Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Kondens tøretumbler deminiraliseret vand kan det bruges ?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Kondens tøretumbler deminiraliseret vand kan det bruges ?

Indlæg af Sus » 28/7/2008 kl. 09:37

Hej alle

Jeg har gået og funderet på om jeg kan bruge det vand der kommer fra min kondens tørretumbler til mine orkideér ?

Jeg har hørt nogen snakke om det men har ikke turde prøve det af endnu...jeg er stoppet med at bruge regnvand da jeg syns jeg efterhånden midstede mange planter og da jeg har fulgt alle de gode råd gik jeg ud fra mit regnvand var forurenet så jeg gik over til hanevand hvilket faktisk har fungeret okey bortset fra kalk pletter :roll:

Og nu er de kalkpletter begyndt at gå mig på nerverne det er ikke noget kønt syn og planterne har bestemt ikke godt af det...så jeg tænkte om der var nogen her der har afprøvet brugen af vand fra en tørretumbler ?

Det skulle efter sigende være helt rent og fri for kemikalier samt kalk men kan man nu også stole på det ?
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/7/2008 kl. 10:24

Hej Sus.

Jeg har haft lidt de samme overvejelser, men det er så fra min udedel af varmepumpen fra udestuen, som er pladseret i kælderen, den kondenserer nemlig også fugten i kælderen, som så havner i en 100 liters balje. Samtidig er det det rum, hvor jeg tørrer tøj, at den store blæser på udedelen sender en orkan igennem fra tid til anden, men jeg har indtil videre valgt at smide vandet ud til havens planter, da jeg netop frygtede, om der kunne være sæberester mm fra vasketøjets tørreproces. Jeg kan så have forskellige mugsporer med i mit kondensvand, det har du så nok ikke at skulle forholde dig til. :roll:

Men måske kunne du prøve det på en "almindelig" potteplante, som måske bliver indkøbt til formålet, så vil det jo vise sig, om den holder til det, bliver hvid i blomsterne med tiden p.g.a. blegemidler mm i vandingsvandet, eller får de flotteste mangfoldige farver fra rester fra sæben til farvet tøj. :lol: Mulighederne er utallige, men har du/de ret i, at "det skulle efter sigende være helt rent og fri for kemikalier samt kalk", så burde det jo være godt nok. Men, er der noget med, at deminiraliseret vand kan være svær at gødske, da pH-værdien bliver meget ustabil? Men mange bruger det jo, så sværere kan det vel heller ikke være. :wink:

Så, jeg vil da også gerne høre, om der er nogen, der tør bruge kondensvand!
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 28/7/2008 kl. 11:24

He He en test plante...

jeg ved sørme ikke jeg syns ikke rigtigt jeg kan finde ud af det der med testplanter....prisen er for mig ligegyldig er det en orkide kan jeg lide den :P

Jeg købte en masse Den. kingianum´s til at teste forskelllige sager på og der blir testet nada :P men okey...måske tiden er inde til en test...jeg gør det...finder den minste og tester på den. Jeg skal nok.

Næste vanding finder sted på Fredag så må vi se om den blir selvlysende eller hvad der sker.
:lol:
MVH Sus

Jette Rybak
Geografisk sted: Ølby

Indlæg af Jette Rybak » 28/7/2008 kl. 11:27

Jeg ville så ikke bruge tørretumblerkondensvand, i hvert fald ikke til sarte planter.
Før jeg fik kontaktallergi, og vi dermed overgik til vaskepulver etc. uden tilsætnings- og parfumestoffer, så lugtede kondensvandet faktisk både af sæbe og skyllemiddel. Især skyllemiddel bruger vi mikroskopiske mængder af og kun til ex. skjorter, der skal stryges.

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 1/8/2008 kl. 11:51

Ja så er dagen jo kommet til afprøvning på en stakkels Dendrobium kingianum med kondensvand...

Jeg er lidt spændt på det må jeg nok indrømme...jeg går ud og henter vandet nu og så må vi se hvad der sker.

(det skal lige siges jeg har købt planten til at teste div ting på) og jeg har flere af samme :D

Så er der blevet vandet...jeg må nu give jette ret det lugtede meget af skyldemiddel...så nu er det vel bare at vente og se...
MVH Sus

Tonni
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Tonni » 5/8/2008 kl. 13:30

uha da en gyser, lyder spændende med sådan et "live" forsøg. Glæder mig til en opdate.
MVH

Tonni

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 5/8/2008 kl. 14:32

Hej Tonni

Jamen det skal du så få.

Ja gyser det må du nok sige :shock: det "stank" jo langt væk af skylde middel så jeg havde mine tanker men prøvede så alligevel ik.

Så min anbefaling/frarådning er nu: DO NOT TRY THIS AT HOME.

Et stk intil videre næsten helt gult blad og masser af aflejringer i toppen af mediet...så nej det tror jeg bestemt ikke er noget god ide.

Den må ikke engang stå sammen med de andre orkide´er...den stakkel.

Hvis den ikke bukker under kan jeg måske godt finde på at gøre det igen.
Men ikke før på fredag...bare for at teste igennem. Får den flere gule blade må det være pga. vandet og så stopper jeg altså :|
MVH Sus

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 5/8/2008 kl. 18:30

Hej Sus.

Jeg synes allerede, at den har vist, at det ikke er sagen. Og, uanset, om den ville kunne overleve, så overlever den jo ikke i dine normale vinduer p.g.a. stanken. Så forsøget er vel i princippet færdigt, da det stinkende vand ikke kan bruges, med mindre du selvfølgelig skifter skyllemiddel. :lol:

Den burde kunne skylles igennem med et ophold i en vask med lunkent vand, hvis den skal forsøges reddet.
Mvh Egon

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 5/8/2008 kl. 23:22

Ja Egon du har sikkert ret...

men syns bare det er meget hurtigt at dømme ud fra en vandning...jeg mener...det var da voldsomt og nyskudet ser stadigt fint ud. Måske var bladet i forvejen dømt til at give slip.

Det er ihvertfald smidt ud. så jeg tænkte jeg ville vande en gang til og se hvad der skete ved det og denne gange overbruse hele planten...sidst fik mediet bare lov til at blive overskyldet.

Sådan bare for at teste igennem uden at lave chiken på halvejen...jeg må jo lige se ik.
MVH Sus

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 6/8/2008 kl. 11:19

Men Sus, du trenger da ikke bruke skyllemiddel hvis tøyet allikevel skal i tørketrommelen? Da blir tøyet mykt av trommeltørkingen!
Vennlig hilsen Heidi.

Brugeravatar
Sus
Kontakt:

Indlæg af Sus » 6/8/2008 kl. 12:03

he he Heidi

Jeg bruger noget der hedder aroma terapi :P jeg syns det dufter så dejligt :D så det er ikke kun for blødheden men jeg bruger ikke så meget og kun til bluser.

Måske det så var en ide kun at bruge vand fra håndklæder og bukser :)
MVH Sus

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 11/11/2010 kl. 17:47

Egon fik du nogensinde prøvet det vand fra varmepumpen :?: jeg har nemlig tænkt på at bruge mit :roll: den står jo også ude i det fri så der kan ikke komme noget i.Når jeg tager en test så står det på 5,3 det gør mit regnvand også, kan man få et godt råd fra en eller anden side :?: :)

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 12/11/2010 kl. 11:18

Hvad med ledningsevnen? indholdet af salte? men eftersom vandet kommer fra luften burde der ikke være noget. Men hvilke metaller er der inden i sådan et apperat?
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 12/11/2010 kl. 14:00

Ja Karen det er jo alle sammen gode spørgsmål :) jeg kan ikke svare på dem men det dufter af rent vand :roll: så jeg tror da at jeg vil prøve mig lidt frem jeg har nemlig mistet et par planter og jeg tror at der har været noget i det regnvand jeg har nemlig aldrig før mistet planter på den måde da jeg brugte kogt vand.

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 13/11/2010 kl. 12:00

Regnvand burde været godt, men zink er jo ofte en synder og så er der landmændene der sprøjter...
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

Besvar