Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Phalaenopsis IGEN!

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
stan6

Phalaenopsis IGEN!

Indlæg af stan6 » 20/1/2012 kl. 16:21

Hej- bær over med mig, jeg er helt ny...i denne forum

Jeg er klar over at dette emne er blevet diskuteret mange gange. Og jeg har læst mange af dem og ikke fundet svar.
Jeg laver alt efter bogen, nikker til alt hvad i andre skriver, men altså mine 3 Phalaenopsis har ikke fattet en disse.. De har ikke blomstret de sidste 2 år og jeg kan se at ellers trives de fint. De er ikke klare over at snart ender de på en kompostbunke.
De har alle flotte saftige blade, mange flotte rodder og de laver flittig flere og flere. Men ingen blomst. Men de står altso i en stue der har sydvendte vinduer, ca. 1 meter fra vinduer og lidt til side så de ikke får direkte sol. Temperaturen er 21 til 23.
Vanding og gødning er som det skal være. ( har flere bøger om emnet)
De blev ompotet for 1 år siden og de trængte faktisk ikke til det.

Der må være andet væsentlig der ikke bliver sagt.

Som f.eks. at gødning npk skal være i forhold 2-2-2, det støtter blomstring. (Købt i Bauhaus)
At de kan tvinges til at blomstre hvis man sænker temperatur om natten til 17-18 gr. Kender i til disse fiduser? Altså godning har jeg købt og udskiftet. Det hjælper ikke.. Nat sænkning er lidt upraktisk at lave, vi bor der faktisk også.
Jeg har læst at i orchideplantager står de i 6 uger i temp. 17 grader og derpå hæves temp. til 24. Det har jeg prøvet. Virker ikke.
Jeg spørger i alle planteskoler, men de siger kun det vi alle ved. Ikke vande for meget og engang imellem gødning, så kommer de. Det er meget let at dyrke Phalaneopsis....
ER DET?
stan6

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 20/1/2012 kl. 17:15

:) Hej og velkommen
Ja det er let :) men nogen gange kan det være svært har du aldrig selv fået dem i blomst :?: vander du dem nok :?: altså hvordan og hvor meget :?: .
Mine står samme sted året rundt også i sydvindue skærmer dem mod den værste sol midt på dagen de får gødning om sommeren sådan ca hver 3-4 gang jeg vander .

Brugeravatar
helleasc
Geografisk sted: Veddinge Bakker, Vestsjælland

Indlæg af helleasc » 20/1/2012 kl. 17:22

Hej stan6.

Velkommen til forum. Det er godt nok nogle stædige krabater, du har dér, hvis de på 2 år ikke har blomstret.

Jeg kan se, du har prøvet ret meget, undtagen natsænkningen, men den er faktisk ret vigtig. Der er rigtig mange orkideer, som slet ikke vil blomstre uden.

Så prøv engang alligevel, om ikke det kunne gøre udslaget. I dør ikke af, at temperaturen kommer ned på 18 grader om natten, og så er det besparende.

Men jeg kan ikke lade være at tænke på, om ikke du gør dig for meget umage. Nogen gange skal de have lov til at stå i fred, ikke flyttes og ikke pilles ved.

Køb et par der er i blomst, og glem de andre lidt - undtagen når de skal have lidt vand. De skal nok komme i blomst med tiden. Jeg har da aldrig hørt om, at en Phalaenopsis hybrid slet ikke vil blomstre, hvis den ellers har det godt.

Jeg ved ikke, om andre har bedre råd til dig, så held og lykke med dem :D
Der ku' nok godt klemmes én mere ind :)

Facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/orkidesjov/

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 20/1/2012 kl. 17:23

På mig lyder det lidt som om at du måske er en smule for forsigtig med lyset. I efterår, vinter og start på forår må du endelig sætte dem helt frem i forreste række i vinduet, da dagene er så korte og solen aldrig rigtig får magt. I sommermåneder er det mere sandsynligt at du skal være på vagt, da de hurtigt kan blive for varme her, og det er i 9 ud af 10 tilfælde varmen fra solen de ikke kan tåle, ikke det kraftige lys.

Øst/vest vendte vinduer er næsten altid lige til at have dem stående i hele året, og hvis du har et værelse hvor der ikke er varme så temperaturen naturligt svinger mellem nat og dag, og over året, så vil jeg sige at den næsten er der med garanti :)

/Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 20/1/2012 kl. 17:43

Som Christian skriver, så sæt dem i vindueskarmen her om vinteren. Der vil de også få en lidt lavere nattemparatur, end inde i rummet. Dog må temperaturen helst ikke komme under de 15 grader, men, der ned til i et par uger vil være fremmende for blomsterdannelsen. :P

Din 2-2-2 gødning, er vist mere til almindelig vækst, end til at fremme blomstring på. :wink: Hvis du via gødning vil forsøge at få blomsterskafter frem, så skal du op og lege med en højere K-værdi.

Jydsk Orchidé Import har 3 slags gødning, de sælger, en 05-11-26 til at fremme blomstring, en 28-14-14 til at fremme rodnet og vækst, og en 20-20-20, som er en all-round gødning til almindelig vækst.

Men, det har alt sammen været skrevet fra tid til anden herinde, har du virkelig ikke fundet det? :lol: Der er da ikke ret mange tråde, at kikke igennem, en god lang sommerferie, så skulle du vel være igennem! 8)

Nogen sætter og glemmer deres planter i et stykke tid i et rum, de ikke kommer i ret tit, når nu de ikke vil blomstre, pludselig står de med blomsterskafter, sommetider er det de mest underlige ting, der får planterne til at blomstre. :roll:
Mvh Egon

stan6

Indlæg af stan6 » 21/1/2012 kl. 12:11

Tak for de mange svar.
Nu jeg tænker over det har jeg aldrig fået dem til at blomstre, siden de afblomstrede første gang. Vi havde en flot Cymbidium i flere år og den satte vi ud i haven om sommeren. Den blomstrede hvergang.

Det med gødning 05-11-26 skal jeg prøve hvis jeg kan skaffe den. Har nogen af jer brugt det med succes?
Problem er at vi har kun et vindue der vender mod vest, ingen til øst og bryggers og badev. vender mod nord. Alle andre vinduer vender mod syd.
Men nu flytter vi dem til det vestvendte vindue, som er også i stuen, og lukker for radiator under den om aftenen.
Jeg tænker på at fremstille en kar med lidt vand i og med gitter ovepå , som de skal stå på.
Det giver godt med fugtighed, mikroklima tli det tørre klima i lejligheden.
Hilsen Stan6
stan6

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 21/1/2012 kl. 12:33

Lige et link til Jydsk Orchide Import: http://www.jydsk-orchide-import.dk/ .

Der kan du finde en mailadresse til dem, de skulle have masser af poser liggende med deres gødningstyper.

Jeg har tidligere brugt det, og mener, det var med rimeligt held, nu bruger jeg så hjemmelavet duemøgsgødning i stedet for.

Du kan sagtens bruge et nordvindue især om sommeren, hvis ellers de to rum er til det!

Vent lige med at skrue termostaterne helt ned om natten, læg et termometer i vindueskarmen, og hold øje med, hvad den er om dagen og ikke mindst, når I går i seng. Formentligt er der så lave temperaturer derinde, at de muligvis vil tilfredsstille dine planters behov. Ellers skru termostaten lidt ned, du skal ikke lukke den helt!

Det er altid en god ide, at forsøge at højne luftfugtigheden omkring sine planter. :wink:
Mvh Egon

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 21/1/2012 kl. 14:34

Giver du vand nok :?:
her et lille fif :)
Vanding efter behov er rødderne hvide og potten let sæt da potten i vand
til halsen og lad den stå og trække i ½ til 1 time lad den dryppe af og
sæt den så tilbage i urtepotteskjuleren igen.

stan6

Indlæg af stan6 » 22/1/2012 kl. 00:04

Det med at dyppe dem i vandet gør vi. Men vi bruger tempereret regnvad
fra vores tag og vi har zink tagrende. Jeg mener at har læst at det er ikke så godt. Ved i hvorfor?
Irma tilsætter du så gødning til hele spand af vand?
stan6

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 22/1/2012 kl. 01:08

Det svovl, der er i regnvandet fra forurening, opløser zinken i tagrenderne, og frie zinkioner er ekstremt giftige for planter. Hvad de gør ved dem, ved jeg ikke, men, det fremgår på nettet, at de er ekstremt giftige for dem! :shock:
Mvh Egon

stan6

Indlæg af stan6 » 22/1/2012 kl. 10:39

Man lærer hele tiden. Tak for svar Egon. Men nu har jeg ikke engang vand til blomster... det i vandhanen er meget kalkholdig (Århus omegn )
Ja jeg ved det godt , jeg kan koge den :(
stan6

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 22/1/2012 kl. 10:51

stan6 skrev:Det med at dyppe dem i vandet gør vi. Men vi bruger tempereret regnvad
fra vores tag og vi har zink tagrende. Jeg mener at har læst at det er ikke så godt. Ved i hvorfor?
Irma tilsætter du så gødning til hele spand af vand?
Jeg har mine orkideer stående i urtepotte skj. der passer i str.så blander jeg gødningsvand og fylder urtepotten op omkring planten det er meget nemmere og planten vælter ikke når det så har stået ½-1 time hælder jeg det fra igen og hvis man ikke har utøj eller sygdom i planterne kan man jo sagtens bruge det til de andre :) og man kan nøjes med at lave 1-2 L gødningsvand

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 22/1/2012 kl. 17:11

Jeg har sendt en pb'er til dig, stan6! :wink:
Mvh Egon

Besvar