Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Løvfældende orkideer (Lycaste og Cycnodes)

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Jette&Kristian

Løvfældende orkideer (Lycaste og Cycnodes)

Indlæg af Jette&Kristian » 7/9/2014 kl. 21:12

Hej

August måned har af en eller anden grund været usædvanlig hård ved flere af vores orkideer. Det er i særlig grad gået ud over den Cycnodes Wine delight vi viste frem herinde sidste år.
De gamle skud er tørret ud over en længere periode (uden at vi har lagt noget særligt i det) men over de sidste par uger er også dette års skud begyndt at skrante og de fleste af bladene er nu faldet af.

Det kan ske at planten har fået lidt for meget sol, men det er egentlig vandingen jeg er mest bekymret for. Planten står i greenmix og Hans forklarede i sin tid at duggen falder så tungt i Sydamerika at den ikke havde behov for nogen tørkeperiode sådan som man ellers kan læse mange steder på internettet. Derfor er den også indtil denne uge blevet vandet (dyppet) nøjagtigt som de øvrige orkideer dvs. 1 gang om ugen og evt. 2 gange i de varmeste sommeruger.

Jeg ved ikke om planten står til at redde, men jeg vil meget gerne høre hvad I andre har af erfaringer med Wine Delight eller lignende.

Til trods for genvordighederne med vores første løvfældende orkide kunne jeg ikke stå for en stor Lycaste Skinneri som Christian havde med til messen på Frederiksberg sidste weekend.
Denne plante er ved at vokse ud af en potte indeholdende en blanding af bark og sphagnum mos og egentlig ville jeg jo helst have den over i greenmix.
Med Wine Delighten in mente er jeg imidlertid kommet i tvivl om hvorvidt det er en god ide.

Jeg håber derfor også at nogle af Lycaste-eksperterne læser med her. Spørgsmålet gælder i dette tilfælde både omplantning og generel pasning.
Vi håber at I kan hjælpe.

mvh

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Re: Løvfældende orkideer (Lycaste og Cycnodes)

Indlæg af PA48 » 14/9/2014 kl. 18:46

Da ingen andre har prøvet at hjælpe ,vil jeg give nogle bud.

Alle orkideer med bulber bør tørre ud med mellemrum.

Der var el nino sommer sidste år i brasilien ( ingen regn i 227 dage )
Catasetum overlevede fint 227 dage uden regn,så måske du vander for tit.

Et andet problem er at sommeren 2014 har været rekordvarm med mideangreb på næsten alle orkideer.

greenmix og Hans ved vi virker,men det kræver meget varme og 85% fugtighed.

Mit bud er brug evt. bark og se om det virker bedre.

mvh Per Alm

Besvar