Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Næsten knækket gren

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Sismofyt

Næsten knækket gren

Indlæg af Sismofyt » 11/11/2013 kl. 13:00

Lige for tiden er de fleste af mine phalaenopsis i gang med at skyde igen, efter lang tid uden blomstring, hvilket jo i sig selv er helt fantastisk spændende at have formået at få dem til, for en nybegynder som jeg :D Men midt i min glæde over disse fine, nye, små stængler skete det forfærdelige: jeg kom til at knække en af dem, i forsøget på at binde den op på ret kurs. Det er næsten hjerteskærende, for de er jo nærmest blevet mine små børn efterhånden.
Grenen er dog ikke knækket helt, den hænger godt nok kun lige ved, men jeg har et lille håb om at der måske er en chance for at den kan gro sammen igen. Jeg har ledt og søgt på nettet, men kan kun finde svar på, at hvis den er knækket helt af kan det ikke lade sig gøre.

Er der overhovedet nogen mulighed for at den gror sammen igen? Den er kun 10 cm lige nu, så den er jo i fuld gang med at vokse, kan jeg så være heldig at den overlever? Og hvordan undgår jeg at det sker igen, bør jeg vente med at rode med grenene til de bliver lidt større?

På forhånd tak
Jeannette

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Re: Næsten knækket gren

Indlæg af helleasc » 11/11/2013 kl. 19:02

Hej Jeannette. Man bliver godt nok ærgerlig over at komme til at beskadige sine orkideer. Du er selv inde på det - du skal ikke rode med dem, før de er blevet ret store. De små stilke er meget sprøde. Den knækkede stilk kan du prøve at redde ved at lægge en pind op ad bruddet og komme tape omkring det - ligesom en arm i gips. Jeg har selv prøvet det med held. Held og lykke med projektet.
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Sismofyt

Indlæg af Sismofyt » 11/11/2013 kl. 22:00

Hej, tak for dit svar. Det lyder dejligt at der er håb for den :D Ved jo godt at hele orkideen ikke dør fordi jeg knækkede en lille stængel, men det kunne blive så flot hvis de alle 5 blomstrede samtidig :)
Jeg tænkte selv på at "forbinde" den, men var lidt nervøs for om tape var for skrapt og uigennemtrængeligt for ilt til at det kunne lade sig gøre, om man skulle bruge en anden tilgang. Men når du siger du har haft succes med det, så tror jeg at jeg vil prøve at kaste mig ud i lidt førstehjælp til min lille plante.
Er der nogen regler for hvornår man må begynde at binde dem op, mht. længde, farve eller lignende? Vil jo helst undgå at det sker igen :)

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 12/11/2013 kl. 00:14

Reglen er, at der ingen regler er. Nu ved du bare, at denne orkide skal have en længere stilk, før du begynder at pille ved den. Mens en anden ville måske have det fint med det. Det gik galt for mig også, - det kan altid gå galt. Lyt til din mavefornemmelse om den siger, at det er for tidligt.
Eller endnu bedre - prøv at lade være med at binde stilken op - bare på en eller 2 stykker. Det er den naturlige måde at vokse og blomstre på, og det er faktisk ret flot :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Besvar