Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Bulbophyllum blomst/blade/gule blade

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
lilian
Geografisk sted: Haderslev
Kontakt:

Bulbophyllum blomst/blade/gule blade

Indlæg af lilian » 3/11/2011 kl. 12:19

et par tvivlsspørgsmål :
viser et par fotos af blomststængel,
eller er det blade
og hvorfor bliver mange af mine Bulb. gule på bladene,
endda den fra christian, men den var noget gul da jeg overtog den,
er det en alm forekommende ting hos Bulb?
synes de har fået lys nok, men de står noget mørkere nu,
da de står varmere...
ps. har aldrig set en Bulb. få blomst, derfor det "dumme" spørgsmål
men synes det ser umuligt ud at dette skal ende i en smuk viricens eller elisabeth ann buckelberry blomst !!!
Vedhæftede filer
IMG_1555.JPG
gule blade
IMG_1555.JPG (69.09 KiB) Vist 5622 gange
IMG_1554.JPG
blomster?
IMG_1554.JPG (53.7 KiB) Vist 5632 gange
IMG_1553.JPG
blomster eller blade? gule blade
IMG_1553.JPG (49.56 KiB) Vist 5656 gange

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 3/11/2011 kl. 20:39

Jeg kan godt forstå din spænding, om det er det ene eller det andet. Sådan har jeg det også tit, når en ny plante hos mig laver noget, som i starten kan være svær at identificere.

Jeg tror dog, at begge planter er ved at sætte nyskud, men, jeg håber da, at jeg tager gruelig fejl! :P

Jeg har formentligt begge planter, Bulbo. virescens har noget lignende din, det har jeg dømt til at være et nyskud.

Prøv at kikke på disse to links, den ene viser det sjældent viste blomsterskaft på denne plante, læg mærke til, hvor langt og tyndt det er, før blomsterne kommer, det ligner hverken din eller min.

http://orkidsaya.blogspot.com/2008/03/b ... scens.html

Klikker du i billedet, bliver det større!

Eller kik på denne tegning, hvor stilken er klippet over, den kommer oprindeligt ude fra bulben til højre.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 910%29.jpg

Ofte er tegninger lettere at se detaljer på, end billeder.

Bulbophyllum 'Elizabeth Ann' har jeg vist også, selvom sælgeren siger, det er en helt anden navngiven hybrid, som dog skal se meget anderledes ud, faktisk en som ikke længere eksisterer på hybridlisten, og, de to forældre i mit kryds er aldrig registreret sammen, men, det er jo en helt syttende historie.

Her under er min Bulbophyllum sp., som den indtil videre hedder her hos mig! Læg mærke til, hvor tynd dette skaft også er i forhold til dine små spidser!

Blomserne har for længst blomstret, og også visnet ned igen.

De gule blade kan måske skyldes de ændrede forhold, planterne dyrkes under. Måske reagerer planterne på, at de er flyttet fra sælgeren til dig, eller fra et sted til et nyt hos dig, andet behøver det ikke være!
Vedhæftede filer
Bulbophyllum sp 04-10-11 0802 2.jpg
Bulbophyllum sp 04-10-11 0802 2.jpg (97.38 KiB) Vist 7452 gange
Bulbophyllum sp 04-10-11 0802 1.jpg
Bulbophyllum sp 04-10-11 0802 1.jpg (118.94 KiB) Vist 7452 gange
Mvh Egon

lilian
Kontakt:

Indlæg af lilian » 4/11/2011 kl. 22:24

tak Egon, for dit udførlige svar...
trist at det ikke er blomster, selvom jeg heller ikke kunne forstå det skulle kunne blive til en blomst?
det var bare det at jeg havde fået fortalt at det var en blomsterstilk der var på vej, så jeg er da lidt skuffet !
tålmodighed, min pige !

kan du så fortælle mig om de "stinkende" Bulb, om de stinker i hele rummet, eller om det mest er når man stikker næsen for dybt ??

jeg har en B. viricens og påtænker at anskaffe en B. bennedijktiin ( stavemåde ?) og begge skulle stinke, men for søren hvor er de smukke..så graden af stanken skal overvejes - behøver ikke have den i min direkte nærhed - men det betinger jo også at jeg overhovedet KAN få blomst i den/dem !

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/11/2011 kl. 01:13

Jeg håber da, at jeg tager fejl angående nyskuddene, jeg kan jo også stirre mig blind på detaljerne. :wink:

Der kan vist ikke gives et entydigt svar på, hvor langt væk de stinkende stinker. Min Bulbophyllum helenae fylder hele udestuen med lugten af sure sokker, andre skal man have næsen helt ned i, før næsen reagerer!

Jeg kan sagtens forstå, at du overvejer at købe begge de to nævnte, for, de er da lige smukke. Også fuldstændig lige smukke, for Bulbophyllum binnendijkii er et synonym for Bulbophyllum virescens. :wink: Jeg har set, at der er en på forumet, der sælger dem begge, men, det er altså samme art, de kan dog variere en del i farverne, så måske kan du være heldig at få et par forskellige farvevarianter. :P
Mvh Egon

lilian
Kontakt:

Indlæg af lilian » 5/11/2011 kl. 08:14

jeg ved godt at de to ligger temmelig tæt på hinanden - derfor ville jeg også så gerne at min viricens ville blomstre først så jeg kunne afgøre både udseende og lugt.
dog, når jeg higer og søger på nettet, siger eksperterne der, at det er 2 forskellige arter - dog er de så usikre, at de siger: indtil andet er bevist,- men jeg har set helt forskellig farve og også størrelse fra viricens, som skulle blive grønlig - men alt kan jo ske på nettet, med farver især...
og desuden er der stor forskel på priserne - hvilket skulle indicere at b, skulle være sjældnere, går jeg ud fra.
er der noget at sige til at man kan komme i tvivl !!!
men der er jo så mange andre skønne Bulb. at vælge imellem...men hidtil har jeg købt alle de 12-13 jeg har uden blomst - og så ingen blomster på vej - måske kan jeg bare ikke få blomst i dem, skønt jeg gerne ville opleve "miraklet" - jeg har bare forelsket mig i fotos...
men når alt kommer til alt, har jeg jo heller ikke været en hel sæson igennem endnu - tålmodighed er stadigvæk en dyd..

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/11/2011 kl. 12:31

Du har ret i, at Bulbophyllum virescens som regel fremstår med gulgrønne blomster, den kaldes også "The Greenish Bulbophyllum" længere nede i en billed-googling dukker de andre farvevariationer så også op, og Bulbophyllum binnendijkii fremstrår meget mere spraglet i en billedsøgning, men der er så en, der har sat en "Bulbophyllum binnendijkii 'Album' " ind, sikkert købt for et svimlende beløb, denne farvevariant af denne spraglede blomst, den ligner så til forveksling Bulb. virescens. Den første er beskrevet ud fra en gulgrøn blomst, mens den anden er beskrevet med samme bundfarve, men med pletter på. De findes to forskellige steder, har to forskellige størrelser i blomsterne, men, det kan jo være den variation man som regel ser, når en art lever på to "isolerede" steder. Kew sætter dem begge til samme art, går man ind på deres tjekliste, så skriver de til de to navne:

Bulbophyllum virescens J.J.Sm., Bull. Inst. Bot. Buitenzorg 7: 3 (1900).
This name is accepted.

Bulbophyllum binnendijkii J.J.Sm., Orch. Java: 442 (1905).
This name is a synonym.

Det er altså samme mand, Johannes Jacobus Smith, der har beskrevet begge artsnavne, og beskrivelserne kan så læses to forskellige steder, som fremgår efter beskriverens navn. Min søgning strander der, da ingen af de to beskrivelser ligger offentligt tilgængeligt, det gør ellers mange af de gamle tidsskrifter og bøger, som de er beskrevet i.

Jeg håber da, at, hvis du køber en Bulbophyllum binnendijkii, og giver meget mere for den, end for Bulb. virescens, at det så er den rigtige farvevariation. Er farven forkert, så kan en sælger uden problemer henholde sig til, at det er én og samme art, så, i princippet kan man sælge begge farvevarianter under begge navne. Jeg tror ikke, Christian vil snyde folk, sikkert heller ikke de europæiske gartnerier, som han køber planterne fra, men, hvad med den person, som i sin tid har lavet en flok frøplanter? :roll: Han kan jo bevidst eller ubevidst have sat to forskellige navneskilte på, da det jo for tiden er én og samme art. Det ville ikke undre mig, om Kew om nogle år sætter Bulbophyllum binnendijkii som en variant af Bulbophyllum virecens, så er det slut med at sælge begge farvevariationer under et og samme navn, eller omvendt!

Har du lyst til at købe planten med navnet Bulbophyllum binnendijkii, så gør det endelig, jeg vil glæde mig til at se dens smukke plettede blomster i den flotte i mine øjne fugleedderkoppelignende blomsterstand, når du stolt sætter denne plettede fyr ind på forumet. Du skal bare vide, at er planten uden pletter, så er der ingen mulighed for at klage.

Måske Christian kan se, om de fremtræder forskelligt, de to han har til salg, bladmæssigt kan de jo sagtens være ens, selvom blomsterne fremstår med og uden pletter. Ellers må du jo bare tage chancen, der er ikke mange gartnerier, der sælger planten Bulbophyllum binnendijkii, jeg ved, at en af de store tyske orkidegarnterier længe har jagtet denne plante, uden at falde over den, så den er ikke let at få fingre i! :wink:

Angående blomster i planterne, så kender jeg godt det der med, at nu har man snart haft en plante i et helt år, nu burde den da have blomstret, sådan spiller klaveret bare ikke altid. Jeg har i år leget lidt med lysmængden i min udestue, og nogle af mine snart 10 år gamle indiske planter fra KJ-Orchids første indiens-import har så blomstret nu, det samme gælder mange af de andre slægter, jeg købte dengang, eller på min egne to importer fra samme sted for mange år siden.

Min vinterbelysning var samme længde, som sommerens dagslængde i Nord-Indien, de oplevede aldrig efterår, vinter eller forår i dagslængden, det gør de så i år, og, det har da virket helt utroligt flot. 10 timer får de lige nu, samme længde som midt vinter i deres hjemland, det var det, der skulle til, før mange af mine kunne blomstre, så, som du selv er inde på, tålmodighed er en dyd. Det er så lettere at leve med en masse planter, der aldrig har blomstret, når der til stadighed er 50-60 planter i blomst i udestuen, så, det gælder bare om at have nok planter, så kan de lidt mere krævende gemme sig lidt i mængden. Dermed ikke sagt, at Bulbophyllum er krævende, men, får de de rette betingelser, og er i blomsterdygtig størrelse, så skal de nok belønne dig for din tålmodighed. :P
Mvh Egon

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 5/11/2011 kl. 12:36

Tak Egon for det uhyre lærerige indlæg. Og du har naturligvis helt ret: Det drejer sig om at ha' nok orkideer, så de vanskelige kan gemme sig i mængden.

Dét går jeg helt ind for, tak. Og du tager lige diskussionen med min husbond, ikke? :wink: :wink:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

lilian
Kontakt:

Indlæg af lilian » 5/11/2011 kl. 13:13

Tak Egon for dit utroligt gode og udførlige og til-at-få-forstand-af svar...rigtig godt at føle at få et seriøst svar.

og Helle - tror jeg rider med på bølgen - jeg har nok for lidt orkideer endnu i de 115-120 det vist er løbet op i efterhånden - jeg har nok "for god tid" til at følge med i deres udvikling. om sommeren er der ingen problemer, men sværere at integrere familien iblandt orkideerne om vinteren - for de SKAL jo være her,- familien må... :) :) :) :lol:

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/11/2011 kl. 14:34

Hvad skulle problemet være, Helle, jeg husker da tydeligt, at du skrev i en tidligere tråd, midt i juli:

"Jeg har forsigtigt foreslået min bedre halvdel, at vi til vinter flytter ud i udhuset, så orkideerne kan ha' det rart inde"

Hvordan skulle han så opdage, at der er kommet et par hundrede flere orkideer derinde? :P Ja, jeg forstår ikke noget. :roll: Ellers må du jo sætte en forlængerledning på telefonen, så skal jeg da gerne snakke lidt med ham, derude i udhuset! :lol:

Har du ikke et udhus, Lilian, så kan du jo også flytte familien derud, så undgår du at skulle integrere dem blandt orkideerne. :lol:
Mvh Egon

lilian
Kontakt:

Indlæg af lilian » 5/11/2011 kl. 16:33

næ, jeg har kun en garagetil bilen og 3 kælderrum, men der har jeg også bredt mig med tekstilværlsted
i hverdagen er der bare en mand og 2 Briter at tage hensyn til - og kattene manøvrerer fint mellem alle potterne i stuen og udestuen som også er deres vinterhave....manden såmænd også :roll:
drivhuset bruger jeg som haveværksted og opbevarer alt til haven og betonstøbningen, den har jeg planer om at rydde til foråret og være sommerophold for orkideerne - hvis altså jeg ikke skal have betonen m.m. ind i huset, for et sted skal det jo være...uhh jeg har rodet mig ind i noget her...

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 5/11/2011 kl. 18:35

Du har naturligvis ret, Egon. Han opdager det aldrig. :roll:

Lever der forresten gibboner naturligt i Dk :?: :?: :wink:
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 5/11/2011 kl. 19:25

Ja, der lever da gibbonaber helt naturligt mange steder i Danmark i forskellige ZOO, vidste du ikke det? :roll: :lol:

Og, jeg tror da også på den med storken, så, hvorfor skulle I ikke bo i udhuset? :lol:
Mvh Egon

Besvar