Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

En pludselig død?

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
freja

En pludselig død?

Indlæg af freja » 3/12/2013 kl. 00:10

Hej hej, sikke et informativt forum I har her.
Jeg er mega nybegynder, når det kommer til orkidéer, men de er jo flotte.

Jeg har 2 Phalaenopsis, som jeg har haft i 3-4 måneder nu. Og de blomstrede begge smukt, indtil jeg lige var et smut i Lissabon i 5 dage, og da jeg kom hjem var alle blomsterne faldet af på den ene :(
Jeg har kigget lidt rundt (læs, meget) herinde i min søgen på svar. Jeg synes bare det er mærkeligt, at det kun er den ene, der er givet helt op og så pludseligt?
Bladene er stadig meget grønne og hårde, og jeg har vandet dem en gang om ugen, med undtagelse af da jeg var i Lissabon og glemte at vande dem lige før jeg fløj, og de derfor blev 3-4 dage forsinkede i deres vanding.

Jeg har også en teori om, at det kunne have noget at gøre med, at jeg skruede ned for varmen, da jeg var væk? Men det er jo ikke fordi der var minus-grader mens jeg var væk?

Men for nu har jeg bare brug for at vide, om det er naturligt, og min lille ven stadig har det godt, eller om jeg skal ud i en redningsaktion med omplantning, gødning, lys, et eller andet.

Den plejede at være orange med mørkerøde prikker, på samme måde som den levende er hvid med lilla'e prikker.
Derudover kunne det også være rart at få af vide, om sådan en Eva Solo-Orkidevase er en god idé eller noget andet er bedre? For jeg er ved at være meget træt af den plastikbeholder de står i nu :)

Mvh Freja

Billede

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: En pludselig død?

Indlæg af Egon K P » 3/12/2013 kl. 02:41

Velkommen til Freja.

Jeg vil tro, at den sænkede temperatur er årsagen til blomsterfaldet. De vil helst ikke under 18°C, slet ikke under 15°. I vindueskarmene bliver der hurtigt meget koldere, når radiatoren er skruet ned. Måske den med blomsterne er lidt mere kuldetålende ud fra de arter, der er krydset ind i dén hybrid .

Jeg har aldrig hørt om en Eva Solo-Orkidevase før, jeg kan godt se, at det der står om den lyder tillokkende, men, jeg har lidt svært ved at acceptere den del af teksten, hvor der står, at planten selv suger den mængde vand op, den skal bruge via en nylonvæge. Hvis vandet kan suges op via vægen, vil pottemediet vel også suge vand op, og bliver det så for vådt ved rødderne? :roll:

Med ellers en pænt forgrenet plante, du stadigvæk har i blomst! :wink:
Mvh Egon

freja

Indlæg af freja » 3/12/2013 kl. 16:15

Mange tak for hurtigt svar, Egon.

Planterne har stået længst inde i stuen, men det er vel meget muligt at temperaturen har faldet til omkring 18 grader..
Er den så uden at redde, eller skal den bare have lidt tender loving?

Og tak for svar med vaserne - det lyder også for nemt til at være sandt..

Mvh Freja

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 3/12/2013 kl. 18:44

Jeg har heller ikke hørt for gode erfaring med der Eva Solo jeg synes en pæn urtepotte skjuler er meget bedre :) ellers en smuk plante .

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 4/12/2013 kl. 02:05

Jeg synes, begge planter ser ud til at være pæne i bladene, så det er nok kun blomsterne, det er gået ud over. Har du haft frugt til at stå i samme rum som planterne, mens du var på ferie, kan det også være den, der er skyld i blomsternes fald.
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 4/12/2013 kl. 12:57

Velkommen til vores forum Freja.

Jeg har ikke viden til at uddybe det jeg har som et andet foreslag til at din orkide har mistet blomsterne.

Men det har Egon, så jeg nøjes med at give bolden op. :lol:

Der står stearinlys lige i nærheden af orkideerne, hvis de evt. var tændt lige før afrejesen til Lissabon, kan de så ikke være årsagen til at blomsterne er faldet af?
Med venlig hilsen
Erna

freja

Indlæg af freja » 6/12/2013 kl. 19:28

Hej allesammen.

Mange tak for svar. Jeg har både tændte stearinlys og clementiner i min stue hver dag. Jeg vidste ikke det var skidt for mine blomster :(

- Ja bladene ser nemlig fine ud, så indtil videre vander jeg den fortsat, og så må vi se, om den ikke en skønne dag en dag blomstrer igen.

Besvar