Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Sørgemyg

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Sørgemyg

Indlæg af Erna » 24/6/2013 kl. 22:02

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan I andre bekæmper sørgemyg og larver.
Jeg er godt nok ved at være rigtig træt af dem. Jeg har i hvert af mine terrarier en Pinguicula, som får fat i de voksne sørgemyg. Jeg har i lang tid været ”sørgemyggefri” men forleden så jeg et par døde myg igen på min Pinguicula. Her er lige et billede af afgnaskede rødder på en dendr. cuthbertsonii. Blomsten kommer aldrig til at springe ud, men det er en ældre sørgemyggeskade som har resulteret i at bulben med blomsten er rod og bladløs. Jeg har lige lettet lidt på mosset og der er altså stadig mange fine rødder nede i mosset.
Billede

Her er så en af mine Pinguicula, med bare lidt af de sørgemyg som den havde fanget for nogle dage siden. Denne plante står så i mit gamle minidrivhus, som nu er beboet af små fine flaskeplanter, som har fået mange dejlige rødder i løbet af de ca. 2 måneder jeg har haft dem. Nu kan jeg jo se at der er gnasket i nogle af rødderne og så bliver jeg altså nervøs for at de møglarver, måske ender med at slå de små planter helt ihjel. Selv om planten har fanget mange voksne sørgemyg, så er det nok illusorisk at tro at den har nået at fange alle, inden de har nået at lægge nye æg.
Jeg har fundet et bekæmpelsesmiddel, og vil gerne høre om der er nogen som kender det, eller har en mening om det. Eller evt. kan anbefale andet til at bekæmpe larverne med. Det skal jo så være noget som cuthbertsoniier/småplanter kan tåle.
http://www.basementlighting.com/Merchan ... 1/prod/fgo
Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Sørgemyg

Indlæg af Egon K P » 25/6/2013 kl. 00:53

Du er helt sikker på, at det er sørgemyg og ikke bananfluer, der ligger døde på bladene? Jeg kan ikke se det ud fra billederne!

De afgnavne rødder kan jo også skyldes en lille snegl, måske også bænkebidere mm. Er det tilfældet, har din gift nok ikke den ønskede virkning.

Larverne af sørgemyg burde kunne lokkes frem med en skive kartoffel, læste jeg lige om, så kravler de rundt på undersiden af kartoflen.

Mine Den. cuthbertsonii'er har fået Provado Plus, uden de har taget skade af det, så noget tåler de!
Mvh Egon

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 25/6/2013 kl. 07:15

Hej Erna

Som jeg ser det må det være en snegl.

Cuthbertsonii kan godt finde på at blomstre uden bulb og blade.

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 25/6/2013 kl. 09:41

Tak for svar Egon og Per

Jeg har taget et nyt billede, som nok er lidt tydligere og hvor kalorius ikke er begyndt at gå i opløsning endnu :lol:
Billede

Jeg har tidligere set sørgemyggelarver nede i mosset ( dog ikke lige i denne omgang ) men derfor kan det jo godt være at det slet ikke er dem som gnasker i rødderne men derimod en snegl.

Jeg må hellere prøve med kartoffelskiverne det skulle jo også lokke snegle frem, så er det jo spændende at se om det bliver larver eller snegle.

Der fulgte iøvrigt noget informationsmateriale om cuthbertsonii med da jeg købte flaskeplanterne. Der står blandt andet at planterne ikke tager skade af flydende sneglegift, man kan bare sænke potten ned i blandningen i et par minutter og så skulle problemet være løst.
Jeg kan bare ikke finde noget flydende sneglegift :roll:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 25/6/2013 kl. 11:44

Det kan vist kun være en sørgemyg, ud fra det nye billede. Da sørgemyggens larver primært spiser dødt plantemateriale, alger og svampehyfere, så kan du måske også fange nogle af dem ved at lade et gammelt nedfaldet orkideblad ligge på bunden nogle dage. Den kan så kikkes efter, og, er der larver på den, smides ud. Formentligt vil de voksne sørgemyg også lægge æggene der, de kan så ryge ud sammen med larverne.

Godt nok kan larverne gnave rødderne som ved dine pile, men, det er jo blotlagte steder, at rødderne mangler, derfor tror jeg mest på en lille snegls aktivitet.

I princippet kan du jo lægge sneglekorn på bundlaget, så længe dine Dendrobier hænger oppe på siden af terrariet. Så burde de vel ikke komme i kontakt med giften. Evt. lægge nogle sneglekorn på kartoffelskiven, så kommer giften slet ikke i kontakt med bundmaterialet.

Du har muligvis selv været inde og kikke lidt på, hvad nettet fortæller om sørgemyg, ellers er her et link til dem:

http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plant ... me/83.html
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 25/6/2013 kl. 20:34

Tak for linket Egon. Jeg har læst om og set en del billeder af ødelæggelser som sørgemyggelarver har lavet, men jeg tror ikke lige jeg har stødt på det her tidligere. Jeg er selvfølgelig mest fokuseret på mine små flaskeplanter, og jeg har læst at det virkelig kan være en katastrofe med de tynde fine rødder de har og det store antal æg en sørgemyg lægger. Men uanset hvem der gnasker i mine rødder, så skal de i hvert fald få kamp til stregen.

Så har jeg kigget til mine flaskeplanter, hvor jeg jo også havde set at der har været gnasket i rødderne.
Det er så ikke ovenover mosset, jeg kan godt kigge lidt ned til rødderne, fordi mit spagnummos ikke er tæt og kompakt. Altså kiggede jeg ned til den plante hvor jeg havde set rodgnask. I dag så jeg så helt op til flere sørgemyggelarver nede omkring rødderne. Jeg forsøgte at fiske dem op med en pincet, det kunne ikke lade sig gøre. Så hev jeg planten op, her er et billede af rødderne, spørgsmålet er så om det mon er larverne eller en snegl, som er synderen.
Det er en af mine Hellwigianum det er gået ud over, det er den mindste plante og jeg har nogle stykker mere, de står så i den samme bakke og jeg har kun taget en plante op. Hvis der også er snegle i minidrivhuset så kan de kun være kommet fra min Pinguicula, men det er vel heller ikke umuligt. Så blev der serveret kartoffelskiver i alle 7 bakker. Jeg har allerede fanget 2 larver, og det var i den bakke hvor jeg havde set dem. I de andre er der ikke bid endnu.

Den anden cuthbertsonii i det kolde terrarie, er blevet placeret vandret og har fået en kartoffelskive. Der er ikke bid endnu, men jeg skal checke når det bliver mørkt om der skulle være en snegl.
Jeg skal have købt sneglekorn når jeg kommer i byen.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 25/6/2013 kl. 21:02

Jeg vil da håbe, at du kun er op imod en fjende derinde, jeg har bare lidt svært ved at tro, at sørgemyggelarverne æder rødderne op over mosset.

Nu ved du da, at larverne er der, så vil jeg håbe, at kartoffelskiverne kan fange dem.

Sneglene kan sagtens komme fra din vibefedt, jeg satte en Bromelia ind i et frøterrarie for et par måneder siden, nu vrimler det med store agersnegle derinde.

Hvis din Den. cuthbertsonii har bedst af at hænge normalt, kan du jo sætte kartoffelskiven fast med en knappemål i barken. :wink:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 26/6/2013 kl. 10:02

Det er virkelig genialt med de kartoffelskiver Egon. Indtil nu har jeg fanget 12 sørgemyggelarver. Det er ikke som de bare sidder der på kartoffelskiven, jeg kan se at de virkelig har spist noget, og at der i forhold til larvernes størrelse er rigtig store fordybninger. Ellers kan jeg købe 2500 jordrovmider for 183 kr. men da det her virker fint og man kan få mange kartofler for 183 kr.(især hvis man lige kan gå ud og grave dem op ude i køkkenhaven :lol:) så fortsætter jeg med kartoflerne.Det her var så i minidrivhuset med de små flaskeplanter.

I det kolde terrarie blev der ikke fanget noget på den ene kartoffelskive på cuthbertsonii'en
Jeg prøver et par dage endnu, det jo også være at synderen er væk. Jeg kan ligeså godt lægge kartoffelskiver på flere planter det kan ihvertfald ikke skade.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 26/6/2013 kl. 11:01

Lige et foto af en ny synder som lige har spist sit sidste måltid :twisted:
Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 26/6/2013 kl. 11:22

Uha da - de sørgemyg har vist valgt det forkerte sted at slå sig ned, Erna. Held og lykke med kampen. :twisted: :twisted:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 26/6/2013 kl. 15:36

Dejligt, at det virker, kartofler er jo hverken giftige for planterne eller rasende dyre. :P
Mvh Egon

Besvar