Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Dendr. cuthbertsonii pink

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Dendr. cuthbertsonii pink

Indlæg af Erna » 2/1/2013 kl. 10:00

Så vil jeg lige vise min Dendr. cuthbertsonii pink. Den er købt i Lund den 7 sept. sidste år.
Så burde man jo være overlykkelig, for nu har den i alt fået 8 blomsterknopper.
Men det er jeg ikke, den har nemlig ikke fået nogen rødder endnu. Den første tanke var jo at nu skulle alle 8 knopper lige springe ud, og så skulle den ind og blære sig på forumet, evt skulle blomsterne så klippes af lige efter.
Nu må den nøjes med at blære sig med hvad den har, fordi den nu begynder at tabe bladene, den har fået 4 nye små bulber, som jo også skal have noget at leve af. Det må vel være sådan, at jeg faktisk skal klippe blomsterne af efterhånden som de springer ud, eller hvad siger I ? :roll:
Jeg håber virkelig at den snart får nye rødder, så de nye bulber ikke bliver noget småskravl.
Jeg håber ikke at jeg mister den. :( Ih, man burde købe mindst to af hver, for det er jo da ikke til at vide hvornår man finder en ny igen, hvis man mister en.

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 2/1/2013 kl. 14:18

Det er et svært problem, du har fået der, Erna! :roll:

Det kunne jo tyde på, at planten er nødt til at bruge noget af den oplagsnæring, der er i bladene, for at opbygge blomsternes flotte strukturer, jeg tror umiddelbart, at selve knopudviklingen er langt hårdere ved planten, end selve blomstringen, selvom den jo også kræver energi tilført! Og netop denne art kan jo holde på blomsterne i mange måneder! :P

Så, ved at fjerne blomsterne, efterhånden som de springer ud, så har planten måske allerede ydet det største bidrag af energi, skulle du noget, var det måske at fjerne knopperne! :cry:

Men, om du skal gøre det, det ved jeg så ikke, er du helt sikker på, at der ikke er små rødder inde i EpiWeb'en, som bidrager til plantens ve og vel? :?

Lad nu være med at klippe i den, før Per har set dit problem, han har en erfaring i denne art, som vi to nok aldrig får tilsammen! :lol:

Kunne lidt sphagnummos på klodsen mon bidrage så meget med vand mm., at den kan klare blomstringen? :roll:

Billede

Sådan så en af dem ud, jeg købte af Popow i juli ved ankomsten. Der er lidt levende mos på klodsen.

Billede

Sådan ser rødderne ud nu. Ud fra, hvad jeg kan se for mosset, så er der vist ikke sket alverden med dem, selvom der er et nyskud på vej!

Billede

Og sådan ser hele planten ud. Popow dyrker dem åbenbart med mos ved, måske du også skulle gøre det! Men, vent lige på, at Per måske kommer med lidt guldkorn! :P
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 2/1/2013 kl. 15:07

Tak for svaret Egon
Jeg venter med at klippe i noget før Per forhåbentlig kommer med lidt guldkorn.

Joee, jeg har også en fra Popow, som er monteret med mos på en barkklods ligesom din er.
Der har jeg det helt fint med mosset, fordi jeg stadigvæk kan se rodspidser. Rødderne er nu spadseret ud af mosset flere steder og der er også en enkelt rod, som bare spadserer hen over mosset i stedet for at dykke ned i det.

Ellers må jeg jo lige tilstå at jeg ikke har det så godt når jeg ikke kan se rødderne, jeg har haft nogle som stod i potter og det så jo ud som om at der var fine rødder , helt oppe ved planten kunne man se fine grønne rødder , men når man så så hvordan de samme rødder, så ud nede i mediet, der var de helt brune, hule og ubrugelige. Ja, så tænkte jeg at det var bedre hvis jeg kunne se hvad der rent faktisk foregår. Jeg har haft held til at få rødder på flere, ved at have dem på epiweb uden mos. De har så heller ikke sat blomsterknopper før de satte rødder, så de har det fint. Jeg har også et par hængepartier mere, hvor jeg sandelig godt kunne ønske mig nogle rødder, der er ikke andet at gøre end at høre hvad Per siger og håbe det bedste.

Fin blomst du har fået på din Egon. :lol:
Ih, det er altså bare så sjov og spændende med de små planter.
Med venlig hilsen
Erna

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 2/1/2013 kl. 19:23

Hej Erna og Egon

Godt nytår.

Først vil jeg sige at Din(Erna) Cuthbertsonii ikke ser så dårlig ud
som du måske synes.Men hvis du forsiktigt sætter noget Newzealand-
spaugnung tæt på planten tror jeg den vil føle sig mere hjemme.
Den gror i stor højde (Meget UV lys),men samtidig koldt og meget
fugtigt.Det regner mange timer om dagen med yderst rent vand.
= meget lidt gødning.
Mine bedste resultater med de mange kloner jeg har ,,havde jeg
dengang jeg havde dyseanlæg ,som kørte døgnet rundt.
Temp. 11 til 18 gr. er optimalt.
ligesom Drac. -Disa -Besseae kan man ikke overvande en Cuth.
Rent regnvand(gerne iltet og uden gødning).
Men det kan tænkes at lidt spaugnum eller mos(gerne levende) vil starte lidt nye rødder.
bemærk at Egons rødder ser sunde ud .
NB. De hader at blive delt.husk det når De en dag bliver store.

Hilsen Per

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 3/1/2013 kl. 11:59

Hej igen Erna

Når jeg skriver 11 til 18 gr. mener jeg 11-12 gr nat og 18-19 dag.

dyseanlæget jeg tidligere brugte var tændt døgnet rundt med hygrostat.
Det startede ca. 5 gange i timen og kørte til drivhuset var så tåget at
luftfugtigheden var tæt på 95.
Grundet stort elforbrug og vandforbrug bruger jeg det ikke mere.
Som du kan se vil juni-juli og aug. være problemet at styre temp.
Ned på gulvet og sprøjt køligt vand på flere gange om dagen og
undgå direkte sol.
Nyd blomsterne en 1-2 mdr.og nib blomsterne af.
De nye rødder burde komme når nyskudet er på vej.
Jeg var så dum at dele alle mine store planter i april.
fordi mange ville have delestykker.Det fortryder jeg.
Det vil tage mange år før jeg kan vise store flotte planter igen.

MVH Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 3/1/2013 kl. 12:42

Hej Per
Tak for dine svar.

Øv hvor ærgeligt med de store planter som du har delt :(

Jeg har jo ikke mine cuthbertsonii i det udendørs drivhus, det tror jeg ikke ville være godt for dem. De bor i mit indendørs " minidrivhus"

Der er så lige det problem at jeg jo også har andre planter der. Jeg holdt f.eks. op med at bruge mit forstøvningsanlæg fordi min lille Stelis ornata åbenbart fik for meget vand på de nye blade, som så rådnede, nu har den 4 blomsterstængler på vej, og også 2 nye blade, så jeg tør ikke begynde med noget vand som jeg ikke helt har styr på.
Mine Psygmorchis pusilla og min Ceratostylis rubra var hele ikke glade for alt det vandpjaskeri, den sidstnævntes blomster blev nærmest glasklare og holdt ikke særlig længe.
Temperaturen ligger på ca. 22 grader om dagen lidt køligere om natten, det er for at så vidt muligt tilgodese alle planter, som jo har forskellige behov.

Så lige her og nu vil jeg sætte lidt levende spagnummos ved planten som du siger.

Ja, nu har jeg jo gud ved ikke hvor længe fablet om det terrarie jeg skal have. Jeg er så gået i stå gang på gang, fordi jeg synes at det er så svært at finde ud af med hensyn til f.eks. lys og andet.

Til gengæld står det mig nu lysende klart at jeg ikke skal have et men to terrarier, et til de køligere planter og et til dem som godt kan lide varme.
Begge skal udstyres med tågeanlæg og dysseanlæg.
Lyset skal være t5 ho rør, som ikke skulle afgive nævneværdig varme, så vil jeg tro at de kølige arter kan have 18 grader ( ihvertfald om vinteren)

For ikke at blande det hele sammen vil jeg vil lige starte en anden tråd for at få lidt gode råd vedr. terrarier og så vil jeg fluks se at få bestilt dem.
Med venlig hilsen
Erna

Besvar