan være mange årsager til, at dine planter smider bladene og dør, formentligt er det den lave "ferie-temperatur", der har gjort udfaldet, men, mange dyrker de flotteste planter i sommerhalvåret, når vi så kommer til vinteren, så mangler der en til flere vigtige faktorer hos dem, varme, lys, stillestående luft, for vådt medie mm., når forholdene ikke længere er optimale som om sommeren, så stresser de, og begynder stille og roligt at forfalde, de lave temperaturer har måske fremskyndet dette, har du styr på lys, varme, vandingen mm, så er det nok "kun" ferien, der gav dem nådestødet! :cry:
Mvh Egon

benny nielsen

Indlæg af benny nielsen » 3/1/2013 kl. 13:55

Egon K P skrev:Det var det, jeg frygtede, Benny, at rødderne var rådnet på dine planter.

Nogle kan dyrke i GreenMix, andre kan ikke, mine forhold var ikke til GrodanMix eller GreenMix (GM) tidligere, men med de temperaturer, den fugtighed og den luftcirkulation, jeg har i min udestue, så har jeg ikke længere problemer med at dyrke i det!

Det behøver ikke være dit GM, der er skurken, hvad er dine temperaturer i vindueskarmene? Ikke inde i stuen, men, læg et termometer der, hvor dine planter står, der skal der helst være mindst 18° C også om natten til de tropiske planter som Phalaenopsis, ellers dør de. Jo lavere temperatur, de står i, jo mindre fordampning har de, jo mindre skal du vande, ellers rådner rødderne. Fugtig barkmiks nedbrydes meget hurtigere end "tørt", nedbrudt bark minder om pottemuld, det vil få rødderne til at rådne.

Når planterne ikke har rødder, bør du ikke vande med gødningsvand, gødningen vil ophobes i pottemediet, og kan nå så høje koncentrationer der, at nye rødder svides ihjel, når de kommer frem.

Hvor meget lys får dine planter? Mangler de både rødder og lys, så forstærker det deres stress-niveau, det kan igen fremme tidspunktet for, hvornår de går til.

Du skriver: "det samme gælder for en del alm. store phalaenopsis hvor de store blade pludselig bare smatter og falder af og må samles op med klud nærmest ". Lugter de smattede blade fælt, så har du måske rådsvampe i dine planter, så bliver bladene ofte sorte, tit hen over en nat.

Din førsteprioritet er, at få rødder på dine planter igen, formentligt skal du holde en del igen med vandingen, de skal ikke være drivende våde i GM, men må heller ikke tørre helt ud. Nyt medie ville nok også være en fordel, da de gamle rådne rødder ligger nede i mediet.

Du kan eventuelt bruge posemetoden, som er flittigt beskrevet på forumet. Den kan bruges, når planterne ikke har rødder, så lever de inde i plastikposens beskyttende miljø, (ikke i direkte sol) til der atter er rødder på dem. Her kan du læse lidt om den metode: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... ght=metode

Mangler varmen (18°) i vindueskarmene, så vil det nok være en stakket frist med posemetoden, for så vil du få samme problem med dine varmeelskende planter næste vinter igen. Måske en lille ventilator kan lave så meget vindflow, at der kommer mere varme ind til planterne.

Der kan være mange årsager til, at dine planter smider bladene og dør, formentligt er det den lave "ferie-temperatur", der har gjort udfaldet, men, mange dyrker de flotteste planter i sommerhalvåret, når vi så kommer til vinteren, så mangler der en til flere vigtige faktorer hos dem, varme, lys, stillestående luft, for vådt medie mm., når forholdene ikke længere er optimale som om sommeren, så stresser de, og begynder stille og roligt at forfalde, de lave temperaturer har måske fremskyndet dette, har du styr på lys, varme, vandingen mm, så er det nok "kun" ferien, der gav dem nådestødet! :cry:
hej igen egon og tak for svar

jeg kan ikke sige om alle planter har mistet deres rødder da jeg kun har haft dem der har vist synlig tegn på dårligdom ude af potten for at kigge på rødder, jeg vil ikke begynde bare at pille da det sikkert bare er med til
at stresse unødigt,
jeg har i dag prøvet at have et fintfølende termometer nede i det fugtige medie både dem der står i vinduer og dem der står tilbage trukket
og dem der står i vinduer har ca. 18,5 grader nede i det fugtige medie mens dem der står mere tilbage trukket har en noget højere temp på ca. 19,8 i selve rummene er temperaturen ca 24 grader målt i luften

med hensyn til lys så får de jo ikke mere end det lys der nu er på denne tid af året dem der står i vinduer får lidt mere end dem der står lidt mere tilbagetrukket i huset,

jeg tror jeg vil prøve at holde igen med at vande og især gødning for en periode og prøve og se om det skulle hjælpe på noget
pose metoden vil jeg huske

hvad er det bedste med hensyn til lys på nuværende tidspunkt af året hvor de lyse timer er få er det et must med kunstig lys?

hvad med rum temperatur er der nogen regl der
og luft fugtighed

og med hensyn til vanding hvad er så optimalt pt. jeg fik jo af vide at med green mix kunne man ikke vande for meget og det er jo det jeg har rettet mig efter

mvh
benny

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 3/1/2013 kl. 14:47

Hej igen.

Det med lyser kan jo være lidt svært at svare på. Det afhænger jo lidt af, om planterne står mod nord eller syd, er der meget i nabolaget, der filtrerer en del lys væk, store stedsegrønne træer, nabohuse mm, så vil lysmængden jo aftage en del.

Jeg har mange planter, der kommer fra Nord-Indien, der er der en 10 timers vinterdag, og derfor 14 timers dag om sommeren. Tropiske orkideer får nærmere 12 timers lys i døgnet, mange giver et tilskudslys op til de 14 timer i vinterhalvåret, gør jeg det, får jeg ikke blomst i mine indere, da det er deres sommerdagslængde, så de har fået tilskudslys til 10 timer de sidste vintre, hvorefter mange efteårs- og tidlig forårsblomstrende har blomstret for første gang.

Da du skriver, at mange af dine planter har været dyre, er det nok ikke en Phal.-hybrid samling, du har, hvilket jo også afspejles af de to, du nævnte tidligere!

Sammen med lyset hører faktisk også temperaturerne, da vores planter jo er "vekselvarme" ligesom krybdyr, padder mm. Ud fra sollyset kan de danne fotosyntese, som danner mange af de sukkerstoffer, der indgår i opbygningen af plantevæv. Mangler lyset, må planterne bruge deres "oplagsnæring" for at kunne vokse, så går det ud over gamle skud og blade, som tømmes for energi, og efterfølgende smides.

Jo højere temperatur, jo hurtigere foregår fotosyntesen, men også planternes almindelige respiration, hvor de ligesom dyrene bruger ilt, og danner kuldioxid. Især om natten kan det ofte ses i vandløb, at ilt-koncentrationen falder drastisk, og kan medføre dødsfald hos de mest ilt-krævende fisk som ørred mm. Jo kortere og koldere dag, jo mindre energi kan planten nå at opbygge til den lange nat, er nattetemperaturen så også høj, så øger det også behovet for energi om natten, så et temperaturfald om natten er derfor et gode, dog ikke under planternes krav, som kan være forskellig fra den ene art/hybrid til den næste. De temperaturer, du måler i pottemediet lyder jo fine nok, mange orkidedyrkere har bare så stort et kuldesvøb i deres vinduer, at deres Phalaenopsis ligger et stykke under de 18 grader, så hjælper det jo ikke noget at banke forsigtigt på termometret inde i stuen, om det skulle have sat sig fast på 22° C!:lol:

Mange i Pleurothallis-familien vil gerne længere ned end 18°, derfor kan jeg ikke give dig en retningssnor til temperaturen, du kan jo kikke på http://www.orchidspecies.com/, der står lidt om temperaturer i symboler ved hver plante, dine hybrider må du så gætte dig lidt til ud fra mulige forældre.

De fleste stuer har en meget lav luftfugtighed, som de færreste orkideer stortrives ved, men klarer sig alligevel rimeligt. Mange i Oncidium-familien laver zig-zag-blade, det kan være p.g.a. lav luftfugtighed, mange i Pleurothallis-familien vil næppe blomstre i en vindueskarm med den luftfugtighed, der er der. Kan den hæves, vil planterne sikkert sætte pris på det, men meget andet i stuen, TV mm har det så ikke så godt med det!

Hvis de temperaturer, du har målt i mediet, er lige så høje, når frosten bider udenfor, så burde du ikke helt få samme problem, som jeg havde i sin tid, at mit kolde fugtige medie rådnede alle rødderne væk. Men, er det sjask vådt hele tiden, så tror jeg nu ikke, at det er godt for de fleste orkideer. Mange gøder ikke om vinteren, og, når de gør det, så er det i ca. en fjerdedels koncentration af, hvad andre planter tåler. Med mindre, det er en speciel orkidegødning, så kan du bare følge anvisningen.

Så konklusionen må vel være, at et tilskudslys, som både du og orkideerne kan leve med ville være godt for dine planter, temperaturen ser rimelig ud lige nu, kan du forhøje luftfugtigheden, vil det gavne orkideerne, og hold så igen med gødningen, og delvist også vandingen, uden de bliver helt tørre, det må de heller ikke. :wink:
Mvh Egon

benny nielsen

Indlæg af benny nielsen » 6/1/2013 kl. 13:27

hej egon
og tak for meget fin udførlig forslag og råd

jeg er begyndt at prøve og tører dem lidt mere ud og holder igen med gødning til end gang i foråret så må vi se om jeg har nogen planter tilbage når vi når til foråret, :)
det med tilskudslys er straks værre da jeg stadig har en del planter tilbage som står rundt omkring i huset og skulle jeg hænge lamper op rundt omkring i hele huset bliver det næppe pænt at se på
man burde nok have et fælles sted om vinteren hvor alle planter kunne stå og hvor der både var mulighed for både varme og ekstra lys men det har jeg desværre ikke,
jeg må forsøge at rykke lidt rundt på dem så alle får mulighed for at komme tættere på vinduer og få så meget lys som muligt,

i de dage der nu er gået har jeg desværre fået en del gule blade på en ellers stor flot calanthe ghita nørby
kan du sige hvad gule blade betyder de går fra at se flotte grønne ud fra at blive nærmest skrigende gule og de starter nede fra med at blive gule

mvh
benny

mvh
benny

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 6/1/2013 kl. 15:53

Nu er der to typer Calanthe'r, den ene er løvfældende, den anden beholder bladene i flere år.

Calanthe Ghita Nørby er et kryds mellem Calanthe madagascariensis og Calanthe furcata, der nu hedder Calanthe triplicata var. triplicata.

Mon ikke din plantes to forældre hører til dem med tydelige bulber, der er løvfældende, i så fald er det helt efter planen, at bladene bliver gule, og falder af. :wink:
Mvh Egon

benny nielsen

Indlæg af benny nielsen » 6/1/2013 kl. 15:57

Egon K P skrev:Nu er der to typer Calanthe'r, den ene er løvfældende, den anden beholder bladene i flere år.

Calanthe Ghita Nørby er et kryds mellem Calanthe madagascariensis og Calanthe furcata, der nu hedder Calanthe triplicata var. triplicata.

Mon ikke din plantes to forældre hører til dem med tydelige bulber, der er løvfældende, i så fald er det helt efter planen, at bladene bliver gule, og falder af. :wink:
hej egon
den har ikke bulber det er udelukkende store brede blade der kommer op af potten.

mvh
benny

sabine
Geografisk sted: roskilde

Calanthe Ghita Nørby

Indlæg af sabine » 7/1/2013 kl. 11:21

hej
jeg ville lige sig at Calanthe Ghita Nørby er ikke løvfældene og jeg har måtte flytte min fra lys type uv 2,0 til 5,0 og den ser ud til at trives bedere på det da min også var blevet lys i bladene :wink:
mvh sabine

benny nielsen

Re: Calanthe Ghita Nørby

Indlæg af benny nielsen » 7/1/2013 kl. 12:58

sabine skrev:hej
jeg ville lige sig at Calanthe Ghita Nørby er ikke løvfældene og jeg har måtte flytte min fra lys type uv 2,0 til 5,0 og den ser ud til at trives bedere på det da min også var blevet lys i bladene :wink:
jeg har lige rykket min til et vindue hvor den kan få lidt mere lys,
jeg har desværre ikke mulighed for kunstig lys da jeg har for mange planter og derfor skulle have lamper hængende alle vegne.

mvh
benny

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 7/1/2013 kl. 13:17

Tak for det, Sabine.

De billeder og tegninger, der er af de to forældre, er lidt forvirrende at se på, nogle ser ud til, at de har store bulber, andre, at de ikke har. :roll:

Den meget lave temperatur, hvor du mener, temperaturen har været maks. 8 grader i 10 dage ville kunne godt have rådnet rødderne på dine planter, uanset, hvilket medie de havde stået i. Så, mediet som sådan er nok ikke skurken.

Calanthe'n har nok heller ikke nogen rødder, derfor mister den bladene, ligesom mange af dine andre planter, du må bare håbe på, at de klarer skærene, til de skal sætte nyskud, så får de nye rødder samtidig med.
Mvh Egon

benny nielsen

Indlæg af benny nielsen » 7/1/2013 kl. 19:23

Egon K P skrev:Tak for det, Sabine.

De billeder og tegninger, der er af de to forældre, er lidt forvirrende at se på, nogle ser ud til, at de har store bulber, andre, at de ikke har. :roll:

Den meget lave temperatur, hvor du mener, temperaturen har været maks. 8 grader i 10 dage ville kunne godt have rådnet rødderne på dine planter, uanset, hvilket medie de havde stået i. Så, mediet som sådan er nok ikke skurken.

Calanthe'n har nok heller ikke nogen rødder, derfor mister den bladene, ligesom mange af dine andre planter, du må bare håbe på, at de klarer skærene, til de skal sætte nyskud, så får de nye rødder samtidig med.
ja du har nok ret,
men holder nu lidt igen med vand og gødning alligevel et stykke tid.

benny

sabine
Geografisk sted: roskilde

det var så lidt egon

Indlæg af sabine » 8/1/2013 kl. 18:52

jeg vander mine efter vækst, og jeg har høj varme pga mit helbred, untaget i de rum jeg ikke opholder mig så meget i, og når der så er krybdyrs lys ( da de indholder de samme uva og uvb stråler som ude i naturen) over planterne, så en del af dem er i kraftig vækst, så de får jo noget mere end dem som er i mindre vækst eller som er i hvile (de sidste, som kun får en sjat regnvand i ny og næ) mæstem alle mine står jo i stuen
:oops: kom jo til at besøge en meget god ven, så der er jo også de upser der kun får vand pga deres tilstand efter behov

:roll: må se hvor mange der overlever

og de nye fra det farlige sted :oops: der oppe nord på er jo ungplanter som selvvandelig, :roll: må se at holde igen derfra, gør av på pengepungen hver gang :roll: suk
:P men glæder mig til at se dem blomstre når tiden er inde for dem :lol:
:cry: må desvære nok til at finde et camera da mobille ikke ville kunne slå til ret meget mere
mvh sabine

Besvar