Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Skrantende Miltonia med bølgede blade

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Botarax

Skrantende Miltonia med bølgede blade

Indlæg af Botarax » 30/7/2013 kl. 15:56

I en flot sammenplantning (marts 2010) stod der en Miltonia, som jeg senere plantede om, så jeg kunne pleje den som en orkide. Den er spillevende endnu, men de gamle blade visner i spidsen, og de ny skud er korte og lidt krøllede. Mange af bladene har en tendens til at blive bølgede. Generelt ser det ud, som om planten er på retur. Den har ikke vist tegn til blomstring, efter at jeg klippede den gamle blomsterstængel bort i 2010. Jeg har plantet den om, så den nu står i præcis samme substrat som mine trivelige Phalaenopsis, nemlig Weibulls orkidejord, købt i supermarkedet. Den bliver også vandet med samme intervaller som Phal., ved at potten dyppes i en spand med stuetemperatur-regnvand, tilsat den anbefalede koncentration af Hornum orkidegødning.

Har den mon ikke et mangelsymptom ? Hvad skal jeg gøre for at få den i vækst igen ? Hvad slags jord skal jeg give den, for den er vel ikke træboende ? Skal den have højere luftfugtighed, end jeg kan give den i min sydvendte stue med persienner for at tilpasse lysstyrken ?

På forhånd mange tak for alle råd, Botarax
MiltoniaSyg100.jpg
MiltoniaSyg100.jpg (98.3 KiB) Vist 4710 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Skrantende Miltonia med bølgede blade

Indlæg af Egon K P » 31/7/2013 kl. 01:33

Velkommen til, Botarax.

Det lyder jo godt, at dine Phal.'s stortrives, de er så heller ikke så "sarte" med hensyn til luftfugtigheden, som denne er!

Harmonika-væksten i bladene har formentligt noget at gøre med, at du har det for tørt i stuens luftfugtighed, så kan planten ikke komme af med de sukkerstoffer, der udskilles samtidig med nyvæksten. Samme problem kan ses, når en Cattleya skal blomstre, så kan knopperne tit ikke komme op gennem blomsterskeden på grund af sukkeret.

Når jeg kikker på dit billede, så ser det jo ud til, at nyskuddene først er på vej frem nu, så de vil blive større med tiden. Noget andet, der slår mig, er det gråmelerede udseende, de gamle blade har. Hvis du har en lup, så prøv at kik på bladenes undersider, om der kravler små mider rundt på dem! Det gråmelerede udseende ligner et angreb af spindemider, men, kan også være så meget andet. Er det spindemider, kan Provado Plus gøre en ende på dem.

Du skriver, at du giver den anbefalede koncentration af Hornum gødning til dine planter, mener du det, der står på gødningen, eller det, du har hørt, orkideer skal have? Som tommelfingerregel giver man dem ca. en fjerdedel af, hvad andre planter tåler i styrke, ellers risikerer man, at rødderne svitses af gødningen. Har du god erfaring med den gødningsmængde, du giver nu, skal du nok bare fortsætte med den til dine nuværende planter, og så huske på, at nye måske ikke er helt vilde med så høje koncentrationer.

Weibulls orkidejord indeholder både bark og tørv, kan jeg se, er der for meget tørv i blandingen, kan rødderne på epifytterne, som denne også hører til, nemt rådne. Det kunne måske også forklare, at de nye bulber ikke bliver så store som de gamle. Ser rødderne fine nok ud, så bare fortsæt med den blanding, når man finder et koncept, der passer til ens forhold, så skal man ikke lave om på det hele tiden, bare fordi andre gør noget andet!

Om den måske skal have mere vand nu, hvor varmen er over os, det kan du nok selv mærke dig frem til, er potten let, når du løfter den, så mangler planten muligvis vand. Ikke alle orkideer skal vandes i samme takt, der må man føle sig lidt frem.
Mvh Egon

Botarax

Indlæg af Botarax » 31/7/2013 kl. 08:16

Hej Egon !

Om fotoet : Det grå skær rammer os alle med tiden :( For Miltonia'ens vedkommende er det nu nok fotografens skyld, - den er overbelyst, der er ingen smådyr at se under lup, men derimod mange små sorte punkter på de ældre blades underside (det kunne være spalteåbninger (?)).

Mange tak for råd om Miltonia'en!

Om luftfugtighed : Nu har jeg givet den forstøvet regnvand og hængt en halv, gennemsigtig plastsæk over hovedet på den. Sækken hænger på tre bambuspinde, der står i potten, og er åben i bunden (ligesom et skørt). Jeg er klar over faren ved direkte sol på arrangementet. Den er jo slet ikke pyntelig, men den og jeg må lide for skønheden !

Om mediet : Rådet om muligt mindre tørv i substratet har jeg taget til mig. Jeg ved, at de vilde orkideer har forskellige krav til jordbundens kalkholdighed. Jeg kan forestille mig, at de vilde forfædre til de dyrkede også har deres forskellige krav til jordbunden, også Miltonia. Ved du / I, om den vil have mere kalk (eller mindre surt) end f.eks. Phal'erne ? Sætter jeg den hellere i bark med fx Leca-kugler ? Jeg kan skaffe mere kalkholdig jord her fra egnen og gøre den porøs med f.eks. stenuld, - er det tosset ?

Venlig hilsen, Botarax

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/8/2013 kl. 01:53

Hej igen.

Du kunne jo også vende plastposen omvendt, så den havde en åbning for oven, så kan varmen komme ud, men der vil stadigvæk være en højere luftfugtighed derinde. :wink:

Miltonia hører til de planter, der er til den mere våde side, uden de skal stå og soppe i vand. Der må gerne være lidt groft sphagnum i barken til den, det kan holde på vandet, men, som jeg læste det om dit produkt, så er det 1 del bark, og 2 dele spagnum, det passer måske ikke! :?

Miltonia er som sagt en epifyt, så de kender ikke noget til kalk oppe i træerne. :wink: Det er jordorkideerne, der tit lever på kalkholdige steder, så det vil jeg ikke tilsætte deres medie!
Mvh Egon

Besvar