Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Bladlus: Slut med Provado

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Christian Schousboe
Kontakt:

Bladlus: Slut med Provado

Indlæg af Christian Schousboe » 17/9/2013 kl. 01:12

Provado skaber resistens

”Provado Insektspray” har i en årrække været orchidedyrkernes alfa-&-omega når der var tale om lus og/eller mider.
Men brugen af Provado bør stoppe – læs hvorfor: http://www.freewebsite-service.com/inte ... hideer.php

Christian Schousboe; plantenet@hotmail.com

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Re: Bladlus: Slut med Provado

Indlæg af LarsB » 17/9/2013 kl. 07:25

Interessante observationer, Christian. Jeg synes måske, at overskriften 'Slut med Provado' rammer lidt ved siden af for de af os, der primært bruger Provado til at bekæmpe skjoldlus og , som det faktisk, iflg. mine observationer, er ret godt til. Jeg sprøjter ikke forebyggende, og kun, når jeg ser et angreb, og hidtil har jeg ikke observeret, at sjoldlusende er blevet resistente. Det sker sikkert en dag. Det er desværre virkeligheden ved brug af kemisk bekæmpelse.

Biologisk bekæmpelse ville være at foretrække, og jeg har prøvet en del gange i forbindelse med spindemider, bladlus oo hvide fluer. Det har virket rimeligt godt i drivhus on sommeren, men i min havestue, hvor planterne står fra efterår til forår, er der for koldt til nyttedyrene. Bladlus kan til gengæld sagtens trives ved de kolde temperature. PT. er mekanisk bekæmpelse den eneste mulighed, som jeg ser det, men det er ikek ret effektivt, når man har mange planter, hvor en enkelt koloni af bladlus kan gemme sig længe nok til at gøre reel skade.

Hvad gør/bruger andre? Både Provado og Biolgisk bekæmpelse duer ikke rigtig en en vindueskarm. Vand og sæbe har efter kun mekanisk effekt på bladlus.

Med venlig hilsen
Lars Bagge

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 17/9/2013 kl. 11:21

Jeg har kæmpet hele vinteren med uldlus og nogle enkelte skjoldlus. Hver gang jeg fik øje på en pillede jeg den af. Det er en evig kamp. Jeg så derfor købt Provado som piller og til sprøjt. Og det har virket - med pillerne - ikke superhurtigt men har virket.
Da mine orkideer skulle ind og stå igen, fandt jeg en enkelt med lidt uldlus og den er røget i affaldskurven, for jeg vil ikke risikerer at få lus igen.

Sjovt nok var det ikke alle som havde, og dem jeg fandt kom i karantæne.

Når jeg læser vejledning på Provado med sprøjt, er det noget giftigt noget, så den bliver kun anvende i ekstreme tilfælde

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 17/9/2013 kl. 16:54

Hej Christian

Jeg er ikke enig med dig i at Provado ikke duer. Jeg har lige taget et citat fra din artikel:

”Blandt orchidé-dyrkere har ’Provado Insektspray’ i en årrække været et populært middel mod bladlus (samt uldlus og spindemider), så da jeg i sommeren 2012 opdagede bladlus på knopper på en Oncidium Joakim, fik plantens blade nogle pust Provado. Det aktive middel (Imidacloprid) skulle herefter optages og transporteres rundt i planten, og så slå sugende bladlus ihjel.”

Som jeg forstår kan man ikke nøjes med at give plantens blade nogle pust som så bliver transporteret rundt i hele resten af planten. Jeg har tolket brugsforvirringen som at man skal sørge for at hele planten bliver grundigt sprayet på begge sider af bladene og i hver en krinkelkrog der måtte være.

Jeg troede at hvis man ville have giften transporteret rundt, så skulle man vande sin gift ned i pottemediet, så det bliver suget op og transporteret rundt i hele planten.

Med hensyn til at forebygge resistens, så har jeg læst om andre som skifter mellem forskellige plantegifte, for at forebygge resistens mod en bestemt type plantegift.

Jeg har lizetan, neemolje calypso og Provado Jeg kører så en behandling som vidst er 3 gange med xantal dage imellem med f.eks. lizitan. Hvis der senere skulle komme nye angreb så kan jeg bruge en anden gift.

Jeg ved ikke hvorfor brugen af Provado er faldet, det er godt nok den gift jeg tager i brug til sidst, men det er ikke fordi jeg ikke mener at den virker, men fordi den kun fås i beholdere som bruger drivgasser, og jeg synes det er nemt at komme til at give planterne fryseskader.

Jeg behandler aldrig forebyggende, jeg ser ingen grund til at bruge dyre og miljøskadelige gifte hvis det ikke er nødvendigt. Jeg har dog undret mig over at jeg forskellige steder har læst at det skulle skabe resistens hvis man behandlede forebyggende. Jeg kan bare ikke se hvordan det skulle lade sig gøre. Man tager en plante som er fri for skadedyr og behandler den med gift. Hvad er det så lige for nogle skadedyr som bliver resistente.

Hvis det kun er et par enkelte planter som er angrebet, så suser jeg heller ikke straks hen efter giften, så prøver jeg først om det ikke kan lade sig gøre at fjerne dem mekanisk. Hvis jeg ser lus, som har besluttet sig for at bosætte sig på en blomsterstængel, så ofrer jeg hellere blomsterstænglen end at risikere at de spreder sig til andre planter.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar