Hej igen.
Det med lyser kan jo være lidt svært at svare på. Det afhænger jo lidt af, om planterne står mod nord eller syd, er der meget i nabolaget, der filtrerer en del lys væk, store stedsegrønne træer, nabohuse mm, så vil lysmængden jo aftage en del.
Jeg har mange planter, der kommer fra Nord-Indien, der er der en 10 timers vinterdag, og derfor 14 timers dag om sommeren. Tropiske orkideer får nærmere 12 timers lys i døgnet, mange giver et tilskudslys op til de 14 timer i vinterhalvåret, gør jeg det, får jeg ikke blomst i mine indere, da det er deres sommerdagslængde, så de har fået tilskudslys til 10 timer de sidste vintre, hvorefter mange efteårs- og tidlig forårsblomstrende har blomstret for første gang.
Da du skriver, at mange af dine planter har været dyre, er det nok ikke en Phal.-hybrid samling, du har, hvilket jo også afspejles af de to, du nævnte tidligere!
Sammen med lyset hører faktisk også temperaturerne, da vores planter jo er "vekselvarme" ligesom krybdyr, padder mm. Ud fra sollyset kan de danne fotosyntese, som danner mange af de sukkerstoffer, der indgår i opbygningen af plantevæv. Mangler lyset, må planterne bruge deres "oplagsnæring" for at kunne vokse, så går det ud over gamle skud og blade, som tømmes for energi, og efterfølgende smides.
Jo højere temperatur, jo hurtigere foregår fotosyntesen, men også planternes almindelige respiration, hvor de ligesom dyrene bruger ilt, og danner kuldioxid. Især om natten kan det ofte ses i vandløb, at ilt-koncentrationen falder drastisk, og kan medføre dødsfald hos de mest ilt-krævende fisk som ørred mm. Jo kortere og koldere dag, jo mindre energi kan planten nå at opbygge til den lange nat, er nattetemperaturen så også høj, så øger det også behovet for energi om natten, så et temperaturfald om natten er derfor et gode, dog ikke under planternes krav, som kan være forskellig fra den ene art/hybrid til den næste. De temperaturer, du måler i pottemediet lyder jo fine nok, mange orkidedyrkere har bare så stort et kuldesvøb i deres vinduer, at deres Phalaenopsis ligger et stykke under de 18 grader, så hjælper det jo ikke noget at banke forsigtigt på termometret inde i stuen, om det skulle have sat sig fast på 22° C!:lol:
Mange i Pleurothallis-familien vil gerne længere ned end 18°, derfor kan jeg ikke give dig en retningssnor til temperaturen, du kan jo kikke på
http://www.orchidspecies.com/, der står lidt om temperaturer i symboler ved hver plante, dine hybrider må du så gætte dig lidt til ud fra mulige forældre.
De fleste stuer har en meget lav luftfugtighed, som de færreste orkideer stortrives ved, men klarer sig alligevel rimeligt. Mange i Oncidium-familien laver zig-zag-blade, det kan være p.g.a. lav luftfugtighed, mange i Pleurothallis-familien vil næppe blomstre i en vindueskarm med den luftfugtighed, der er der. Kan den hæves, vil planterne sikkert sætte pris på det, men meget andet i stuen, TV mm har det så ikke så godt med det!
Hvis de temperaturer, du har målt i mediet, er lige så høje, når frosten bider udenfor, så burde du ikke helt få samme problem, som jeg havde i sin tid, at mit kolde fugtige medie rådnede alle rødderne væk. Men, er det sjask vådt hele tiden, så tror jeg nu ikke, at det er godt for de fleste orkideer. Mange gøder ikke om vinteren, og, når de gør det, så er det i ca. en fjerdedels koncentration af, hvad andre planter tåler. Med mindre, det er en speciel orkidegødning, så kan du bare følge anvisningen.
Så konklusionen må vel være, at et tilskudslys, som både du og orkideerne kan leve med ville være godt for dine planter, temperaturen ser rimelig ud lige nu, kan du forhøje luftfugtigheden, vil det gavne orkideerne, og hold så igen med gødningen, og delvist også vandingen, uden de bliver helt tørre, det må de heller ikke.