Hej Fie og velkommen til Forumet.
Det havde været dejligt med et billede af planten, så vi kunne se hvad det er for en.
Jeg prøver alligevel at gå ud fra at det er en Dendrobium hybrid af Nobile typen. De sætter blomster hele vejen ned ad bulben.
De kan i hvert fald godt være lidt vanskelige at få til at blomstre, indtil man lige har fundet melodien.
”opskriften” skulle være at de får en kølig og tør vinterhvile. Man skal stort set ikke vande, kun hvis bulberne begynder at rynke, eller man kan spraye bulberne for at undgå at de rynker.
Man må først begynde at vande normalt når nyskuddene viser sig om foråret, hvis man vander og gøder før de har vist sig får man keikier i stedet for blomster.
Den metode virker sikkert godt for mange, jeg har prøvet den flere gange og har da også fået blomster på bare ikke så mange.
Nu sætter jeg dem ud i haven, der står de hele sommeren, det virker rigtig godt for mig.
De får jo ikke nogen decideret kuldeperiode på den måde, ej heller nogen tør hvile. Til gengæld får de nogen mærkbare forskelle mellem dag og nattemperaturer.
Når jeg tager dem ind, står de i de køligste vindueskarme jeg har ( gang eller soveværelse)
Den du kan se på billedet her, har jeg taget ind for et par dage siden, når den står køligt holder blomsterne længere og den kan såmænd også finde på at blomstre en gang mere i løbet af vinteren.
Den kan også blomstre fra ældre bulber, hvis der er flere nodier som der ikke enten har været blomst eller keiki på.
Jeg havde ikke behøvet at tage den ind endnu, den kan godt tåle temp. ned til 7 grader, men når der så var blomster, så skal den jo ind og nydes