Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Phalaenopsis

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Dorthe Amalie Andersen

Phalaenopsis

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 29/9/2011 kl. 06:51

Hej jeg har en rigtig flotte Phal.
Den var i blomst først på året og har ikke ville blomstre siden :!: :!:
Da de var færdig med og afblomstre var jeg så dum at klippe den friske stængel af :evil: :evil: Og den har så ikke ville blomstre siden.
Den har mange fine grønne røder i potten, og for oven går den helt amok med og sætte ud. Den er nok 2 år gammel og ikke blevet plantet om i nu. :?: :?:
Dog har den sat noget der ligner en stængel, men den udvikling har været sådan i mange måneder nu, hvad delen kan jeg gøre for den begynder og vokse. :?:
Den har fået gødning i vekst perioden.
Og vandes nu 1 gang om ugen. Står lyst og ved stue tempratur.
Jeg ved ikke helt hvad der sker når jeg prøver at oploade billeder på indlæg kommer der ingen op og har tjekket størrelsen og hvilken fil og det skulle den nok kunne ØV ØV.
mvh Dorthe

Dorthe Amalie Andersen

Phalaenopsis

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 29/9/2011 kl. 07:04

Min Phal.
Så kom billederne ind.
Vedhæftede filer
P1130206.JPG
Den lille ting der er vokset ud men aldrig kommet vidre.
P1130206.JPG (76.48 KiB) Vist 7218 gange
P1130198.JPG
P1130198.JPG (99.94 KiB) Vist 5413 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 29/9/2011 kl. 13:01

Ja, Dorthe, håbet er jo lysegrønt, men, det er jo ikke farven på din lille spids. Ikke at det betyder noget for den videre udvikling, men, i mine øjne ligner det mest en rodspids. Den virker for tyk og plump til at være et blomsterskaft! Men, men, men, jeg har før taget fejl! Det kan jeg jo lige illustrere i 3 indlæg her, som jeg vil dele op i dine problemstillinger.

Først, er det et skaft, eller er det en rod?

Som udgangspunkt mener jeg aldrig at have set en i Vanda-stammen, som Phalaenopsis hører ind under, som har sat et nyt skaft længere nede på stilken, end den tidligere har blomstret. Har jeg ret i den antagelse, så kan man jo kikke på sin plante, har den blomstret længere oppe af stammen, så er det nok en rod. Eller :roll: ......., det vender jeg lige tilbage til. :wink: Har nogen derude planter, der modbeviser min lille hjemmestrikkede teori, hører jeg gerne om det! :wink:

Her kommer tre billeder af blomsterstilke på mine Phal-hybrider, jeg lige har skudt, og, den første så jeg som to rødder, indtil jeg fik den blæst op på skærmen, så måtte jeg lige retur, det må være et skaft, det tyndeste. Det sætter en lille "ring" næsten fra starten af, skaftet er ledopdelt, det er rødderne ikke, selvom de kan have indsnørninger, der, hvor de eventuelt er gået i stå på et tidspunkt.

Er der noget med, at systemet vender billederne omvendt i visningen, :roll: , jeg snakker her om billedet med nummer 0475. Roden fremstår mere homogent gennemfarvet, hvor skaftet er mere småplettet.

Det midterste billede viser så et andet skaft lidt længere fremme, hvor "bundleddet" tydeligt kan ses.

Og billede 0481 viser så både et skaft, formentligt en rod lige ved siden af, og en rod, der for længe siden har været ved at starte op, men stoppede igen. Det kommer måske aldrig i gang igen.

Der er mange parametre, der skal være opfyldt, før en plante blomstrer, som regel skal de være i god vækst, så hele planten har overskud til at sætte skafterne, nu vil de få timers lys i vindueskarmene tit udsætte nye skafter, men den kuldepåvirkning, planterne også oplever i vindueskarmene, kan være med til at fremme nye skafter, en slags overlevelsesmekanisme, når leveforholdene pludselig kommer nær bunden af deres optimale forhold. Mange vindueskarme er under 18° nu, selvom temperaturen ligger på den rigtige side af de 20 inde i lokalet, ved temperaturer omkring de 15 i et par uger vil Phalaenopsis tit blive stresset til at sætte skafter, noget Phal-gartnerierne tit benytter sig af, så de får store mængder planter til salg, når de ønsker dem skudt af. Men, også noget, vi amatørdyrkere kan benytte os af.

Har planten på fornemmelsen, at der er sket voldsomme ting med dem, så de føler, de er ved at dø, så blomstrer de også tit i et desperat forsøg på at sikre afkommet, altså dens geners videreførelse. Det kan være, planten tror, den bliver ædt af nogle planteædere, den mister store mængder bladmateriale på kort tid, så vil den tit stresses til at blomstre, ofte med døden til følge sidenhen.

Men, det var jo lige et par sidespring, nu springer jeg videre til dit næste spørgsmål!
Vedhæftede filer
Phal blomsterskaft 29-09-11 0481 ny.jpg
Phal blomsterskaft 29-09-11 0481 ny.jpg (112.62 KiB) Vist 7201 gange
Phal blomsterskaft 29-09-11 0439.jpg
Phal blomsterskaft 29-09-11 0439.jpg (94.09 KiB) Vist 7201 gange
Phal blomsterskaft 29-09-11 0475.jpg
Phal blomsterskaft 29-09-11 0475.jpg (71.83 KiB) Vist 7201 gange
Mvh Egon

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/9/2011 kl. 13:01

Her kommer lige et par billeder mere, for, det ville jo være dejligt, hvis man ud fra tykkelsen på den lille fremstormende dimmer kan sige, om det bliver en rod, eller et skaft. Det kan man ikke. For at illustrere det, sætter jeg billede 0461 ind. Den mørkegrønne i venstre side er et skaft, de andre er normalt tykke Phal-rødder! :P

Hvis du vil gøre noget ved dine udløbende rødder, så er det nu, du skal til at overveje, hvad du gør ved dem. Jeg er ikke meget for at klippe velfungerende rødder af, har du plads til, at de kan fortsætte ufortrødent, kan du jo lade dem gøre det, ellers kan et forsigtigt forsøg på at opbløde rødderne i lunkent vand måske gøre dem så medgørlige, at de forsigtigt kan bøjes ind og ned i potten, i en mindre ompotning. Er pottematerialet fint nok, kan det bare genbruges, mange rødder vil dog nok give et sprødt knæk fra sig, så kan du nok lige så godt fjerne dem i knækket, så de ikke efterfølgende rådner. Jo længere rødderne bliver, jo sværere bliver de at få puttet ind i potten. Knækker nogen af dem, så vent lige et par dage med at vande, så heler såret selv op, og lukker af for rådsvampe, bakterier og virus. Du kan bruge aktivt kul til at gnide i såret, eller, kanel, har jeg set andetsteds på forumet.

Jeg sætter lige et billede ind af et par af mine, der har fået lov til at sende rødderne ud af potten, mange har rødder i større mængder og længere end disse, så, dette er ikke noget særsyn. På billede 0436 har de lige holdt flyttedag midlertidigt, så skulle rødderne gerne være lidt lettere at se.
Vedhæftede filer
phal rødder 29-09-11 0436.jpg
phal rødder 29-09-11 0436.jpg (83.16 KiB) Vist 7200 gange
Phal blomsterskaft 29-09-11 0461.jpg
Phal blomsterskaft 29-09-11 0461.jpg (94.61 KiB) Vist 7200 gange
Mvh Egon

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/9/2011 kl. 13:02

Og, så vil jeg lige fortsætte der, hvor jeg tidligere i første indlæg skrev: "har den blomstret længere oppe af stammen, så er det nok en rod. Eller :roll: ......., det vender jeg lige tilbage til. :wink:"

Fra tid til anden laver en Phalaenopsis et sideskud, det sker ikke så tit, men, er heller ikke ualmindeligt. Jeg har to med sideskud på, blandt mine få hybrider, så, et sjældent fænomen er det ikke.

Ikke, at jeg tror, du får et sideskud i stedet for en rod eller et skaft, men, så er du jo forberedt, hvis der pludseligt kommer blade nede midt på stammen.

Oppe på blomsterstilken vil det jo være en keiki, hvis der dukker en lille plante op der, den får dog selv et sæt rødder, det gør sideskuddet ikke, før de på normal vis vælter ud mellem og gennem de gamle blade.

Det ene sideskud dukkede bare frem uden nogen former for advarsel, og kan ses på billede 0453.

Det andet startede op som en underlig tynd spids udvækst, som en anden vist før har vist her på forumet, så, det er måske et rimeligt sikkert tegn på et kommende sideskud. (I det andet tilfælde blev det måske et skaft, jeg husker det ikke lige! :roll: :oops: ) Nå, men på billede 0472 kan det øverste af denne spids ses, og på billede 0463 ses bunden af spidsen sammen med sideskuddet!

Har jeg sprunget nogle af dine spørgsmål over, så er det sikkert fordi jeg ikke kan svare på det, ellers skal jeg forsøge, hvis du gentager det, eller får nye spørgsmål ud fra mine underlige svar! :lol:

Så må jeg heller lige for god ordens skyld fortælle, at det ikke er skjoldlus, der ses som små brune flade skællede ovale skjoldluselignende tingester, det er frø fra en oxalis, der står inde i mellem nogle lange torne på en lille diskret kaktus, jeg også har stående mellem mine Phal.-hybrider. Evt. edderkoppespind stammer fra mine foderdyr til mine små gekkoer, jeg hader edderkopper, men, da de udgør et betragteligt tilskudsfoder til mine gekkoer, ikke mindst om vinteren, så er de på tålt ophold i stuen! :wink:
Vedhæftede filer
phal sideskud 29-09-11 0463.jpg
phal sideskud 29-09-11 0463.jpg (87.8 KiB) Vist 7199 gange
phal sideskud 29-09-11 0472.jpg
phal sideskud 29-09-11 0472.jpg (89.74 KiB) Vist 7199 gange
phal sideskud 29-09-11 0453.jpg
phal sideskud 29-09-11 0453.jpg (113.22 KiB) Vist 7199 gange
Mvh Egon

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 29/9/2011 kl. 15:45

Hej Egon
Ja håbet er lysegrønt :) i nu :) Den er sund og rask og meget fin.
Jeg syntes bare efter jeg har nærstuderet den rigtig mange gange ligner det for mig en blomster-stilk da stilkene på denne er meget mørke når de kommer op den har før sat skud fra roden af.
Jeg syntes jeg gør alle de rigtig for hold for min Phal kan springe ud da jeg har flere som blomstre rigtig godt og det er også Phal. :)
Egon K P skrev:Ja, Dorthe, håbet er jo lysegrønt, men, det er jo ikke farven på din lille spids. Ikke at det betyder noget for den videre udvikling, men, i mine øjne ligner det mest en rodspids. Den virker for tyk og plump til at være et blomsterskaft! Men, men, men, jeg har før taget fejl! Det kan jeg jo lige illustrere i 3 indlæg her, som jeg vil dele op i dine problemstillinger.

Som udgangspunkt mener jeg aldrig at have set en i Vanda-stammen, som Phalaenopsis hører ind under, som har sat et nyt skaft længere nede på stilken, end den tidligere har blomstret. Har jeg ret i den antagelse, så kan man jo kikke på sin plante, har den blomstret længere oppe af stammen, så er det nok en rod. Eller :roll: ......., det vender jeg lige tilbage til. :wink: Har nogen derude planter, der modbeviser min lille hjemmestrikkede teori, hører jeg gerne om det! :wink:

Her kommer tre billeder af blomsterstilke på mine Phal-hybrider, jeg lige har skudt, og, den første så jeg som to rødder, indtil jeg fik den blæst op på skærmen, så måtte jeg lige retur, det må være et skaft, det tyndeste. Det sætter en lille "ring" næsten fra starten af, skaftet er ledopdelt, det er rødderne ikke, selvom de kan have indsnørninger, der, hvor de eventuelt er gået i stå på et tidspunkt.

Er der noget med, at systemet vender billederne omvendt i visningen, :roll: , jeg snakker her om billedet med nummer 0475. Roden fremstår mere homogent gennemfarvet, hvor skaftet er mere småplettet.

Det midterste billede viser så et andet skaft lidt længere fremme, hvor "bundleddet" tydeligt kan ses.

Og billede 0481 viser så både et skaft, formentligt en rod lige ved siden af, og en rod, der for længe siden har været ved at starte op, men stoppede igen. Det kommer måske aldrig i gang igen.

Der er mange parametre, der skal være opfyldt, før en plante blomstrer, som regel skal de være i god vækst, så hele planten har overskud til at sætte skafterne, nu vil de få timers lys i vindueskarmene tit udsætte nye skafter, men den kuldepåvirkning, planterne også oplever i vindueskarmene, kan være med til at fremme nye skafter, en slags overlevelsesmekanisme, når leveforholdene pludselig kommer nær bunden af deres optimale forhold. Mange vindueskarme er under 18° nu, selvom temperaturen ligger på den rigtige side af de 20 inde i lokalet, ved temperaturer omkring de 15 i et par uger vil Phalaenopsis tit blive stresset til at sætte skafter, noget Phal-gartnerierne tit benytter sig af, så de får store mængder planter til salg, når de ønsker dem skudt af. Men, også noget, vi amatørdyrkere kan benytte os af.

Har planten på fornemmelsen, at der er sket voldsomme ting med dem, så de føler, de er ved at dø, så blomstrer de også tit i et desperat forsøg på at sikre afkommet, altså dens geners videreførelse. Det kan være, planten tror, den bliver ædt af nogle planteædere, den mister store mængder bladmateriale på kort tid, så vil den tit stresses til at blomstre, ofte med døden til følge sidenhen.

Men, det var jo lige et par sidespring, nu springer jeg videre til dit næste spørgsmål!

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 29/9/2011 kl. 15:48

Jeg kan godt se hvad du mener med dine billeder :) Det er nok rigtig svært og sige om det er en rod eller et skaft hmm :P ..
Er der ikke noget man kan gøre for og frem skuppe den vækst. Ud over at smide den køligt måske ?
Udløbende rør må meget gerne være over potten jeg syntes det er enormt dekorativt og skide flot :)
Jeg er helt vilde med dine som bare hænger ned i lange baner MUMS :)
Egon K P skrev:Her kommer lige et par billeder mere, for, det ville jo være dejligt, hvis man ud fra tykkelsen på den lille fremstormende dimmer kan sige, om det bliver en rod, eller et skaft. Det kan man ikke. For at illustrere det, sætter jeg billede 0461 ind. Den mørkegrønne i venstre side er et skaft, de andre er normalt tykke Phal-rødder! :P

Hvis du vil gøre noget ved dine udløbende rødder, så er det nu, du skal til at overveje, hvad du gør ved dem. Jeg er ikke meget for at klippe velfungerende rødder af, har du plads til, at de kan fortsætte ufortrødent, kan du jo lade dem gøre det, ellers kan et forsigtigt forsøg på at opbløde rødderne i lunkent vand måske gøre dem så medgørlige, at de forsigtigt kan bøjes ind og ned i potten, i en mindre ompotning. Er pottematerialet fint nok, kan det bare genbruges, mange rødder vil dog nok give et sprødt knæk fra sig, så kan du nok lige så godt fjerne dem i knækket, så de ikke efterfølgende rådner. Jo længere rødderne bliver, jo sværere bliver de at få puttet ind i potten. Knækker nogen af dem, så vent lige et par dage med at vande, så heler såret selv op, og lukker af for rådsvampe, bakterier og virus. Du kan bruge aktivt kul til at gnide i såret, eller, kanel, har jeg set andetsteds på forumet.

Jeg sætter lige et billede ind af et par af mine, der har fået lov til at sende rødderne ud af potten, mange har rødder i større mængder og længere end disse, så, dette er ikke noget særsyn. På billede 0436 har de lige holdt flyttedag midlertidigt, så skulle rødderne gerne være lidt lettere at se.

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 29/9/2011 kl. 15:51

Ja det er jo lidt svært helt precist og sige hvad det her bliver til :)
Der er vel ikke andet for at lade tiden gå og se hvad der kommer op :)
Bliver nu sjovt og spændene :)

jeg smider lige et nyt billed ind af en af mine andre Phal, der gør noget meget mærkeligt, beskriver det sammen med billedet :).

Egon K P skrev:Og, så vil jeg lige fortsætte der, hvor jeg tidligere i første indlæg skrev: "har den blomstret længere oppe af stammen, så er det nok en rod. Eller :roll: ......., det vender jeg lige tilbage til. :wink:"

Fra tid til anden laver en Phalaenopsis et sideskud, det sker ikke så tit, men, er heller ikke ualmindeligt. Jeg har to med sideskud på, blandt mine få hybrider, så, et sjældent fænomen er det ikke.

Ikke, at jeg tror, du får et sideskud i stedet for en rod eller et skaft, men, så er du jo forberedt, hvis der pludseligt kommer blade nede midt på stammen.

Oppe på blomsterstilken vil det jo være en keiki, hvis der dukker en lille plante op der, den får dog selv et sæt rødder, det gør sideskuddet ikke, før de på normal vis vælter ud mellem og gennem de gamle blade.

Det ene sideskud dukkede bare frem uden nogen former for advarsel, og kan ses på billede 0453.

Det andet startede op som en underlig tynd spids udvækst, som en anden vist før har vist her på forumet, så, det er måske et rimeligt sikkert tegn på et kommende sideskud. (I det andet tilfælde blev det måske et skaft, jeg husker det ikke lige! :roll: :oops: ) Nå, men på billede 0472 kan det øverste af denne spids ses, og på billede 0463 ses bunden af spidsen sammen med sideskuddet!

Har jeg sprunget nogle af dine spørgsmål over, så er det sikkert fordi jeg ikke kan svare på det, ellers skal jeg forsøge, hvis du gentager det, eller får nye spørgsmål ud fra mine underlige svar! :lol:

Så må jeg heller lige for god ordens skyld fortælle, at det ikke er skjoldlus, der ses som små brune flade skællede ovale skjoldluselignende tingester, det er frø fra en oxalis, der står inde i mellem nogle lange torne på en lille diskret kaktus, jeg også har stående mellem mine Phal.-hybrider. Evt. edderkoppespind stammer fra mine foderdyr til mine små gekkoer, jeg hader edderkopper, men, da de udgør et betragteligt tilskudsfoder til mine gekkoer, ikke mindst om vinteren, så er de på tålt ophold i stuen! :wink:

Dorthe Amalie Andersen

En af mine andre Phal.

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 29/9/2011 kl. 15:56

Dette er en rigtig sjov Phal.
Jeg har altid haft den igennem snart 5 år :) Den har altid været villig til at blomstre´, men i år gør den n oget højest besynderligt.

Den laver simpelhen meget meget små blomster en den plejer, den plejer og lave enorme blomster.

Det hele startede med en rigtig stor flot stængel med enorme blomster :) den stod med blomst i mange måneder inden de begyndt at falde af, så kom der en blomst på enden af stænglen , og den faldte af og der satte den sig så en ny gren med de her meget små blomster som er ved at springe ud, det er højest besynderligt har aldrig set det før på min phal.
den har fået alt det gødning den skulle bruge , gødning fra Søde Irma :)
Har du en go forklaring på hvad dette kan være. ?
Vedhæftede filer
2011-09-29 15.31.55.jpg
Phal. med små blomster hvor den normalt laver enorme blomster.
2011-09-29 15.31.55.jpg (99.96 KiB) Vist 7184 gange

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 29/9/2011 kl. 20:53

Angående det at snyde en orkide til at blomstre, så kan du måske forsøge dig med en gødningstype, som har et højt Kalium-indhold, når du kikker på NPK-værdierne. Det siges at fremme blomsterskafternes dannelse, og størrelsen på blomsterne. Det sidste klager du jo vældig over her! :lol:

Jeg vil umiddelbart tro, at din Phal. vil få normal størrelses blomster, her er der bare gået noget galt, så den "glemmer" at lave knopper, men starter ud med en mikroskopisk lille blomst, som så muligvis bare vil vokse til normal størrelse i løbet af nogle uger, den tid, det normalt tager en knop at udvilke sig.

Jeg har haft en Paph.-hybrid, der lavede det nummer hvert år, det så vanvittigt ud, da den startede ud som en meget lille blomst med normalt udseende, men kun en halv cm stor. Den endte som en godt 10 cm stor blomst. Jeg har papirbilleder liggende af det, men, alle mine gamle billeder ligger bare i originalposerne i en stor skuffe, så, det vil måske tage mange timer at finde dem, det opgiver jeg på forhånd. :(

Selvfølgelig kan det være, at dine blomster forbliver små, jeg tror det bare ikke. Men en af de små sjove indfald, især hybrider kan lave, måske, fordi forældrenes gener ikke passer helt sammen, så noget går galt fra tid til anden. Et skaft vokser jo ved, at der hele tiden sker celledelinger, DNA'et fordobles, er der så noget i overskud eller underskud i nogle af de uens gener, så kan dette måske blive resultatet!

Jeg glæder mig til en opfølgning, når du er blevet klogere på dens adfærd! :P
Mvh Egon

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 30/9/2011 kl. 07:03

Jeg har nu smidt den køligt :) Så må vi se, det er iøvrigt også et stykke tid siden at den har stået køligt måske den trænger til det.
:lol: :lol:

Oki , jeg syntes bare det er en besynder lige måde den opføre sig på da jeg aldrig har set det før aldrig. Jeg har ingen andelse om, om de bliver normal strrelse eller ej , med de kan jo godt vokse sig større som du selv beskriver.
Ja det kan nok være sådan noget der er galt, hehe..
Jeg er hvertfald glade for dine svar og Tak.
Jeg skal nok sætte billeder ind at den når de begynder og springe ud :)
Egon K P skrev:Angående det at snyde en orkide til at blomstre, så kan du måske forsøge dig med en gødningstype, som har et højt Kalium-indhold, når du kikker på NPK-værdierne. Det siges at fremme blomsterskafternes dannelse, og størrelsen på blomsterne. Det sidste klager du jo vældig over her! :lol:

Jeg vil umiddelbart tro, at din Phal. vil få normal størrelses blomster, her er der bare gået noget galt, så den "glemmer" at lave knopper, men starter ud med en mikroskopisk lille blomst, som så muligvis bare vil vokse til normal størrelse i løbet af nogle uger, den tid, det normalt tager en knop at udvilke sig.

Jeg har haft en Paph.-hybrid, der lavede det nummer hvert år, det så vanvittigt ud, da den startede ud som en meget lille blomst med normalt udseende, men kun en halv cm stor. Den endte som en godt 10 cm stor blomst. Jeg har papirbilleder liggende af det, men, alle mine gamle billeder ligger bare i originalposerne i en stor skuffe, så, det vil måske tage mange timer at finde dem, det opgiver jeg på forhånd. :(

Selvfølgelig kan det være, at dine blomster forbliver små, jeg tror det bare ikke. Men en af de små sjove indfald, især hybrider kan lave, måske, fordi forældrenes gener ikke passer helt sammen, så noget går galt fra tid til anden. Et skaft vokser jo ved, at der hele tiden sker celledelinger, DNA'et fordobles, er der så noget i overskud eller underskud i nogle af de uens gener, så kan dette måske blive resultatet!

Jeg glæder mig til en opfølgning, når du er blevet klogere på dens adfærd! :P

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 30/9/2011 kl. 07:14

Ja, nu kan der vel ikke være meget mere at skrive om det emne, når man har læst Egons fine detaljerede indlæg og endda har set billeder af det beskrevne.

Jeg vil alligevel lige tilføje hvad jeg har observeret.
På den første plante er jeg enig i at der nok er tale om en rod. Udover at faconen ikke ligner et blomsterskaft, så ser det for mig ud som om at den retning den/det vil vokse i engang, bliver neddad altså væk fra lyset.

Nu kan farver jo snyde på billeder, men hvis blomsterskaftet på nr. 2 plante har den farve i virkeligheden, så er det for mig at se ved at visne ned.
Med venlig hilsen
Erna

Dorthe Amalie Andersen

Indlæg af Dorthe Amalie Andersen » 30/9/2011 kl. 07:24

Hej Erna.
Nej der er ikke så meget mere at skrive Egon har beskrevet det hele så fint og var så vendelig at smide billeder på også :)

Det må nok være en rod så jeg ved det ikke men ved bare det ser lidt sjovt ud. :)

Erna skrev:Ja, nu kan der vel ikke være meget mere at skrive om det emne, når man har læst Egons fine detaljerede indlæg og endda har set billeder af det beskrevne.

Jeg vil alligevel lige tilføje hvad jeg har observeret.
På den første plante er jeg enig i at der nok er tale om en rod. Udover at faconen ikke ligner et blomsterskaft, så ser det for mig ud som om at den retning den/det vil vokse i engang, bliver neddad altså væk fra lyset.

Nu kan farver jo snyde på billeder, men hvis blomsterskaftet på nr. 2 plante har den farve i virkeligheden, så er det for mig at se ved at visne ned.

sabine
Geografisk sted: roskilde

Re:

Indlæg af sabine » 20/4/2014 kl. 20:02

Egon K P skrev:Ja, Dorthe, håbet er jo lysegrønt, men, det er jo ikke farven på din lille spids. Ikke at det betyder noget for den videre udvikling, men, i mine øjne ligner det mest en rodspids. Den virker for tyk og plump til at være et blomsterskaft! Men, men, men, jeg har før taget fejl! Det kan jeg jo lige illustrere i 3 indlæg her, som jeg vil dele op i dine problemstillinger.

faldt lige over denne søde lille besked fra Egon, tror jeg har en umormal phal, ,,, smiller henviser til dit 3 afsnit der starter med,,,,, "Som udgangspunkt mener jeg aldrig at have set en i Vanda-stammen, som Phalaenopsis hører ind under, som har sat et nyt skaft længere nede på stilken, end den tidligere har blomstret. Har jeg ret i den antagelse, så kan man jo kikke på sin plante, har den blomstret længere oppe af stammen, så er det nok en rod. Eller :roll: ......., det vender jeg lige tilbage til. :wink: Har nogen derude planter, der modbeviser min lille hjemmestrikkede teori, hører jeg gerne om det! :wink:
Vedhæftede filer
cvarwwwclientsclient1web2tmpphpZMehXo.jpg
cvarwwwclientsclient1web2tmpphpZMehXo.jpg (4.47 KiB) Vist 5565 gange
mvh sabine

sabine
Geografisk sted: roskilde

Re: Phalaenopsis

Indlæg af sabine » 20/4/2014 kl. 20:17

den gamle blomster stilk blev klippet af for 3½ måned siden da den visnede næsten helt ned til grunden, og den nye er ca 2 måneder gammel ,, denneplante havde 2 blomster stilke og den nye er under dem begge 2 afklippede stilke ... smiller
mvh sabine

Besvar