Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Hvordan får jeg dem til at blomstre?

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
Muñequita

Hvordan får jeg dem til at blomstre?

Indlæg af Muñequita » 4/11/2013 kl. 16:04

Hej orkidefolk!

Jeg er efterhånden blevet godt træt af bare at se grønne blade på to af mine orquideer, så jeg har googlet en omgang og fandt så blandt andet dette Forum. Jeg tænkte at et nok var nemmere at finde frem til "problemet" hvis jeg nu også kunne vise dem til nogle som havde forstand på det. Jeg håber i vil tage et kig på dem!

Den som virkelig tærer på min tålmodighed er den store Phalaensis Multiflora som ses på billedet. Den var meget mindre da jeg købte dem på et blomstertorv for flere år siden. Den havde samme farve blomster som mine første to mikro orqudeer jeg engang havde; hvide med lilla mønster (Den ene blomstrede adskillige gange og stod samme sted!). Jeg synes den er blevet så stor og sund at se på, men det eneste den kan lide at producere er enorme skinnende blade, ingen blomster. Så vidt jeg husker har den ikke haft blomster siden jeg købte den. Den har stået i et vest-vendt vindue (som er det eneste sted jeg kan stille den) med persienner næsten fra start af, det er først her det sidste stykke tid at jeg har smidt den op på en hylde fordi jeg skulle have plads til nogle aloe vera. Jeg omplantede den for få måneder siden i en større potte, og håbede på at det var det der skulle til for at den ville blomstre, men det ser ikke ud til at have gjort den store forskel endnu....der var mange lange og godt indviklede rødder som jeg forsigtig skilte lidt ad inden jeg plantede om. De var jo blevet helt potteformede! Ture dog ikke klippe for meget i dem.

Og når jeg nu er igang kan jeg lige så godt vise en orquidé jeg fik for et års tid siden eller halvanden. Den har heller ikke blomstret siden og har stået i stuen der vender samme vej og i samme vindue som den anden. Den har for nylig haft mange små nye skud, men de er alle endt med at blive luftrødder. Øv bøv....
Vedhæftede filer
Phalaenopsis Multiflora x.jpg
Phalaenopsis Multiflora med hvid blomst og lilla mønster
Phalaenopsis Multiflora x.jpg (107.21 KiB) Vist 2295 gange
orquide  uden blomst.jpg
Kender ikke arten og har glemt farven! tror den var hvid/lilla som den anden.
orquide uden blomst.jpg (35.34 KiB) Vist 2295 gange

PA48
Geografisk sted: Brøndby

Re: Hvordan får jeg dem til at blomstre?

Indlæg af PA48 » 5/11/2013 kl. 17:52

Hej

Dit problem er at du ikke har tålmodighed.

planterne ser fine ud .

De skal helt sikkert nok begynde at blomstre til næste sommer.

Lad være med at klippe gamle blomsterskafter af(de kan blomstre mange år fra samme skaft)

MVH Per

Muñequita

Indlæg af Muñequita » 5/11/2013 kl. 20:30

Jeg synes nu jeg har været pænt tålmodig med den store plante. Der er gået i hvert fald et par år siden jeg købte den, og den er vokset sig dobbelt så stor, eller endnu større siden dengang, men har ikke blomstret overhovedet siden de originale blomster visnede. Så vidt jeg ved går der normalt ikke flere år mellem en orkides blomstringer... Hvorfor den så med sikkerhed skulle blomstre til sommer forstår jeg ikke. Men jeg håber da du har ret. Den lille plante er dog ikke så gammel endnu, så jeg ser stadig håb forude for den, men frygter bare den følger i den stores fodspor.

Med hensyn til stænglerne tror jeg næppe sådan nogle visne brune pinde ville have genblomstret. Jeg holdte mig til den regel jeg havde hørt/læst: så længe den er grøn og frisk så lad den være, eller klip maks ned til 3. øje talt fra bunden af, hvorimod hvis den er vissen og så og sige død, så er den alligevel ikke noget værd mere og kan klippes væk. Jeg husker at jeg klippede til trede øje da den ene begyndte at visne, men da den fortsatte med at visne helt til bunds så klippede jeg så resten af den stilk væk.

louise vig
Geografisk sted: kgs lyngby
Kontakt:

Indlæg af louise vig » 6/11/2013 kl. 16:51

Jeg ville sætte planten er sted hvor der er 18 grader i 3-4 uger. så skal der nok komme blomsterstilke.

Muñequita

Indlæg af Muñequita » 11/11/2013 kl. 13:03

Tak for forslaget. Ved dog ikke helt hvordan jeg skal bære mig ad med det. Bor i lejlighed. Indenfor bliver en tand for varm, og altanen, ja den er jo for kold, især om natten nu hvor frosten er på vej.

Besvar