Vi har 8 Phalaneopsis, som for tiden mere eller mindre vegeterer. Vores hus har ikke øst- eller vest vendte vinduer, så de står foran sydvendte. Vinduet er dækket med hvid net som gør, at lyset er lidt dæmpet og spredt. Radiator under vinduet bliver aldrig tændt. Under planterne har vi to 5 cm dybe bageplade med lidt vand i, dækket med to gitter, som planterne uden skjulere står på. Det skaber lidt af mikroklima omkring. Planterne har det rigtig godt, de er stærke, bladene er store og helt stive, mørkegrønne, og der er mange af dem på hver plante, rødder i poterne stærke og grønne, når de får vand, sølvfarvede når de trænger til vand. . Der går 10-14 dage mellem vanding, som regel ved dypning i en skjuler med regnvand i en time. Hver aften sprøjter jeg dem med lidt regnvand. De får ingen gødning lige nu. Jeg snakker med dem også….
Men de blomstrer ikke.
Det er det evige spørgsmål: hvorfor blomstrer de ikke?? De har afblomstret sidst i juli.
Hvad gør de profi´s for at være sikker på, at de 5000 planter kommer til at blomstre?? De vil går konkurs, hvis de gjorde som os amatører. Hvad er det de ved, som vi ikke ved? Det kan ikke være så kompliceret, jamen en orkide koster fra 25 Kr, måske lidt mere. Det er begrænset, hvor tidskrævende må det være at dyrke dem. ( for resten tror jeg ikke på at de snakker med dem..)
Så hvem kender fidusen?
Hilsen Stan
Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.
Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.
Egon & Henrik
Hvad gær de professionelle gartnere?
Re: Hvad gær de professionelle gartnere?
Hej Stan
De professionelle gartnere tror jeg gør følgende.
Når Phal. planterne har nået den størrelse de ønsker.(ved ca. 22 til 26 gr.)
Stiller de planterne køligt og uden vand og gødning i ca. 3-4 uger (15 til 16 gr.)
Så kommer blomsterskaftet nogle uger senere.
Derefter varme og vand (evt. gødning) igen.
Jeg kender en , der kan tvinge en plante i blomst ved at vende(dreje) den 180 grader.
Måske det at flytte den fra en vinduskam til en anden er nok.
Selvfølgelig kræver ovenstående at planterne er i fuldt optimalt groning.
MVH Per Alm
De professionelle gartnere tror jeg gør følgende.
Når Phal. planterne har nået den størrelse de ønsker.(ved ca. 22 til 26 gr.)
Stiller de planterne køligt og uden vand og gødning i ca. 3-4 uger (15 til 16 gr.)
Så kommer blomsterskaftet nogle uger senere.
Derefter varme og vand (evt. gødning) igen.
Jeg kender en , der kan tvinge en plante i blomst ved at vende(dreje) den 180 grader.
Måske det at flytte den fra en vinduskam til en anden er nok.
Selvfølgelig kræver ovenstående at planterne er i fuldt optimalt groning.
MVH Per Alm
Ja, jeg læste også et eller andet sted om temperatursænkning. 3-4 uger uden vand lyder længe men jeg vil prøve det.
Mange tak for dit svar.
Samtidig vil jeg gerne ønske dig Glædelig Jul og mange flotte orkideer til næste år 2015.
Mange tak for dit svar.
Samtidig vil jeg gerne ønske dig Glædelig Jul og mange flotte orkideer til næste år 2015.
stan6
Nu er der forsaken på ikke at vande i et drivhus ig i en allerede tør stue. Så lidt vanding går nok. Dagslængde plejer igså at være en styrende faktor. De fleste phalaenopsis initiere blomstring når dagene bliver kortere. Held og lykke, hvis planterne er købt i juli så syntes jeg ofte planterne har en tendens til at springe deres første normale blomstring over og istedet bruge energien på at lave rødder mv som er tilpasset deres nye miljø, men næste sæson vender de ofte stærkt tilbage.
Pt behøver man nok ikke skygge så meget, lyset plejer først at blive et problem i marts hvor vindueskarmene pludselig begynder at koge, personligt mener jeg mere det er varme ophobningen som er et problem. Så fjerne evt skyggen og tjek om bladene bliver mere end håndvarme når solen rammer dem.
Pt behøver man nok ikke skygge så meget, lyset plejer først at blive et problem i marts hvor vindueskarmene pludselig begynder at koge, personligt mener jeg mere det er varme ophobningen som er et problem. Så fjerne evt skyggen og tjek om bladene bliver mere end håndvarme når solen rammer dem.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk
Hej igen
Nu er der gået 4 måneder siden jeg spurgte "Hvad gør de profi´s, for at få phalaneopsis til at blomstre. I løbet af de de 4 måneder har 5 af mine planter været i bryggers, som vender mod nord. Temperaturen der er 16-17 grader. De fik ingen vand i 3 uger og meget lidt bagefter. Der er også mindre lyst, men dog står de tæt ved et vindue. Efter ca. 6 uger kom de i stuen igen. De fik vand og lidt gødning, og er blevet meget flotte i bladene og rodder... MEN de blomstrer ikke. Jeg er bange for at de ryger ud snart. Men de er så stærke og sunde.
Jeg kan ikke få mig selv til at smide dem ud. Kom så med et råd, please??
Nu er der gået 4 måneder siden jeg spurgte "Hvad gør de profi´s, for at få phalaneopsis til at blomstre. I løbet af de de 4 måneder har 5 af mine planter været i bryggers, som vender mod nord. Temperaturen der er 16-17 grader. De fik ingen vand i 3 uger og meget lidt bagefter. Der er også mindre lyst, men dog står de tæt ved et vindue. Efter ca. 6 uger kom de i stuen igen. De fik vand og lidt gødning, og er blevet meget flotte i bladene og rodder... MEN de blomstrer ikke. Jeg er bange for at de ryger ud snart. Men de er så stærke og sunde.
Jeg kan ikke få mig selv til at smide dem ud. Kom så med et råd, please??
stan6