Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hjælp :-(

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Eifen

Hjælp :-(

Indlæg af Eifen » 10/6/2013 kl. 20:49

Hej alle..
Ved ikke om dette emne har været oppe før, men kan ikke lige finde noget.

Mine orkideer fejler sådanset ikke noget af udseende - endnu!!
men - har opdaget en masse mikro små larvelignende kryb nede i mulden på dem alle sammen - de er hvide og de hopper nærmest som lus hvis man nærmer sig.

Har haft en enkelt sort lille flue flyvende som har siddet i mulden - og har antaget det er dens larver? Men jeg aner det ikke. Fluen har jeg fået væk, men er meget urolig over de kryb.
Har prøvet at sætte hele potten i vand i forsøg på at drukne dem. Ingen held. Det eneste jeg fik ud af det var at jeg så også fandt nogle små sneglelignende skjold som var kommet op af mulden?.

Som sagt er der ikke skade at se på orkiderne endnu, men vil meget gerne have dem væk inden det evt sker.

Er også bange for om de kan smitte mine andre alm. Potteplanter??

Håber inderligt der er nogle der kan hjælpe mig med en løsning, da jeg er meget uerfaren med det endnu. :-(

Mvh
Ung, uerfaren orkideelsker med en masse spørgsmål ; D

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Re: Hjælp :-(

Indlæg af Erna » 11/6/2013 kl. 09:05

Måske er det springhaler du har i dine potter.
Her er et billede af nogen som er hvide, men de findes i forskellige farver og størrelser. Du kan evt. billedgoogle ” springhaler ” eller ”springtails”
De skader ikke dine planter, de lever af alger og dødt plantemateriale. De trives i et vådt/fugtigt miljø, og forsvinder igen hvis man lader barken tørre godt.
Det vil være godt hvis du kan komme af med sneglene, de kommer jo frem om natten og gnasker løs af blomster, knopper og friske skud.

http://www.houseplantsguru.com/wp-conte ... gtails.png

Hvis det var en sørgemyg du så, så ser dens larver sådan ud. Larverne kan skade planternes rødder, simpelthen fordi de æder dem.
http://www.plante-doktor.dk/soergemyg%206.jpg
Med venlig hilsen
Erna

Eifen

Indlæg af Eifen » 13/6/2013 kl. 18:52

Hej Erna.

Mange tak for svaret. Springhaler lader til at være svaret ja :).. Men det er godt hvis ikke de skader..

Sneglene er jeg meget usikre på. Har ingen skader på mine blomster- endnu.. Og har kun ser 2 :/ .. Men har læst hvis man lægger en lille skive æble ovenpå barken at de så samler sig der hvis der er nogle?
Ung, uerfaren orkideelsker med en masse spørgsmål ; D

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 13/6/2013 kl. 19:36

Måske var der kun de to snegle, men det skader jo aldrig at checke en ekstra gang. Det er ikke så godt med en skive æble, fordi frugt udsender en form for gas ( tror jeg det hedder ) som kan skade dine blomster på planterne. Det er nok bedre at bruge en skive kartoffel, man skal så checke efter det er blevet mørkt, fordi snegle jo huserer om natten.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar