Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hjælp til Paph. problem søges

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Hjælp til Paph. problem søges

Indlæg af Erna » 27/10/2013 kl. 16:28

Nogle af mine Paph. har det problem at det ældste blad gradvist bliver gult, og ender med at falde af. Jeg tænkte at det kunne være mangel på magnesium, så jeg har givet dem ca. ¾ tsk. epsom salt pr. 5 l. vand en gang om måneden i 4 måneder. I første omgang troede jeg at det hjalp, men nu kan jeg se at der alligevel er nye ældste blade som begynder at gulne. Kan det i stedet være jernmangel? Og hvordan afhjælpes det? Kan jernvitriol evt. bruges og i så fald er, der nogen som kender doseringen til orkideer? De aktuelle planter har ingen problemer med rodnettet, det ser sundt og helt ok ud. Eller kan det være at jeg generelt giver dem for lidt gødning, så de i stedet må suge næring ud af det ældste blad?
Med venlig hilsen
Erna

Morten Lyngsaa
Geografisk sted: Kaas
Kontakt:

Re: Hjælp til Paph. problem søges

Indlæg af Morten Lyngsaa » 28/10/2013 kl. 06:30

Hvor mange blade har planterne der smider de ælste blade? Det kan jo bare være det naturlige løvfald! :)
Mvh.
Morten Lyngsaa
Skolemarken 1
Kaas
9490 Pandrup

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 28/10/2013 kl. 11:12

Hmm, jeg tror nu ikke at det bare er det naturlige løvfald

Her er min Phap. callossum som det ses er det nederste blad til højre lige begyndt at miste farven. Den har et nyt skud, som ikke kan ses på billedet, det følger nøjagtigt det samme mønster. Hver gang der kommer et nyt blad, begynder det ældste at blegne. Moderplanten har udover de gule blade, 3 blade og et på vej.

Billede

Og så min Phap. spicerianum som nærmest ligner en ulykke. :cry: Da jeg for et par år siden fik den, var den rigtig flot med mange planter i potten. Jeg slog den så næsten ihjel, fordi jeg ikke anede at den stod i greenmix, så jeg lod den tørre godt mellem vandingerne. Jeg fik reddet et par skud ( uden rødder ) de blev plantet i greenmix igen, hvor den begyndte at etablere sig ret hurtigt. Men se nu hvordan den ser ud igen. Det dårligste skud har kun et grønt blad + et på vej. Hvor mange rødder den rent faktisk har er svært at sige, men jeg kan se nogle store tykke rødder som er nået ud til pottens yderside , hvad der så er længere inde i potten vides ikke.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 29/10/2013 kl. 17:35

Jeg har samme problem som dig Erna ved heller ikke hvad jeg gør forkert, så har valgt at holde en pause med Paph'er, men det er selvfølgelig den lette ud vej :(
Mvh
Christian

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 29/10/2013 kl. 21:15

Har du dine Paph endnu Christian? Bruger du også MSU gødningen til dine paph?

Jeg har læst at de har udviklet en gødning som hedder K-lite, fordi det høje indhold af potassium (15%) i MSU gødningen kan have negativ virkning på planternes sundhed.

Jeg har lige fået læst lidt forskelligt. Foreløbig er der i hvert fald den forskel på callosum og spicerianum at callosom vokser ikke på kalkholdige steder i naturen, det gør spicerianum derimod.

Min callosom har jeg i bark kokos blanding tilsat "bims" som skulle være rig på mineraler og god til pahp, men måske ikke lige til callosom hvis der også er kalk i, det fremgår nemlig ikke hvilke mineraler :roll:

For spicerianums vedkommende har jeg for et stykke tid siden forsøgt at tilføre kalksten, men da jeg ikke pottede om, blev det bare til et par stykker som bare er stukket lidt ned i greenmixen, så det er jo ikke sikkert at det var nok.
Senest rettet af Erna 30/10/2013 kl. 07:45, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 30/10/2013 kl. 07:39

Hmmm, det er da ikke nemt at finde ud af det her :shock:
Jeg har fundet denne side , hvis man scroller ned til det skema som hedder:
"Signs of Deficiency or Excess of Mineral Elements" så ved jeg ikke om det kan være for meget potassium, det virker mere som om det skulle være mangel på potassium.
http://ladyslipper.com/minnut.htm
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 30/10/2013 kl. 10:22

Gulfarvningen af bladene forekommer, så vidt jeg kan se, ved de fleste af de viste stoffer fra dit link. Så, hvad er så hvad?

I min klub er der en der siger, at gulfarvning af bladene skyldes jernmangel, andre sværger til andre mangler eller overgødskning.

Du har selvfølgelig skyllet pottemediet godt igennem, så det ikke skyldes ophobninger af gødningsrester! :roll: Måske andre Paph. dyrkere kan fortælle, hvad I gøder med, jeg gør stort set ikke i den slægt!

Det kunne jo lidt lyde som om, det er gødningsmangel på visse stoffer, siden nye blade koster gulfarvning af de ældste!
Mvh Egon

monicakasandra
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Indlæg af monicakasandra » 30/10/2013 kl. 11:44

Tja, jeg har samme problem med mine paph, jeg overgøder ikke ligefrem. Sidste år døde min Andeeren tears(kan aldrig stave det rigtigt) at blad for blad bare visnede.

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 30/10/2013 kl. 13:28

Her er så en artikel skrevet af Rick Lockwood, som er manden der har udviklet K-lite, og som siger at for meget potassium er skadeligt. Jeg mener iøvrigt også at han har været med til eller har udviklet MSU gødningen.

http://www.iosoc.com/forward-2/fertiliz ... ds_Eat.pdf

Hvis det er rigtigt hvad han skriver, så er der jo ikke meget ide i at skifte til f.eks. 20-20-20 gødning, så får man jo endnu mere potassium. Øøh med mindre det var den gødning hvor NPK ikke var angivet i procent. :roll:

Ja, Egon jeg mener jo at jeg skyller godt igennem. Sommetider har jeg målt hvor mange microsiemens der er i skyllevandet det har godt nok nogen gange været højere end i mit gødningsvand, men ikke chockerende højt

Ups, jeg må lige korrigere mig selv. Det var ikke Rich Lookwood, som udviklede hverken den ene eller anden af gødningerne. I begge tilfælde var det Dr. Bill Argo.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
coz2001
Geografisk sted: Espergærde

Indlæg af coz2001 » 31/10/2013 kl. 08:19

Jeg har kun et par stykker tilbage som ikke er vær at vise frem og ja jeg gøder også med MSU på ca. 200-250µS det er ved helt frisk vand, den stiger selvfølgelig som man får brugt det plejer at rense spanden pr.10l.
Hvor er det sørgeligt at se på dit første billed, hvordan nr.2 blad også er i gang med nedbrydning.
Mvh
Christian

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 31/10/2013 kl. 12:51

Jeg kan prøve at komme med et bud på dine problemer med Paph.

Mest fordi mine Papher gror utroligt godt for tiden.

Først skal du vide at mine Papher står temmelig skygget .1/3 af hvad jeg giver Catt.

Hvis du er sikker på at rodnettet er fint ,må det jo været et stof de mangler.

JERN

En til to gange om året vander jeg med Epsonsalt(magnesium) uden andet gødning(regnvand)
2 teske fulde i 100 liter vand.
Det skulle gerne hjælpe planten med at kunne optage jern(Fe).
Der burde være jern nok i dit postevand,så giv feks. 25% postevand i dit regnvand og mere hvis
du bruger osmosevand.
Jern kræver for optages i rødderne at PH er ca. 6,5.

Kalium

Kaliummangel give gule blade på Paph.

burde ikke være dit problem.

BOR og mangan(skulle gerne være i din gødning)

Magnesium og Calsium skal planten selv finde i bunden af mine potter.
Jeg bruger Hans C.s kalksten og feks. nogle stykke knust marmor i bunden af mine potter.

Læg feks. først et lag hvid spaugnum i bunden og oven på dette en skefuld af ovenstående.

Som kompost bruger jeg en blanding bestående af:

70 % mindre fyrrebark (10 til 20 mm.)

10 % lecagrus og perlite

10 % New Zealand spaugnum

10 % kokustrevler og trefern.

måske lidt hvide lavasten fra Japan(der kan planten hente hvad den evt. mangler)(købt hos Bonsai selskabet)

Husk at Papher ikke kan lide at tørre helt ud.

Men det viktigste er gennemskyldning (vand gerne 3 gange den dag man vander sine Papher.)

Husk de gror næsten alle på meget fugtig regnskovsbund.
Det kan godt være de gror på kalkstens bjerge,men kalstenen er så forstenet at den ikke ændre
på PH værdien af vandet (mine målinger er ca. 6- 6,5)Så planternes vigtigste gødning i naturen
kommer fra døde blågrønalger.

Håber du måske kan løse dit problem med mine input.

Hilsen Per.

NB.Hvis du kikker på vis os dine blomster skal du se min Paphiopedilum rothshildianum med 103 cm. blomsterskaft
og bladspænd på over 120 cm og 32 cm blomst...kommer om et par dage.(skal lige springe helt ud).

Billede

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 31/10/2013 kl. 20:49

Nu er det jo svært at komme med gode råd efter Per har svaret, men jeg vil da lige vise min Phap spicerianum, som er på vej med en blomst.
Den står i leca (s/h) og i bunden er der altid 2-3 cm regnvand tilsat Akernes rainmix, så der er 100-150 ppm.
Vedhæftede filer
Paph-specirianum13okt31.jpg
Paph-specirianum13okt31.jpg (23 KiB) Vist 5437 gange

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 1/11/2013 kl. 09:02

Tak Per for dit indput

Jeg tilfører postevand til mit regn/ROvand men kun når jeg ikke gøder, jeg har jo troet på at der var nok calcium og magnesium i msu gødningen. Ph værdien der satser jeg på 6,5 men det kan selvfølgelig være en lille smule over eller under.
Jern i mit vandværksvand er større end 0,01 mg pr. liter. det må jo så sige at der ikke er 0,02
Det har jeg lige lidt problemer med at få regnet om til procent, så skal der tænkes mere end jeg kan finde ud af lige nu.
Hvor meget jern skal orkideerne have? I MSU gødningen er der 0,17 %

Jeg synes som sagt at jeg skyller potterne godt igennem, jeg kan godt se at det ville være en fordel at vande 3 gange samme dag, så kunne der aldrig være noget ophobet gødning. Alt burde jo kunne lade sig gøre, men desværre tror jeg ikke at jeg ville få det gjort. Det er jo noget mere besværligt når potterne ikke står i drivhus. Men hvem ville ikke gerne have en plante med så flotte grønne blade som du viser her. Jeg glæder mig til at se din Paphiopedilum rothshildianum, når den springer ud.

Også tak til dig Louise
Ja, den ser flot ud din spicerianum.
Det pudsige er at vi jo næsten gør det samme.
Selvom din står i Lecca så står min jo også i uorganisk pottemedie, så ingen af vores planter får tilført hverken godt eller skidt fra mediet.
Min er også konstant våd og med et par cm vand i underskålen, og vi bruger den samme gødning.
Jeg har omregnet mine us microsiemens til ppm, som du jo måler i, og min plante får
115-128 ppm. Det kan svinge lidt opad, men aldrig nedad.
Jeg ved ikke om tiden har noget med det at gøre. Jeg har haft min spicerianum siden orkidehuset i Fredensborg lukkede aug. 2010.

Som du siger Christian så er det jo sørgeligt at se når bladene nedbrydes, man ender med at bare gå og vente på det. Jeg har i år købt flere Paph, så jeg håber at løse problemet inden de evt. får samme symptomer.

Jeg har besluttet mig for at i første omgang får de ikke mere gødning, de vil få rent vand med 25% postevand i. Så har jeg også besluttet mig for at prøve den gødning jeg tidligere snakkede om K-lite, for at se om det så bliver bedre. Jeg ser at folk på Slippertalk faktisk har tilført MSU gødningen calcium, magnesium for at få tallene til at passe med K-lite gødningen.
Det koster jo så en mindre bondegård at få det sendt fra USA, men det er der ikke noget at gøre ved
( det er jo ikke noget sammenlignet med planternes værdi ) jeg har lige fået mail fra forhandleren som tilbyder at pakke gødningen i en pose i stedet for en bøtte, for at sænke fragtprisen, det var da et pænt træk.
2lb skulle vel være ca. 1kg. Det er jo en stor portion, så hvis andre skulle få lyst til at prøve det, så kan vi sagtens finde ud af det.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 1/11/2013 kl. 15:01

Hej Erna

Måske følgende skema kan hjælpe.

Som du kan se er det ikke bare at blande alt sammen.

Især calsium og Magnesium kan man ikke give samme uge.

Billede

MVH Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 1/11/2013 kl. 15:19

Hej Per

Jeg kan godt forstå det der står øverst, at hvis der for meget af et næringsstof reduceres plantens evne til at optage et andet næringsstof, og selvfølgelig også det der står nede under skemaet.
Men selve skemaet forstår jeg ikke hvad der menes, men betyder det at hvis der er for meget nitrogen så kan planten ikke optage potassium og så videre dernedad.
Hvis det er tilfældet så passer det jo med Lookwoods påstand om at for meget potassium blokerer for optagelse af blandt andet calcium.

Jeg har efterfølgende redigeret indlægget for en fatal fejl :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Besvar