Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Kondens tøretumbler deminiraliseret vand kan det bruges ?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 14/11/2010 kl. 01:23

Så er jeg tilbage på min pind!

Nej, jeg har aldrig fået afprøvet det, men kan ikke se, at der skulle være problemer med det, med mindre, man har en zinkbalje stående til opsamlingen, som jeg har. Derfor er det aldrig blevet til noget.
Mvh Egon

Irmaline
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 15/11/2010 kl. 11:32

Det har jeg ikke det er en plast dunk så det skulde jo vøre okay :)

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 15/11/2010 kl. 13:23

Det skulle være helt i orden, fortsæt du bare, og lad os det høre, når planterne løfter taget af huset, p.g.a. voldsom uforståelig vækst, så erstatter jeg min balje med en af plast! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
Erna
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af Erna » 15/11/2010 kl. 14:05

Jeg har lige kigget ind i min Toshiba varmepumpe. Det ser for mig ud som om det er ligegyldigt om man bruger zink eller plastik til opsamling, fordi bunden af udedelen ( der hvor vandet samles inden det løber ud af hullerne ) er lavet af galvaniseret stål. Det er jo også zink. Jeg ved så ikke hvad Jeres varmpumper er fremstillet af, det kan der vel være forskel på.
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 15/11/2010 kl. 16:39

Jeg har lige været ude og se på min varmepumpe den plade der er i bunden er malet hvid. :roll: Hvad gør zink ved orkideer :?:
Det sker nok ikke Egon :lol:

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 16/11/2010 kl. 01:23

Det var da godt Irma, så er det nok kun min som kun er malet på de udvendige flader.

Der forholder sig vidst sådan at hvis du f.eks. har planter i en zinkpotte, og det vand du vander med er under 7ph, så bliver der frigjort zinkioner fra potten og det vil så slå planten ihjel.

med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 16/11/2010 kl. 12:41

Hej Erna
Ja det var jo da ikke så godt :cry:
Hvad så med de gartnere der bruger zink bakker jeg har da også selv et par stykker jeg har godt nok filt i bunden men kan det gøre det :?: for filten er jo våd

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 16/11/2010 kl. 13:04

Hej Irma
Nej der skulle vel også udskille sig zink selvom der er filt i bunden. Og ja gartnerne bruger dem også, men måske bruger de ikke regnvand som jo er surt, men postevand. Jeg har jo ikke personlig erfaring med "problemet" Jeg har bare lejlighedsvis læst om det, det foresvæver mig at det kun skulle være ganske få planter som over tid skulle kunne overleve i en zinkpotte. Det var så heller ikke min mening at male fanden på vægen, jeg tænkte bare at jeg ville prøve at bidrage med den smule jeg ved. :lol:
Med venlig hilsen
Erna

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 16/11/2010 kl. 19:13

Ja det er jo da også derfor jeg satte det ind på forum :D og det er kun dejligt at der er nogen der vil komme med bidrag ellers var der jo da ikke noget ved at spørge :)
Så er det nok derfor at der ikke er sket noget med dem der står i zinkbakker for der har jeg ikke brugt regnvand. :roll:
Så tak for svaret Erna

Brugeravatar
Jette Thestrup
Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af Jette Thestrup » 16/11/2010 kl. 19:34

Bare for at gøre det hele lidt mere mystisk, så har jeg 3 x zinkbakker med filt i bunden fyldt med orkideer og dem vander jeg udelukkende med regnvand, jeg bruger kun regnvand til alle mine orkideer, jeg kan dog koge en kedel og spæde op med i en 10 liters spand, hvis jeg har glemt at få det ind i tide :oops:
Jette

Irmaline
Kontakt:

Indlæg af Irmaline » 16/11/2010 kl. 20:43

:lol: Ja men det er da en rigtig god tråd vi har fat i her det kan være dine planter ikke ved at de kan dø af det :lol:

Brugeravatar
Jette Thestrup
Geografisk sted: Engesvang v/Silkeborg
Kontakt:

Indlæg af Jette Thestrup » 16/11/2010 kl. 21:48

Haha nej det gør de nok ikke, jeg har helt sikkert ikke fortalt dem det :wink: og de blomstre også fint og med mange blomster :D
Jette

Brugeravatar
Erna

Indlæg af Erna » 17/11/2010 kl. 01:08

Jeg tror egentlig godt at jeg kan koge lidt mere suppe på tråden her.
Der må jo trods alt være forskel på hvor meget zink orkideerne får hvis de står med en zinkbakke som underskål, og hvis man gennemvander orkideerne med regnvand som enten er samlet i en zinkbalje eller kommer fra tagrender af zink. Jeg har lige fundet et lille citat på nettet:

"En overgang var der massevis af zinkkrukker at få. Vi må desværre sande, at disse ikke er særlig gode til planterne. Når planterne har stået i disse et års tid er planterne ofte ved at afgå ved døden. Men bliver de omplantet til en lerkrukke eller en plasticspand overlever de. Det har drejet sig om fuchsia, roser og Rhododendron. En af de få planter, vi kan få til overleve flere sæsoner i disse zinkkrukker er hosta. Men zinkkrukker er giftige for planterne fordi de udskiller zink i jorden i forbindelse med vand (pH under 7, og dermed sur). Zink er en mikroorganisme som planterne bruger, men krukkerne udskiller for meget og derfor dør planterne i disse krukker, hvis ikke man sørger for at behandle potterne indvendig med et vandtæt dæklag"

Selv om det ikke hører hjemme i dette forum, så kan jeg ikke lade være med at tænke på at de gamle romere brugte en legering som indeholdt masser af zink til deres drikkebægre. Hvis de blev brugt til at drikke vin af, frigjorde vinen masser af zinkioner, og det var der faktisk mange romere der døde af, også selvom de ikke vidste det :lol: :lol:

Med venlig hilsen
Erna

Besvar