Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Mit terrarie projekt

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Besvar
angatyr
Geografisk sted: Blistrup
Kontakt:

Mit terrarie projekt

Indlæg af angatyr » 22/4/2008 kl. 23:57

Så har jeg endelig fået planter i terrariet, der er 120x60x60 (b. x d. x h.)

Her er lidt beskrivelser og billeder:

Planen var, at der skulle være et vandfald med en tågemaskine i toppen, hvor tågen kom ud sammen med vandet.

De tykkeste flamingoplader, jeg kunne skaffe med kort varsel var 40mm, så jeg har skåret en del skiver ud, for at kunne stable dem til et vandfald. I toppen lavede jeg hul til et vandreservoir, der kunne rumme tågemaskinen.
Billede

Pladerne blev limet sammen i 3 dele med silicone, og blev derefter mishandlet med en varme blæser og en loddekolbe for at opnå det ønskede udseende. Bag- og sideplader blev ligeledes behandlet med varmeblæseren. Enkelte varmebehandlede stykker flamingo blev limet udenpå for at øge strukturen. Det havde været bedre at starte med 80mm flamingo plade...

På billedet er det hele forsøgsvis puttet i terrariet.
Billede

Pladerne og vandfaldet males med flydende folie og drysses med xaxim smuld.
Billede

Et par sten placeres i et hjørne for at afgrænse et lille vandhul. Der fyldes op med leca som dræn.
Billede

Fundamentet til vandfaldet er limet til bunden af terrariet med silicone og vandpumpen er monteret nede i en udskæring. De øverste 2 dele af vandfaldet er ikke sat på plads - og monteres løst, så man kan komme til pumpen, når den skal renses.
Billede

Det hele er nu monteret og der er lagt Greenmix oven på leca drænet. Desværre virkede planen med at lade tågen komme ud samme sted som vandet ikke særlig godt. Så jeg har uddybet hullet i den øverste sø og placeret tågemaskinen der. Billedet viser første test af systemet. Så skal der blot justeres lidt på pumpens hastighed og rettes til på vandets løb, så det ser pænere ud øverst. Jeg fik alligevel gavn af det lille reservoir jeg oprindelig havde lavet til tågemaskinen. Det er nemlig ikke helt tæt og vandet siver ud mellem flamingopladerne mange steder og drypper fra forskellige højder. Der giver virkelig en god effekt - og helt utilsigtet :)
Billede

Så er der kun tilbage at fylde planter i terrariet - det illustreres af de følgende billeder
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jeg har flyttet mine lysdioder over på terrariet, men med en spredning på 40 grader er det svært at dække det hele med 4 diodegrupper, især op af siderne, så jeg sætter nok to grupper mere op. Jeg har også købt et vandingsanlæg, men venter på at få leveret et glasbor, så jeg kan lave huller til dyserne.

Mere senere.......
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 23/4/2008 kl. 00:50

Det ser ikke helt skævt ud. :wink: Men, jeg er spændt på, hvad orkideerne siger til at stå i bunden gennem længere tid. Det ligner en Mediocalcar, Bulbophyllum og en Masdevallia, der står sammen med de to juvelorkideer og vibefedtene, så de tre første ville jeg ikke umiddelbart turde sætte dernede.

Så mangler du jo bare de små frøer! :lol:

Mvh Egon.

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 23/4/2008 kl. 06:18

Hej Angatyr
Det bliver godt nok spændende at følge så du må med jævne mellemrum fortælle os hvordan det går

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 23/4/2008 kl. 11:07

Egon K P skrev:Det ser ikke helt skævt ud. :wink: Men, jeg er spændt på, hvad orkideerne siger til at stå i bunden gennem længere tid. Det ligner en Mediocalcar, Bulbophyllum og en Masdevallia, der står sammen med de to juvelorkideer og vibefedtene, så de tre første ville jeg ikke umiddelbart turde sætte dernede.
Det er ikke en Masdevallia, men en Pleurothallis yucatanensis - men ellers er det meget godt set :) Der står også en Restrepia elegans i bunden (ikke på billederne).

Nu er jeg jo vant til at dyrke mine planter i Greenmix, hvor de altid er fugtige og netop derfor valgte jeg det medie til bundlaget. Det udvikler også hurtigt en flot mospude. Lige nu er bunden i terrariet faktisk tørrere end mine planter normalt er. Det suger tilsyneladende ikke vand op fra drænet, så lige nu, er jeg ikke så urolig.

Jeg er faktisk mere bekymret for bladene - jeg overbruser det hele om morgenen, inden jeg går på arbejde og bladene er først tørre hen under aften, også selvom lugerne ikke er lukket helt. Planen er at montere et par blæsere på den øverste ventilationsrist til at suge luft ud af terrariet og ind ad den nederste ventilationsrist for at skabe lidt cirkulation. Så tørrer det forhåbentlig hurtigt nok til, at jeg kan overbruse et par gange om dagen, når vandingsanlægget er installeret.
Egon K P skrev:Så mangler du jo bare de små frøer! :lol:
Det skal nok komme.... Men jeg skal lige have styr på alle parametrene først. Jeg kan leve med, at der ryger en orkide eller to - det er værre, når det er dyr.

Jeg var ude og kigge på krybdyrmessen i Roskilde i lørdags - og det var jo stærkt fristende. Der var mange charmerende frøer. Heldigvis var min kone med og kunne sikre, at jeg ikke blev fristet over evne :lol:
Morituri te salutant

henrik

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 23/4/2008 kl. 17:20

Jeg er stum af beundring, hvor er det flot - og en rigtig god idé med din billedserie.

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 23/4/2008 kl. 20:25

Ja man kan ikke andet end beundre hvor gennem bearbejdet tingene er når du presenterer det, her tænker jeg også på din artikel om led lys, som du tidligere har skrevet.
Tillykke med det flotte resultat, det bliver spændende at følge.
Hans J.
Rødovre

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 24/4/2008 kl. 17:25

Flot gået Henrik, og det ser jo næsten fyldt ud . Virkelig flot, håber det kommer til at virke helt efter hensigten, men de småjusteringer der skal til har du vist helt styr på. Men hvordan ser det ud med temperaturen udsving, kan du holde dem indenfor et fornuftigt område?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 24/4/2008 kl. 22:11

Karen skrev:Men hvordan ser det ud med temperaturen udsving, kan du holde dem indenfor et fornuftigt område?
Det håber jeg da. Jeg har endnu ikke fundet et passende hygrometer/termometer at sætte derind. Jeg forestiller mig noget med en trådløs udendørs føler, den må da kunne tåle at opholde sig inde i det våde miljø.

Som det er nu, antager jeg at temperaturen nogenlunde følger stuens, idet lysdioderne ikke afgiver strålingsvarme - så det er kun vandpumpen der varmer lidt.
Morituri te salutant

henrik

Brugeravatar
Mads
Moderator
Geografisk sted: Århus C

Indlæg af Mads » 25/4/2008 kl. 06:48

Hej Henrik,

Det ser rigtig flot ud - jeg glæder mig også meget til at følge udviklingen!

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 25/4/2008 kl. 07:38

Ja hold da op, det ser virkelig godt ud. Får helt lyst til at kaste mig over alle mine gamle nedlagte terrarier igen.
MVH

Tonni

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 4/5/2008 kl. 16:20

Jeg vil tilslutte mig de andre - det ser rigtig godt ud!

Jeg vil nu tro at du godt kan regne med en temperaturstigning med dioderne, mit stiger i toppen af terrariet til ca 10 grader over rumtemperatur, og der er dioderne endda løftet 10 cm over den øverste glasplade, det er luften under mit "låg" der bliver opvarmet af dioderne, der så opvarmer glaspladen.

Hvordan er dine dioder monteret??

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 4/5/2008 kl. 17:45

Christian Koch skrev: Jeg vil nu tro at du godt kan regne med en temperaturstigning med dioderne, mit stiger i toppen af terrariet til ca 10 grader over rumtemperatur, og der er dioderne endda løftet 10 cm over den øverste glasplade, det er luften under mit "låg" der bliver opvarmet af dioderne, der så opvarmer glaspladen.
Bruger du infrarøde dioder? :lol:

Spøg til side: Det lyder virkelig mærkeligt. Så snart jeg havde læst dit indlæg, for jeg ind i stuen for at mærke - og kunne ikke mærke nogen varme under dioderne. Jeg har mit termometer stående i bunden af terrariet, hvor temperaturen er godt 2 grader under rumtemperaturen. Prøvede at holde føleren helt op mod glasset under dioden. Så steg temperaturen til lige under rumtemperatur. Men det kan jo skyldes opvarmning fra stuen - jeg prøvede dog ikke at holde termometeret under glasset, men væk fra dioderne. Det udlæser kun data hvert andet minut, så det gad jeg ikke vente på :roll:

At temperaturen er lavere i terrariet end i omgivelserne skyldes nok, at jeg har en ventilator til at trække luft igennem. Det giver sikkert øget fordampning.

Som du kan se på billedet nedenfor, står dioderne på samlelinsen direkte på glasset over terrariet. Kølepladerne bliver til gengæld ret varme - men den varme ryger opad. Det er en foreløbig opsætning - jeg skal lige have fundet ud af, hvordan jeg indretter toppen. Har tænkt på en kasse af en slags, som skjuler ledninger m.m.
Vedhæftede filer
IMG_1947.JPG
Et af diodesættene og en af dyserne til vandingsanlægget
IMG_1947.JPG (41.67 KiB) Vist 10795 gange
Morituri te salutant

henrik

angatyr
Kontakt:

Indlæg af angatyr » 4/5/2008 kl. 17:48

Kom til at tænke på om der ikke er noget med, at du har nogle af dine dioder inde i terrariet? I så fald kan jeg godt forstå, at der bliver varmere i toppen, for kølepladerne bliver jo, som nævnt, rigtig varme.
Morituri te salutant

henrik

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 5/5/2008 kl. 10:28

Jo jeg har dioder i terrariet, men jeg tror nu ikke det er dem der alene sørger for temperaturstigningen. Jeg tror nærmere det er de dioder jeg har siddende oven på terrariet, da disse sidder under en "kasse". Luften inden i kassen bliver så varmet godt og grundigt op, hvilket varmer det øverste glas op, og derved luften i toppen af terrrairet.

Går og er igang med at planlægge et nyt terrarie til vores nye lejlighed der biver ca 2 meter langt 30 cam dybt og 40-50 cm høj. Til det har jeg også tænkt mig at bruge dioder, men er belvet lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre, disse skulle monteres på undersiden af toppladen (der her ville være af metal) hvilket nok vil få temperaturen for højt op.. Jeg må lige lægge hovedet lidt mere i blød..
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Besvar