Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Catasetum

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Catasetum

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 29/7/2009 kl. 00:34

Der har på det sidste været en del indslag om Cycnoches.
Da jeg ikke er ejer af den art, men i stedet har en Catasetum fimbriata, vil jeg beskrive pasningen af denne, da den er nært beslægtet og har mange ting til fælles.
Det er en plante der nærmest har sneget sig ind hos mig, da den blev opgivet på grund af temperatur kravene af en god ven til mig.
Heldigvis havde jeg lige læst en artikkel af Harold G. Hills om Catasetum i det svenske blad Orkideer januar 2008. Det hjalp mig meget på vej.
Min første handling var drastisk. Idet vi var kommet pændt ind i november og planten stadig ikke var helt færdig. Derfor klippede jeg bladene af for at tvinge den i vinterhvile, hvilket den også gjorde. Stoppede selvfølgelig vandingen. Jeg tilså blot bulperne over vinteren ingen vand da der ikke var noget der skrumpede.
I løbet af hvileperioden blev den ompottet til spagnummos.
I foråret startede så den nye vækst. Jeg vandede ikke før der var ca. 2 cm. nye røder under nyskudet. Der efter startede vandingen roligt. Gødningen var som jeg gøder almindeligt.
Da tilvæksten begyndte at tage fart øgede jeg gødningsmængden idet der
blev stukket 10 gødningspiller ned i komposten af mærket Green garden en naturgødning med N 10 P2 K7, det var kun halv den docis som blev omtalt i artiklen der tilråder 1 teskefuld.
Derudover bliver den gødet sammen med de øvrige orkideer.
Det bekom den vel pokker tog ved tilvæksten.
Efterfølgende har jeg snakket med Ingrid Buzlaff om Catasetum hun oplyste at en gartner på Jersey havde oplyst hende at han gøder med 600 micro siemens, hvor normalgødning ligger på 250 micro siemens.
Dette er en måle enhed man får når man måler mængden af salte i vandet med en ledningstals måler.
Dette betyder sagt på en anden måde at normal mængden hos mig ( 250 microsiemens ) svarer til spidsen af en teske i 10 liter vand. 600 microsiemens en strøget mellemstor teskefuld til 10 litter vand. Gødningen er Peters 20-20-20.
Idag ser planten ud som følger, en pæn velvoksen bulp der bliver lige så stor som den professionelt dyrkede bulp. 1 stængel med 16 knopper. Det er ret pændt da Orchidspecies siger 7 - 15 blomster.
Jeg tror også jeg har ramt det rette køn idet der er kommet pletter på knopperne.
Han blomsterne der er de mest atraktive kommer ved lidt dæmpet lys og høj luftfugtighed. Placeringen har været i er øst vendt vindue bag et let sløringsgardin.
Hun blomsten, højere lysindentitet, lav luftfugtighed.
Da min luftfugtighed ikke er særlig høj, har jeg været meget spændt på udfaldet.
Jeg tror at rigtigt meget af dette også passer på Clowesia men gødningsmængderne ville jeg nok være forsigtig med at overfører.
Eller velkommen til dem der vil prøve en Catasetum, den er rigtig sjov at dyrke, der er gang i den. Men stor bliver den.

Opdateret den 8. nov. 2011

Nu er det nogle år siden det første indlæg blev skrevet.
Der er i mellemtiden sket dette, at der er kommet flere nye Catasetum til og erfaringerne er også blevet større.
Idag klipper jeg ikke bladene af på noget tidspunkt da jeg har erfaret at hviletiden er meget forskellige fra de forskellige planter, eksempelvis har jeg en Catasetum tabulare der kun hviler 2-3 uger inden den starter en nu vækst sæson, så på nuværende tidpunkt er den slet ikke færdig med at udvikle bulpen.
Ungplanter skal man heller ikke stoppe for tidligt.
Så i dag lader jeg planterne selv bestemme hvornår hviltiden skal startes, så læng der er blade vander jeg, når bulpen er færdig udviklet får de lidt mindre vand.
Jeg har ogå fået fortalt at skal man have hunblomster kræver det meget sol i april og maj, for så skal de have en masse lys i denne periode.
Vedhæftede filer
P1010567.JPG
P1010567.JPG (46.13 KiB) Vist 7397 gange
Senest rettet af Hans Jørgen Staugaard 8/11/2011 kl. 22:04, rettet i alt 1 gang.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 29/7/2009 kl. 01:35

En god beskrivelse, Hans Jørgen. Den kunne jeg godt have brugt for en 7-8 år siden. :twisted:
Mvh Egon

Heidi
Geografisk sted: Norge

Indlæg af Heidi » 29/7/2009 kl. 09:58

Takk for fin dyrkingsveiledning! Som nybliven eier av både Cycnoches og Catasetum var denne midt i blinken for meg! :D
Vennlig hilsen Heidi.

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 30/7/2009 kl. 01:05

Tak for de pæne ord. Det er jo rigtigt godt når noget kan bruges til noget, ærgerligt når det så kommer for sendt, men man ved jo aldrig hvad der skulle dukke op en dag. :roll:
Men det er tydeligt at det er vinterhvilen og starten på sæsonnen, hvor det går galt for folk. Det er viktigt at vendte til den nye plante har røder.
Værd cool. 8)
Hans J.
Rødovre

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 30/7/2009 kl. 22:25

Spændene.. tak for det!
Er det ikke meningen at de nye bulber hele tiden skal blive større end de forrige?

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 30/7/2009 kl. 23:34

Ikke når den har nået voksenstørelse hvilket den har nu.
Måske får jeg en støre bulp næste år når jeg vil give mere gødning.
Hans J.
Rødovre

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 30/7/2009 kl. 23:38

Så de nye bulber når en voksen størrelse og så bliver de ikke større?
Jeg troede de ville blive ved med at vokse...

Hvis planten ikke har det så godt, bliver bulben mindre, ikke?

mvh

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 30/7/2009 kl. 23:45

Hvis planten bliver mindre er det fordi der er noget der ikke har været optimalt.
Det er også grunden til at jeg i vindueskarm, med lav fugtighed, er tilfreds med at få en størelse der er lige så stor som den en profesionel gartner har dyrket.
Hans J.
Rødovre

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 28/8/2009 kl. 21:09

Jeg har læst at både cycnoches og catasetum får enten han eller hun blomster, afhængig af hvor meget lys de får.

Meget lys giver hun blomster, mens lidt lys giver han blomster.

Er der nogen der ved om de kommer både han og hun bomster på samme plante, eller bliver hele planten enten han eller hun?

Og så et spørgsmål til det med lyset. Hvis jeg vil lave hun blomster, skal planten så udsættes for meget lys hele tiden eller er det nok med eks en måned med meget lys?

Nu håber jeg ikke det gør noget jeg hijacker din tråd, Hans.. :)

mvh

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 28/8/2009 kl. 23:48

Normalt ser man enten han- eller hunblomster på en stilk, men, begge slags på samme stilk ses fra tid til anden. Muligvis, fordi planten er blevet flyttet i forhold til lyset midt i blomstringen. Men, hvor længe inden, den skal udsættes for en bestemt lysmængde, for at give de ønskede blomster, det ved jeg ikke, men er min teori med blandingen rigtig, så er det ikke lang tid. :wink:

Tonni har tidligere sat en Catasetum fimbriatum ind. Den kan ses her: http://forum.orkideer.dk/viewtopic.php? ... =catasetum . Den har begge slags blomster på samme stilk.
Mvh Egon

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 29/8/2009 kl. 00:29

Hej Kenneth
Nej det er da helt findt, når ting skaber uddybende debat.
Hvor lang tid der skal til, for at skabe de forskellige blomster, ved jeg heller ikke.
Min stod i et øst vendt vindue med masser af lysindfald. Men med tynde beskyttelses gardiner. Det gav som omtalt han blomster.
Ifølge den artikkel som jeg omtaler i tråden er kombinationen af mindre lys sammen med høj luftfugtighed nødvendigt for han blomstring, det med luftfugtigheden var så ikke helt nødvendigt.
Der havde den stået siden den startede væksten.
Hvis jeg ville have hun blomster tror jeg at jeg ville give den samme placering blot uden beskyttelsesgardiner.
Men som sagt jeg har ikke prøvet det.
Ifølge artiklen skulle det øgede lys sammen med en lav luftfugtighed give hun blomster.
Men der er jo ikke andet for end at prøve.
Jeg var spændt på kønnet lige til det sidste.
Men som Egon skriver er det også mugligt at få begge køn på samme stilk.
Man kunne se kønnet på planten 2-3 uger før den sprang ud, idet knoppen fik røde prikker.
Men hvor lang tid inden blomstringen den bestemmer sig for kønnet ved jeg heller ikke.
Hans J.
Rødovre

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 29/8/2009 kl. 23:37

Super, mange tak for link, Egon og også til dig Hans!
Så er der jo ikke andet for end at prøve. Jeg tænkte jeg ville prøve med kunstlys, så kan man bedre styre lysmængden.

Jeg har godt nok kun en enkelt art af cycnoches nu, men det kan hurtigt ændre sig..

Hvad me bestøvning, frø og spiring af frøene? Kan de selvbestøves, Er det som det pejer med orkideer?

Hans, har du en Catasetum du vil anbefale til en catasetum nybegynder?

mvh

Heidi

Indlæg af Heidi » 13/2/2010 kl. 23:55

Hei Hans!
Jeg lurer på om dette er gjødningen du brukte på din catasetum?
http://www.greengardenprodukter.com/no/produkt4_7.html
Vennlig hilsen Heidi.

Hans Jørgen Staugaard

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 14/2/2010 kl. 00:43

Hej Hejdi
Ja det var et lignende produkt.
I den kommende sæson vil jeg bruge det samme som jeg bruger til mine øvrige orkideer. Peders 20-20-20.
Jeg vil blot give dem det i en kraftigere blanding ved hver vanding.
Men du kan udmærket give din 1 teskefuld i komposten og så gøde normalt.
Her er så et billede ikke af min nye ctsm. men en lignede jeg købte i Dresden, den glæder jeg mig meget til at se igen.
Det er en Ctsm pileatum " Ore Verde".
Vedhæftede filer
P1010709.JPG
P1010709.JPG (47.38 KiB) Vist 6644 gange
Hans J.
Rødovre

Heidi

Indlæg af Heidi » 14/2/2010 kl. 20:19

Så fin den er! :D Jeg har også Ctsm. pileatum, men ingen 'Oro Verde', dessverre ble det ingen blomstring i fjor. Nå planlegger jeg følge din oppskrift slavisk, dvs kuttet bladene i november og et lite nyskudd er nå på vei opp. Jeg bruker også Peters 20-20-20 til mine andre orkideer, så mitt neste spørsmål blir da; tør jeg spørre hvilken styrke du planlegger på dine Catasetum? Veldig mye enklere å bruke det jeg allerede har :)
Vennlig hilsen Heidi.

Besvar