Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Stribede blade

Skriv her, hvis din plante er blevet inficeret med en eller anden form for utøj eller bare ikke vil trives.
Besvar
Anni
Geografisk sted: Ribe

Stribede blade

Indlæg af Anni » 22/7/2007 kl. 12:34

Hej

Jeg har en Brassada Mivada ”Rafa” som har fået nogle meget stribede blade – jeg har vedhæftet et billede.
Er den mon blevet syg :?: Den har 2 nye skud som ikke har striber, kan de evt. redes hvis planten er syg :?:

Hilsen Anni
Vedhæftede filer
20070722 104026.JPG
20070722 104026.JPG (35 KiB) Vist 3835 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 22/7/2007 kl. 15:18

Jeg kan ikke lige se, hvad det kan være, der er galt med bladene, men det er godt, at de nye skud ikke har et tilsvarende udseende. Var det virus, bakterier eller anden sygdom, som planten havde, så burde de nye skud også blive stribede fra starten af.

Har du nogen ide om, hvorfor den har fået striberne, om der har været bladlus på bladene, for så kan de få det udseende, og har den fået striberne, før den satte nyskud eller efter? Det ville jeg gerne høre, så er det måske lettere at give et bud på, om nyskuddene kan reddes. Var det muligt at sætte et billede ind, hvor hele planten ses, ikke mindst størrelsen på nyskuddene?

Mvh Egon.

Anni

Indlæg af Anni » 23/7/2007 kl. 12:33

Så har jeg lige fikset et par billeder både af hele planten og et af de nye skud - det længste skud måler 19 cm.
Om det var striberne eller skuddene der kom først, ved jeg ikke.
Orkideen har ikke haft bladlus eller andre husdyr. Den har stået i et sydvindue, men det gjorde den også sidste sommer (helt samme sted) og da fik den ikke striber. Det eneste anderledes der er sket er, at jeg har delt den - den anden halvdel ved jeg ikke hvordan har det, da jeg har foræret den væk. Så jeg har ikke nogen ide om hvad årsagen kan være til striberne.
Har hørt at virus som regel ses som streger/striber, men hvis det er en virus ville planten vel hurtig gå til. Jeg har flyttet den væk fra alle de andre orkideer af frygt for smitte.

Hilsen Anni
Vedhæftede filer
070723 084210.jpg
070723 084210.jpg (62.73 KiB) Vist 3760 gange
070723 084025.jpg
070723 084025.jpg (52.76 KiB) Vist 3765 gange

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Brassada

Indlæg af Lars Jensen » 23/7/2007 kl. 16:28

Netop denne plante har tit halvkedelige blade. uden at det er sygdom. Vandkvaliteten er en væsentlig årsag. Der bliver tit i de store gartnerier vandet med vand, som ikke har den fornødne kvalitet.
Det er idag meget sjældent at se virusinficerede planter, Mange forbinder pletter eller striber i bladene med virus, men det er som oftest andre årsager der giver disse misfarvninger
Så hvis de nye skud ser fine ud, ville jeg ikke bekymre mig
Mvh
Lars

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 23/7/2007 kl. 18:39

Jeg vil sige som Lars, at når nyskudene ser så flotte ud uden misfarvninger, så behøver du ikke bekymre dig så meget. Men tager vi fejl, så vil jeg da gerne have en opsumering senere. Det kan vi jo alle lære af.

Om det er eftervirkningerne efter delingen, det ved jeg ikke, men desideret sygdom tror jeg ikke på.

Mvh Egon.

Anni

Indlæg af Anni » 24/7/2007 kl. 00:15

Tak for svarene.
Det var da dejligt, at I ikke tror den er syg – så behøver jeg jo heller ikke være så bekymret for resten af samlingen, som har stået sammen med den. :D
Jeg skal nok lige gi’ en melding, hvis det alligevel viser sig at den går ud.

Hilsen Anni

Lars Jensen
Geografisk sted: Eget Falster
Kontakt:

Indlæg af Lars Jensen » 24/7/2007 kl. 00:21

Anni skrev:Tak for svarene.
Det var da dejligt, at I ikke tror den er syg – så behøver jeg jo heller ikke være så bekymret for resten af samlingen, som har stået sammen med den. :D
Jeg skal nok lige gi’ en melding, hvis det alligevel viser sig at den går ud.

Hilsen Anni
Ingen grund til bekymring, den skal nok blive pæn med tiden. Og det er jo en ganske facinerende blomst. Har selv Brassada Mivada og Brs. Orange monark.
Mvh
Lars

lasse1987
Geografisk sted: Odense

Indlæg af lasse1987 » 24/7/2007 kl. 10:44

ja jeg har også den samme plante eller har faktisk to og jeg har også lidt misfarvede blade men det er igen også kun de ældre;) og som lars skriver så har denne vidst en tendens til at få misfarvede blade, så jeg vil heller ikk mene at der er nogen grund til bekymring;)
venlig hilsen Lasse

larsvh

...

Indlæg af larsvh » 13/7/2012 kl. 01:13

de råd ku jeg sgu godt have brugt tidligere i dag. min brassia så ikke så slem ud og fik at vide at jeg skulle smides på forbrændingen. nu har jeg så klippet alle bladene af undtaget på nyskudene som ik fejler noget.
så nu håberjeg at de nyskud ik bliver sat tilbage efter det indgreb jeg har lavet på planten :cry:

mvh lars

larsvh

...

Indlæg af larsvh » 13/7/2012 kl. 01:13

de råd ku jeg sgu godt have brugt tidligere i dag. min brassia så ikke så slem ud og fik at vide at jeg skulle smides på forbrændingen. nu har jeg så klippet alle bladene af undtaget på nyskudene som ik fejler noget.
så nu håberjeg at de nyskud ik bliver sat tilbage efter det indgreb jeg har lavet på planten :cry:

mvh lars

larsvh

...

Indlæg af larsvh » 13/7/2012 kl. 01:14

mvh lars

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 13/7/2012 kl. 03:44

Jeg kan jo have taget fejl dengang, desværre er det sjældent, at der kommer respons på de råd, folk får. Så, om planten blev ved med at være uden de blakkede blade, eller, nyskuddene også fik dem med tiden, det ved vi så desværre ikke!

Jeg svarede ud fra, hvad jeg havde hørt i orkideklubben, at var der ikke misfarvninger på nyskuddene, så var det ikke virus. Per Alm har så stor erfaring i plantesygdomme, at jeg har lært lidt andre indgangsvinkler på nu, om det er virus eller ej, vi skal jo lære hele livet af hinandens erfaringer! :wink:
Mvh Egon

larsvh

...

Indlæg af larsvh » 13/7/2012 kl. 11:26

he he ja det er jo det og det er jo dejligt vi kan lære af hinnaden.
mine nyskud ser fine ud og der er ikke noget at se på dem. nu har jeg klippet alle de blade af der var noget på og så må vi jo se hvad der sker. den står isoleret nu så den ik kommer i kontakt med de andre orkideer( selv om det er svært med alle dem jeg har fået raget til mig he he) den er kommet i køkkenet hvor vinduet står åbent heletiden så den får luft. og så behandler jeg den for svamp. og fortsætter det så ryger den ud.
og har fortalt den at den kun får en chance he he he.

mvh lars

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 13/7/2012 kl. 11:46

Hvis man har en plante man har mistænkt for at have virus,
har man den mulighed at så nogle testplanter.
Følgende kan købes som frø.
Cassia occidentalis,,Datura stramonium eller Chenopodium
amaranticolor.
Ovenstående planter vil vise pletter efter 3-6 dage såfrem
de er blevet virus angrebet.
mest almindelige virus er Cymv og TMO-o (tobakmusaik) men
også bønneviruser er almindelige i orkidesamlinger.

Vigtigt af alt er isolering af mistænkte orkideer ,og undgå
negle og sakse ,fra syg til rask plante.
Hvis nyskudet så senere viser sig at være ok(ca. 6 mdr.)
Så har planten været udsat svampe eller bakterier.

Som jo kan behandles.

Hilsen Per Alm

NB. pas på med at købe gamle halvsyge planter på
planteauktioner.

Besvar