Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Har jeg misset blomstringen

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Har jeg misset blomstringen

Indlæg af Erna » 16/1/2012 kl. 14:35

3 af mine cattleya er i fuld gang med at sætte nye bulber, uden at de først har blomstret. Er det normalt, eller har jeg misset blomstringen for i år.

Det drejer sig om:
1. C. maxima rubra
2. Cattleya amethystoglossa ( snøft, det var den jeg havde glædet mig allermest til at se i blomst)
3. Pot. Little Toshie 'Yellow Rose'
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 16/1/2012 kl. 15:37

Hej Erna

Ja jeg kan godt forstå du siger snøft.

Det vi kalder vinterskud bør man undgå.

Det tager tit energien til blomstringen.

Undgå for meget vand og gødning-efterår og tidlig vinter.

Det der er mest surt er at vinterskudet heller ikke bliver
kraftigt nok til blomstrig.

Men vent nu og se ,man ved aldrig.

Har du nogle billedder?

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 16/1/2012 kl. 15:47

Tusind tak Per :lol:
Det lyder jo så lidt som om der stadig er håb. :lol:
Jeg snupper lige et par billeder i morgen, når der er lidt mere lys.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 20/1/2012 kl. 20:03

Hej Per
Ja, så kom der desværre lige noget på tværs, så jeg ikke kunne nå at sætte billeder ind den dag jeg lovede det, men her er de så.

Billede

Cattleya amethystoglossa, som har sat en ny lidt tynd bulbe. Jeg har derudover været nødt til at potte den om, fordi den pludselig skød en hel masse nye rødder. Det så nærmest ud som egerne på et cykelhjul, og de pegede vandret ud i luften, og forbi pottekanten.

Billede

Cattleya maxima rubra har lige lagt an til en enkelt ny bulbe, men som til gengæld ikke er gået amok med nye rødder.

Billede

Pot. Little Toshie 'Yellow Rose' Du kan se at der er en bulbe på vej forest i potten, den har nærmest snoet sig langs med pottekanten, før den rigtigt styrer mod lyset, der er et par nye bulber mere længere tilbage i potten, som er længere fremme i væksten, Da den kom ind fra drivhuset og ind i lyshjørnet havde den alledere blomsterskeder. De visnede i løbet af få dage, og så lagde jeg mærke til at blomsterskederne fra det foregående år, heller ikke så ud som om de var endt med blomster.

Vand har ingen af dem fået ret meget af, gødning slet ikke. Til gengæld får de en god luftfugtighed, min. 70%. Temperaturforskellen på nat og dag har ligget mellem 8 og 11 grader. De står på en bakke fyldt med leca, som bliver holdt konstant våd, og så har de undervarme, ellers er det ikke muligt for mig at opnå nogen nævneværdig forskel på dag og nattemperaturen.

Så er der lige de fodfejl jeg helt sikkert ved at jeg har lavet :shock:

1. Den 12. oktober kom de ind fra drivhuset, vores naturlige daglængde var da på 10 timer og 47 min.Jeg satte dem så i lyshjørnet og lod bare lyset være, som det var timet til da det blev slukket i foråret, altså 12 timer og 50 min. Det var jo noget af en heftig ændring af daglængden.

2. Jeg ville så trappe de lyse timer ned stille og roligt, med ca. 5 min om dagen, indtil jeg nåede ned på 10 og en halv lyse timer ( det var så primært for at tilgodese ” spøgelset ”som stadig befinder sig under de samme lysrør) måske nogle af Cattleyaerne så gik ca. 1 time for langt ned, men det måtte så være som det var, indtil jeg får helt styr på det hele her ) Ja, så var det at jeg lavede en virkelig bummert, jeg kom til at tænke den forkerte vej. Hvis tænd og sluk uret f.eks. stod til at tænde lyset kl. 4:55, så valgte jeg fejlagtigt at stille det til at tænde 4:50, 4:45 o.s.v. indtil jeg skulle stille timetallet, så gik det op for mig hvad jeg havde gjort.

Der stakkels orkideer må jo være totalt forvirrede over alt det op og nedgang i daglængden. :(
Netop i dag er jeg så endelig nået ned på den ønskede 10 en halv times daglængde, så om et par dage, er det så meningen at jeg stille og roligt forlænger dagen ( forhåbentlig i den rigtige retning denne gang) på et tidspunkt vil jeg ramme vores naturlige daglængde og så følge den, så bliver der det chock mindre når Cattleyaerne igen skal på sommerophold i drivhuset.

Hov, midt i hele dette hurlumhej, står den Cattleya hybrid jeg købte sidste forår, og er i fuld gang med at sætte blomsterknopper, den er åbenbart rimeligt ligeglad med hvad jeg byder den.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 20/1/2012 kl. 22:53

Hej Erna

Du får des. ingen blomster lige med det samme.
Maxsima måske til efterår.
Catt. amatysteglossa er en ungplante som er ved godt helbred,men de
skal som regel være en lille meter i højden før den blomstre.
Hybriden måske til sommer på næste skud.
Alle gror godt.

Mvh Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 21/1/2012 kl. 15:16

Hej Per
Tak for hjælpen. Ja, så er der i hvert fald en ting der dæmrer her. Nu kan jeg bedre forstå dengang Lars fortalte mig at Catt. Amatysteglossa var en stor plante, som man ikke fik hold i ryggen af at kigge på. Jeg havde ingen ide om at de skal blive næsten en meter høje, så jeg kiggede på min, hvor den højeste bulbe er 16cm, og tænkte hvad mon Lars dog mener med det, det kommer vel an på hvor højt et et bord man sætter den på, om man får hold i ryggen eller ej.

Jeg var slet ikke klar over at min Catt. Amatysteglossa var en ungplante. Forhandleren fortalte mig at den ville blomstre om ca. 8 mdr. ( det var i september ) Jeg kan vel næppe antage at han så har ment, at den skal komme til at blomstre fra det skud som nu er på vej?

Maxima skulle ifølge forhandleren også være i blomstringsdygtig størrelse, men det er vel så ment som indenfor et år? Så vil det jo i hvert fald passe med til efteråret.

Ja, jeg har da rigtigt meget at lære. Så er det jo dejligt at der er nogle gode læremestre her på forumet, som så gerne deler sin store viden.

Nu har jeg formentlig rigtig god tid til at regne ud, hvad der skal laves af lysarrangement som skal belyse en plante i en meters højde, det er jo ikke nok at belyse toppen af planten.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar