Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Masdevallia rimarima pink

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Masdevallia rimarima pink

Indlæg af Erna » 11/7/2013 kl. 18:16

Se nu lige hvad der skete med min Masdevallia rimarima pink blomsterstængel.
Nogen bud på hvad der er gået galt her.
Først havde jeg mit tågeanlæg tændt 8 gange daglig, men så rådnede der et skud/blad på min dracula lotax. Så slukkede jeg tågeanlægget, og nøjedes med at tænde det manuelt når jeg syntes at det trængte, og så skruede jeg op for hastigheden på ventilatorerne. Der har været ca. 95% luftfugtighed, enkelte gange har den været nede på 92, og hvis jeg åbner for længe for lågen, så dykker den selvfølgelig indtil jeg får snøvlet mig færdig. Nu er det jo noget siden at jeg lavede den ændring, og Masdevalliaknoppen var jo også fin indtil for et par dage siden, hvor jeg syntes at den begyndte at se kedelig gullig ud. I morges stod den stadig opret, senere i dag så den så ud som på billedet. Da planten var angrebet at mug, da jeg modtog den har den stået direkte under den ene ventilator. Kan det være årsagen til at blomsterstængler ”lægger sig ned.” ?

Billede
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Masdevallia rimarima pink

Indlæg af Egon K P » 12/7/2013 kl. 22:05

Jeg vil tro, du har oplevet det samme, som mange af os andre, der leger med Masdevalliaer og Draculaer, blade halvvejs ude, og det samme med knopper kan pludselig "smatte" sammen uden man kan se en grund til det. Der er nogen der mener, det er bakterier inde i stilkene, der så stopper for al transport gennem stilkene, om det er grunden, ved jeg så ikke! :roll:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 14/7/2013 kl. 08:39

Ja, måske er det der er sket. Planten har det ellers fint, der er mindst 10 nye blade på vej.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
LarsB
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af LarsB » 15/7/2013 kl. 14:16

Hej Erna,

Jeg har forgæves forsøgt at få rimarima alba til at blomstre i nogle år, men med samme resultat som dig. Jeg håber stadig ,men det er da godt nok sart.
Lars Bagge

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 16/7/2013 kl. 09:39

Hej Lars
Øv er den så vanskelig. Jeg tænkte lige at så skal man vel "bare" vente et helt år igen, før man igen kan se om det kan lykkes. Jeg tog så et kig i terrariet, og sandelig om der ikke er en ny blomsterknop på vej deropad :lol: Jeg tror at jeg igen vil lade tågeanlægget køre 8 gange om dagen
( der er jo heller ingen der siger at hygrometret er nøjagtigt ) og så må jeg lade være med at lade lågen være åben for længe ad gangen. Ellers ved jeg ikke hvad jeg kan gøre anderledes.
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 17/7/2013 kl. 08:10

Jeg har ikke noget tågeanlæg, og når planterne er ude i drivhuset om sommeren, falder luftfugtigheden ofte til under 50. I havestuen er luftfugtigheden som regel ret høj, men jeg har mistet blomster under begge forhold. Måske af forskellige årsager, hvem ved. Der er så småt blomsterskafter på vej i men, men når jeg skal på ferie skal de passe sig selv en uge, så det bliver nok heller ikke i år, der kommer blomster. Der skal tålmodighed til nogengange. Det skal nok lykkes en dag.
Lars Bagge

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 25/7/2013 kl. 10:24

Det blev et kort bekendtskab med den anden blomsterstilk, den stod af i dag :(
Jeg håber at det lykkes for dig Lars, så vi kan få nogle blomster at se :lol:
Jeg havde også købt en rimarima alba, men den havde de glemt at sende med, den kommer først til september. Så bliver mit problem dobbelt så stort. :shock:
Med venlig hilsen
Erna

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 25/7/2013 kl. 13:23

Jeg skal gøre mit yderste 8)
Lars Bagge

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Indlæg af PA48 » 25/7/2013 kl. 13:58

Til Erna

Du skal have tålmodighed med div. orkideer fra den sydlige halvkule.
De har indbygget gener der vil blomstre når vi har sommer vilket
er et stort problem når varmen kommer som i år.
På deres breddegrad er der måske kun 10 gr. om natten i 2000 m. højde.
Det kan tage mange år at ændre på en given plantes cyklus.
Men tro mig --pludselig vil den blomstre ,,og så man bliver ekstra glad.
En god måde at holde temp. nede på er masser af vand med ventilatorer på(dyseanlæg)

Hilsen Per

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 26/7/2013 kl. 08:49

Hej Per

Jeg har ikke tænkt at det var muligt at ændre på en plantes cyklus, jeg troede ikke at det kunne ske så hurtigt at man rent faktisk kunne nå at se resultatet. Men mener du så at plantens cyklus bliver lavet om så den i stedet blomstrer om vinteren?
Ja ca.10 grader kunne den jo nok godt tænke sig om natten, og det jeg byder den er jo en nattemp. som ikke er væsentlig anderledes end dagtemp. De sidste par dage er det lykkedes for mig at have en dagtemp. På 22 grader, men nattemp. kommer ikke længere ned end 19. Får planten egentlig ikke stress, altså hvis det er stort set ligeså varmt om natten som om dagen, men til gengæld er det bælgravende mørkt ? Hm, måske skulle jeg have satset på at sænke nattemp. i stedet for dagtemp. så der havde været større forskel ?
Min Dracula lotax har stadig sin blomsterstængel, den vokser ikke lynhurtigt, men den vokser :lol:
Den har nok været der en måneds tid nu, den ser ikke ud til at være berørt af situationen.
Med venlig hilsen
Erna

PA48

Indlæg af PA48 » 26/7/2013 kl. 13:02

Til Erna

Ja det kan i nogen tilfælde godt lade sig gøre at ændre på en orkidees blomstringstid,
især ved kælderkultur og kunstig lys.
Men når vi i (gamle dage) var til bedømning af div. orkideer fik de minuspoint hvis de
blomstrede på forkert årstid.
I dag tror jeg at en blomstring uanset årstid bliver positivt vurderet.
Din plante ser sund ud ,så det skal nok lykkes på et tidspunkt.

Hilsen Per

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 28/7/2013 kl. 22:32

Det er et stykke tid siden, jeg nødte en dommer, der vidste, hvornår en given plante skulle blomstre. Men du er måske på vej tilbage som dommer? :D
Lars Bagge

PA48

Indlæg af PA48 » 29/7/2013 kl. 08:10

Til Lars

Ja jeg er faktisk begyndt igen, men - men. Ikke i danmark.

Hilsen Per

Brugeravatar
LarsB

Indlæg af LarsB » 19/8/2013 kl. 17:30

SOm forvenbtet døde blomsterstilken, mens jeg var på ferie. Vi må se, hvornår den prøver igen.
Lars Bagge

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 19/8/2013 kl. 18:00

Nej hvor ærgeligt Lars :cry:
Med venlig hilsen
Erna

Besvar