Kære forum!
Jeg håber meget i kan hjælpe mig.
Min mor har haft sin afblomstrede phalaenopsis stående ude i sit bryggers over tidlig vinter og til dags dato. Jeg fik min første orkide for et par dage siden, og havde læst at man kunne få dem til at genblomstre. Min mor tilbød mig sin afblomstrede orkide, men problemet er bare, at siden den har stået i bryggerset (med åbent vindue, da hun lufter ud for vaskemaskine og tørretumbler), har den stået utrolig koldt.
Er det muligt at redde den? Jeg kom hjem med den her for et par timer siden, der er masser af rødder men de er ikke blevet vandet i flere måneder, så de er alle indtørrede. Mange af dem er tørret så meget ind at de ikke står til at redde. Bladene er dog ikke visne omend meget skrumpede ind, og stænglen ser fin spændstig ud, dog lidt tør i toppen. Jeg har klippet de helt døde rødder af, og sat resten i et vandbad. Har tænkt mig at sætte det i en frisk potte om en times tid.
Kan orkideen reddes eller spilder jeg min tid? Den har som sagt stået meget koldt og uden vand. Har i nogen gode råd til hvordan jeg evt kan lykkedes med mit projekt. Jeg har ikke klippet noget af stænglen af, den ser ikke vissen ud men bare meget tør.
Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Phalaenopsis førstehjælp
Hejsa og velkommen til vores forum
Jeg ved ikke om den stakkels omsorgssvigtede phal. står til at redde, men da det ser ud som om du har mod på det, så er det jo bare at prøve.
Nu er det jo ikke til at vide hvor meget skade den måske kan have taget af at stå for koldt.
Men du kan jo lige kigge på dette link
WWW.Orkidemuld-Orkider.dk
Klik ind på pleje og pasning. Der har Irma ( som er en af vores gode venner her på forumet ) lavet en fin beskrivelse med forklaring og billeder af hvordan hun har håndteret en Phal. som havde fået slatne blade og tørre rødder.
Nu var du jo røget lidt ned i rækken her, så du har formentlig allerede plantet den i noget nyt orkidebark, og så er den måske begyndt at rette sig?
Det er da helt rigtigt at en phal kan genblomstre, ikke nødvendigvis fra den gamle blomsterstængel, men det sker sommetider. Meen, hvis man passer sin plante så den trives og vokser, så kan man have den i rigtigt mange år, og der vil komme mange nye blomsterskafter som man kan nyde.
Jeg ved ikke om den stakkels omsorgssvigtede phal. står til at redde, men da det ser ud som om du har mod på det, så er det jo bare at prøve.

Men du kan jo lige kigge på dette link
WWW.Orkidemuld-Orkider.dk
Klik ind på pleje og pasning. Der har Irma ( som er en af vores gode venner her på forumet ) lavet en fin beskrivelse med forklaring og billeder af hvordan hun har håndteret en Phal. som havde fået slatne blade og tørre rødder.
Nu var du jo røget lidt ned i rækken her, så du har formentlig allerede plantet den i noget nyt orkidebark, og så er den måske begyndt at rette sig?
Det er da helt rigtigt at en phal kan genblomstre, ikke nødvendigvis fra den gamle blomsterstængel, men det sker sommetider. Meen, hvis man passer sin plante så den trives og vokser, så kan man have den i rigtigt mange år, og der vil komme mange nye blomsterskafter som man kan nyde.
Med venlig hilsen
Erna
Erna
Ja nu kom Erna mig i forkøbet
også en velkommen fra mig .
jeg har somme tider fået en Phal. som egentlig skulde smides ud fordi den var slatten men et par dage i vand gør underværker
og så i noget nyt muld jeg kan også se at Erna har linket til min hjemmeside (Tak Erna )
Det er da godt at den ikke har haft for meget vand da den stod koldt for så havde den helt sikkert været rådent.
Men fat mod du må jo prøve dig frem det har og gør vi andre stadig

jeg har somme tider fået en Phal. som egentlig skulde smides ud fordi den var slatten men et par dage i vand gør underværker

Det er da godt at den ikke har haft for meget vand da den stod koldt for så havde den helt sikkert været rådent.
Men fat mod du må jo prøve dig frem det har og gør vi andre stadig

- Jette Thestrup
- Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
- Kontakt:
Hejsa og velkommen til
For et par år siden forærede jeg min søster en fine Phalaenopsis, som jeg absolut mente hun kunne passe, det kunne hun sikkert også hvis hun havde givet den lidt vand
da jeg var hos hende spørger hun om jeg vil have den med hjem igen, jeg kigger lidt på de slappe blade som hænger total ned af pottens sider, den ser virkelig ynkelig ud, og rødderne er indskrumpede og meget tørre. Min søster kigger på mig og griner og hele hovedet, hun tilbyder så at vi smider den ud istedet for
men lige der tænkte jeg, lad os prøve at se om vi kan vække en næsten død Phal. jeg satte den i vand i 3 dage, dog uden at vandet kom i bladhjørnerne, den kom sig lidt efter lidt, og i dag er den fin og flot, jeg tror noget af årsagen var at nogle af rødderne blev lidt grønne og kunne tage vand til sig
så hvis jeg var dig ville jeg give den chancen
men vær tålmodig, for det kommer højest sandsynligt til at tage tid inden den blomstre.
For et par år siden forærede jeg min søster en fine Phalaenopsis, som jeg absolut mente hun kunne passe, det kunne hun sikkert også hvis hun havde givet den lidt vand

Jette
Uha da Jette. Hvordan kunne hun nænne detJette Thestrup skrev:Hejsa og velkommen til
For et par år siden forærede jeg min søster en fine Phalaenopsis, som jeg absolut mente hun kunne passe, det kunne hun sikkert også hvis hun havde givet den lidt vandda jeg var hos hende spørger hun om jeg vil have den med hjem igen, jeg kigger lidt på de slappe blade som hænger total ned af pottens sider, den ser virkelig ynkelig ud, og rødderne er indskrumpede og meget tørre. Min søster kigger på mig og griner og hele hovedet, hun tilbyder så at vi smider den ud istedet for
men lige der tænkte jeg, lad os prøve at se om vi kan vække en næsten død Phal. jeg satte den i vand i 3 dage, dog uden at vandet kom i bladhjørnerne, den kom sig lidt efter lidt, og i dag er den fin og flot, jeg tror noget af årsagen var at nogle af rødderne blev lidt grønne og kunne tage vand til sig
så hvis jeg var dig ville jeg give den chancen
men vær tålmodig, for det kommer højest sandsynligt til at tage tid inden den blomstre.

Men til spørgsmålet: Velkommen til det nye medlem også herfra. Jeg ville da give den ulykkelige plante en chance til at gøre, hvad den er sat i verden til

Min erfaring er også, at Phalaenopsis nogle gange kan overleve det mest utrolige. Og årstiden er på din side, så hvis den kan komme i gang med at sætte nye rødder med det samme, er der en chance.
Mange hilsner
Helle