Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Vandaer

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Brugeravatar
MNervø
Geografisk sted: Kølkær v/Herning

Vandaer

Indlæg af MNervø » 1/11/2008 kl. 11:27

Hej alle

Godt solskoldet tilbagevendt fra Thailand med orkideer i rygsækken er det blevet til følgende:

Vanda Gordon Dillon
Vanda Robert's Delight
Vandopsis Lissochiloides
Phalaenopsis Puerto Pacific
Og endnu en Vanda "no name" i skøn lilla

En enkelt af dem er monteret på et stykke træ og det tænkte jeg jo også at de andre skulle, men mon der er nogen der kan komme med et godt bud på hvad træ det kunne være ? Jeg har godt nok læst nogle indlæg i forummet - dog uden at blive klogere :oops:

Jeg har fået overtalt manden til, at vi kan hænge et stykke stamme op - så bud herpå vil være dejligt !

Så snart jeg har pakket den enorme mængde ud - vil der også komme billeder af alle de skønne orkideer vi har set :D

Mvh Marie

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 1/11/2008 kl. 12:49

Hej Marie.

Jeg vil tillade mig at være lidt vægelsindet. Det falder jo godt i hak med, hvad du ellers har kunnet læse dig til. :lol:

Jo hårdere træ, jo længere tid går der, før det eventuelt rådner. Men, egetræ, som jo nok er vores hårdeste træ herhjemme, det afgiver garvesyre, som med tiden kan svide rødderne. Jeg taler af erfaring, desværre. Gran giver vist også syre fra sig, men rådner så også forholdsvist hurtigt. Fyr, måske?

Skal de alle monteres på samme stykke træstamme?, så kunne en flot lettere kroget gren/stamme måske være et kunstværk i sig selv, og så med blomstrende Vanda'er på! :shock:

Måske andre har gode erfaringer med trætyper. Jeg har også forsøgt med æble, birk og hyld, men hvis man er med på, at det skal udskiftes efter få år, så er det jo også en mulighed.

Ellers vil jeg bare glæde mig til, at du får kikket lidt på dine billeder, så vi andre også kan kikke med. Men ligefrem prale af, at du er solskoldet, når vi andre går med vanter og alligevel fryser, det kan du ikke være bekendt! :lol:
Mvh Egon

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 9/11/2008 kl. 13:47

Så var der lige lidt billeder :)
Vedhæftede filer
DSC_0108.JPG
DSC_0108.JPG (127.75 KiB) Vist 2639 gange
DSC_0078.JPG
DSC_0078.JPG (119.8 KiB) Vist 2671 gange
DSC_0075.JPG
DSC_0075.JPG (127.37 KiB) Vist 2716 gange

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 9/11/2008 kl. 13:48

og lidt flere....
Vedhæftede filer
DSC_0175.JPG
DSC_0175.JPG (123.97 KiB) Vist 2630 gange
DSC_0133.JPG
DSC_0133.JPG (116.01 KiB) Vist 2634 gange
DSC_0124.JPG
DSC_0124.JPG (123.01 KiB) Vist 2645 gange

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 9/11/2008 kl. 19:17

Flotte flotte planter!

Håber planter holder til rejsen Thailand til Danmark, jeg tænker på lys og varme. Har du drivhus?

Brugeravatar
Ellen
Geografisk sted: Skive

Indlæg af Ellen » 9/11/2008 kl. 19:17

:roll:
Senest rettet af Ellen 10/11/2008 kl. 18:30, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 9/11/2008 kl. 21:38

Det er da nogle flotte stærke farver, du er faldet for på din vej gennem gartnerierne, kan jeg se, dejligt.
Mvh Egon

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 12/11/2008 kl. 15:19

Tror snart hele huset er omdannet til drivhus :oops: Nej, ingen drivhus - men de ser nu ud til at klare det fint.
Nu har jeg jo ellers sværget til Phalaenopsis, meeen man kan jo ikke lade være med at tage et par stykker med hjem med de farver :D
Jeg er lidt usikker på Vandaerne - så alle råd er velkomne :)
De kom med hjem i håndbagagen, så der var først totalt kuldechok i frostvejret i Kastrup Lufthavn (ved ikke om det var værst for os eller planterne !)
Nogle er med hjem som halvvoksne planter og andre som flaskebørn - jeg regner med at nogle af dem skal ud her inden for den næste uges tid. Så det bliver jo spændende - første hold flaskebørn fik jeg jo fra Thailand i april og de har det glimrende, så mon ikke der er håb ?

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 12/11/2008 kl. 23:47

Jeg forstår ikke helt din formulering ovenfor? jeg regner med at nogle af dem skal ud her inden for den næste uges tid.

Vil du åbne for flasken, og tage nogle ud, og lukke for den igen, for det kan du nok ikke. Ligeså snart der er åbnet derind, så vil det blive muggent nede i det sterile medie, og så er det med at få planterne ud hurtigst muligt. Så, er de ikke alle klar til at komme ud, så vent med at tage dem ud. Jeg ville nok vente, til solen er vendt igen, og vi går mod lysere tider.

Flasker med Vanda-frøplanter skal stå varmt og lyst, men ikke i solen, så kan du have dem i flaskerne et godt stykke tid endnu, med mindre, der har været så koldt derinde under rejsen, at der er blevet så meget undertryk i flasken, at der er suget svampeinficeret luft ind, men det kan du hurtigt se. MUG, MUG, MUG. :twisted:

Har du set de muligheder der er i EpiWeb, som Jette har leget med et stykke tid, det gør det lettere at holde Vandaer i stuen. Lars sælger også "EpiWeb-grene", som man kan indsmøre med lidt smuldret sphagnummos, ikke for tykt lag, der skal være luft i EpiWeb'en, for at det beholder sine gode egenskaber, og så, hvis det skulle være et must, overstrø med mossporer. Hakket mos skulle vist kunne spire, eller kan man købe japanske mossporerarter i små poser her:

http://www.dendrobates.dk/.

Gå ind under planter/mos, så dukker sporerne op.

Vandaer skal helst have rødderne gennemvandet hver dag, og jo mindre luftfugtighed i deres opholdsrum, jo oftere skal de have rødderne stukket ned i vand et kvarters tid. Det ser det ud til, at EpiWeb'en kan mindske til hver 3. dag.
Mvh Egon

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 13/11/2008 kl. 15:13

Hej Egon

Ehm - tanken var godt nok heller ikke at tage nogle af dem ud af flasken for at lade resten være, men derimod at tømme nogle af flaskerne og lade resten af dem stå til planterne er store nok til at komme ud. Jeg kan jo åbenbart ikke lige formulere mig klart ..... :)
Tak for de andre tips :D - der er noget der skal prøves !

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 21/11/2008 kl. 10:53

Jeg var ved, at høre min orkidemand i Thailand mht. træ til montering og rådet var enkelt - mangroverødder. Så efter en tur i den lokale akvariebutik, nogle kr. fattigere og flere rødder rigere - så er det tid til at sætte de små vandaer fast :) Billeder følger....

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 21/11/2008 kl. 13:40

Billede af én af de små - ikke bedste kvalitet, da det lige var mobilen der var nærmest. Men det er da muligt, at se hvad det forestiller !
Vedhæftede filer
Billede000.jpg
Billede000.jpg (101.23 KiB) Vist 6837 gange

Brugeravatar
Sus
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af Sus » 12/3/2009 kl. 12:26

Nåh...Hvordan går det så med dine flaskebørn ???????

Har spændt læst det hele nu og vil ha flere billeder :D

Jeg vil rigtigt gerne prøve vanda flaskebørn...så fortæl fortæl :D
MVH Sus
APK (AnonymePhalomanersKlub)
Der er altid plads til en til :D

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 21/3/2009 kl. 09:44

Hej Sus

Altså de fleste er da levende endnu - har vist kun mishandlet en enkelt :oops:

Nogle af dem er stadig i flaske - og skal nok blive der lidt endnu. De er ikke så store, så jeg tvivler på at de vil overleve hvis de kommer ud nu.

Pt. så har jeg en hel del phalaenopsis i børnestørrelse og de vokser lige så stille og roligt. En smule langsomt efter min mening, men man har vel lov at være utålmodig :D

Der ud over har jeg også nogle vandaer i børnestørrelse, men det er en helt anden historie - foreløbig er de da levende endnu, men spørgsmålet er hvor længe :( Jeg prøver mig bare lidt frem og ser hvordan det går - der er vist ikke ret meget andet at gøre i dette tilfælde ?! Er ikke helt sikker på, at Vandaer og jeg er en god kombination !

Brugeravatar
MNervø

Indlæg af MNervø » 27/3/2009 kl. 14:37

Opdatering:

Nye, super fine rødder på baby-vandaer - div. phal-babyer ser også fine ud :D

Jeg har, i dag, plantet alle babyerne om i Epiweb, i håb om bedre at kunne styre vandingen ?! Tror de små stakler har fået lidt for meget opmærksomhed..... og vand :oops:

Billeder følger, når manden med kameraet har tid !

Besvar