Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Cymbidium - Blomstring

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
Ganesh
Geografisk sted: Odense

Cymbidium - Blomstring

Indlæg af Ganesh » 24/7/2008 kl. 18:59

Jeg har et spørgsmål omkring min cymbidium.. Den har sat en masse nye skyd som vokser op og er ved at blive ret store nu. Dette er sket imens den har stået indenfor, da jeg ikke vidste den skulle udenfor og have det køligere om natten for at blomstre igen..
Kan jeg godt glemme at der kommer blomster nu hvor den må bruge en masse energi på at lave de nye knolde?

Håber på nogle gode svar. :)
Tak..

Mvh Jakob

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 24/7/2008 kl. 19:41

Hej Jakob
Du kan godt nå at sætte den ud endnu men pas på at den står så snegle og andet kryb ikke kan komme op i den de elsker menlig de nye skud og rodspidser.
Lad den stå ude til lige før det begynder at fryse så skulde der være en muglighed for at den blomstre.

Ganesh

Indlæg af Ganesh » 24/7/2008 kl. 19:49

Ok det lyder rigtig godt.. ja den står ude nu og har gjort det noget tid og der har ikke været nogle problemer med skadedyr..
Så det har ingen påvirkning at den laver nye skud frem for at spirer?

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 24/7/2008 kl. 20:16

Nej blomster skud vil du først se omkring fra jul og så frem efter

Ganesh

Indlæg af Ganesh » 24/7/2008 kl. 20:17

Nårh ok.. vidste ikke der gik så lang tid.. men længe skal den så stå ude?

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 24/7/2008 kl. 21:04

Tag den ind lige inden det begynder at fryse

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 24/7/2008 kl. 23:34

Hej Jakob.

Det er de nye skud, som den er i gang med at sætte nu, som den skal blomstre fra til efteråret/vinter, så du må godt give den noget at leve af. Den kan godt klare at få en del gødning, stort set i samme koncentration som almindelige stueplanter, hvor de fleste andre orkideer helst skal nøjes med en fjerdedel koncentration af almindelige planter. Jo større pseudobulber, som knoldene hedder, den sætter hen over sommeren, jo større chance er der for blomstring senere på året. Og, som Irma skriver, så skal den først ind, lige før det fryser, og kommer der en småkølig periode igen efter den første nattefrost, så kan den sagtens komme ud igen.
Mvh Egon

Ganesh

Indlæg af Ganesh » 25/7/2008 kl. 09:25

Tusind tak for de gode svar, det var rigtig dejligt at i kunne hjælpe mig. :)
Så vil jeg bre glæde mig til at den kommer i blomst g forsat voser ude i haven..

Mvh Jakob

Benthe Schmidt
Geografisk sted: Espergærde

Blomstring lidt tidligere!

Indlæg af Benthe Schmidt » 27/7/2008 kl. 21:38

Jeg har erfaret, at mine Cymbidium (2 stk) har blomstret efter en heftig gang regn, blæst og kulde og nærmest blev mishandlede af naturen og vejret. Da der var mange knopper, og lidt af farven kunne ses (anede ikke hvilke jeg havde købt - tilbud) , tog jeg dem ind (september) og de blomstrede i flere måneder, godt nok i en kølig entre med lys!

De havde sådan set kun fået Pokon som de andre, og så lidt til. I år er de lidt mindre, men det er nok mangel på vand og det ekstra gødning I skriver om. Jeg håber meget på lidt kølighed og regn, også til mine Frangipanier, som de står sammen med.

Jeg har noget Fuchsiagødning, som jeg bruger til alle potter, og det går godt, så mon ikke jeg kan bruge det til Cymbidium også?

Benthe

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 27/7/2008 kl. 22:05

Hej Benthe.

Jeg tror sagtens, du kan bruge fuchsiagødning til dem, og hvis du har noget lidt tilsvarende mit fuchsiagødning, så er der forskellige slags, til både nyskud og blomstring, så det minder om de specialgødninger, man kan købe til orkideer.
Mvh Egon

Besvar