Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Knopper visner i vinterhalvåret-phalaenopsis

Vil din plante ikke blomstre eller er der andre problemer, så stil dit spørgsmål her.
Besvar
bettinabeks

Knopper visner i vinterhalvåret-phalaenopsis

Indlæg af bettinabeks » 11/12/2013 kl. 10:29

Jeg har en vindueskarm med en del orkideer, men sidste vinter og i år er jeg begyndt at få problmer med at knopperne bliver gule og visner, det har jeg ellers ikke oplevet før. Jeg har prøvet div. ting, skruet op for varmen, vande mindre, vandet mere, omplantet - men de gør det stadig. Hvad gør jeg galt??? Og et andet problem: er der nogen som har oplevet at selve blomsterne og lidt ned af stænglen har noget sukkerlign. stads ? Jeg har tjekket for "utøj" men det er der umiddelbart ikke noget af, det er heller ikke dem alle der gør det....nogen har et bud på hvad det er? :roll:
Ps! Prøvede at uploade billeder jpg billeder, men kan ikke

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Knopper visner i vinterhalvåret-phalaenopsis

Indlæg af Egon K P » 12/12/2013 kl. 03:06

Der kan være mange grunde til, at knopperne visner, ikke mindst i vinterhalvåret. Dagslængden er jo fra naturens side voldsomt nedsat, og får de ikke en del tilskudslys, vil de nok ikke kunne gennemføre blomstringen. Dagslængden om vinteren, hvor Phalaenopsis vokser, er mellem 10 og 12 timer, Lige nu har vi ca. 7 timers lys udenfor, og med de mørke dage, vi har haft en del af, så kan det også betyde, at de mangler lys. Det hyggelys de fleste har i stuen giver ikke meget til planterne.

Kulden er en anden faktor, selvom vi har 21-22° inde i stuen, er der måske kun 15° i vindueskarmen, hvor de står, og Phal.'s vil helst ikke under 18°, så trives de ikke.

En skål med frugt får også knopper og blomster til at falde hurtigt, ofte inden udspring.

Måske mangler dine planter gødning i den mørke tid, det kræver meget energi at blomstre, Phal.'s har ikke en hviletid, men er aktivt groende hele året, derfor skal de også have lidt gødning året rundt, kun en fjerdedel af den koncentration, du giver andre planter, al slags gødning kan bruges, har du en speciel orkidegødning, følger du bare anvisningerne på flasken.

Sukkeret på blomster og stængler kan stamme fra to ting, enten lus, det være sig bladlus, skjoldlus eller uldlus, så vil det også ofte sidde som små dråber på vinduerne og vindueskarmen. Mange planter har et overskud af sukker, det ses tit på Cattleya'er, hvor sukkeret kan forhindre knopperne i at komme fri af knopskeden. Er der ikke utøj på dem, så må det nok stamme fra planterne selv. Du kan forsigtigt fjerne det med en fugtig klud med lunkent vand på, evt. også med lidt sulfo.

Hvis du har lavet billederne indenfor de tilladte størrelser, så kan det måske være samme problem med billederne, som Irma havde med at skrive på forumet, Henrik forsøger at finde ud af, hvad der går galt for tiden.
Mvh Egon

bettinabeks

Re: Knopper visner i vinterhalvåret-phalaenopsis

Indlæg af bettinabeks » 18/12/2013 kl. 14:32

1000 tak for et rigtig godt svar :) og jeg tænker det måske kan være det med lyset. Jeg har nemlig nogle andre stående i en anden vindueskarm og der er ikke det problem. Og der er lige lidt mere lyst ifh. til der hvor de knopperne visner. Så jeg vil prøve at skifte lidt rundt på dem. og jeg gøder dem, så jeg tror ikke det er det de mangler. Og det må så være "sukker" fra selve planten, da der ikke er hverken lus eller andet at se.
Mange tak!!! Og god jul :D

Besvar