Boardet er indtil videre lukket for tilgang af nye brugere.

Vi har i det seneste årstid haft problemer med, at rigtig mange fordækte personer opretter falske profiler på boardet og bruger det til spam eller linker til sider med mistænkeligt indhold. Vi bruger rigtig meget tid på at forhindre dette og på at rydde op efter disse personer.

Trafikken på boardet og antallet af nye 'reelle' brugere er faldet drastisk de seneste år og står ikke mål med ovennævnte indsats. Derfor har vi besluttet at lukke for tilgangen af nye brugere mens vi tænker over, hvordan vi løser problemet på en overkommelig måde. Eksisterende brugere kan fortsat logge på og bruge boardet som sædvanligt.

Egon & Henrik

Tilskudslys?

Diskussion af vandforbedring, indretning af vindueskarm/udestude/drivhus, skygning og andre "tekniske" emner.
ErceDK
Geografisk sted: Billum, nær oksbøl

Tilskudslys?

Indlæg af ErceDK » 16/9/2009 kl. 23:32

Jeg har fået lov af min kæreste at omdanne en hel vindueskarm til orkide-land :)
Vinduet ligger i syd, der er rimelig god sol i løbet af dagen, men jeg er bange for at der ikke vil være lys nok til vindter?

Derfor vil jeg lave et snedigt system med et lysstofrøramatur som jeg har pillet ned ude fra køkkenet! Det er en af dem med 2 rør på ca. 60cm i længden og sådan noget nupret gennemsigtigt glas til at dække for de mindre pæne rør - kan den måske installeres i min vinduskarm og hjælpe lidt?
Der sidder pt to osram 18w/31-830 lysstofrør i, er det nok, eller skal jeg fx købe nogle andre og hvis ja, hvad for nogle skal jeg så købe?
Og til sidst hvor langt over skal lampen hænges?

Det er primært mine Dendrobium phal. hybrider jeg er bange for ikke vil få nok lys til vinter - men er det bare mig, er der ikke noget at bekymre sig om?
An orchid a day keeps the Doc away!

Der er altid plads til en til!

ErceDK

Fortsætter lige

Indlæg af ErceDK » 17/9/2009 kl. 18:25

Nu har jeg kigget rundt på nettet.

har fundet:

http://www.lite-house.dk/shop/narvatron ... 3952p.html

Den fås i en 23W udgave, er det spild af penge eller vil det kunne give noget?

Hans Jørgen Staugaard
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af Hans Jørgen Staugaard » 18/9/2009 kl. 01:24

Nu er tilskudslys om vinteren en god ting for de orkideer der vokser videre igennem vinteren.
Jeg bruger det selv.
18 W lystofrør er for lidt, der skal du op på 36 w. eller mere.
Den pære du har fundet er rigtig god har jeg hørt, men du skal nok have flere w. på, men det ved Egon.
Nu kan jeg ikke huske om den. phal. hybriderne har vinter pause, eller om den vokser om vinteren, men den kan lide meget lys.
Hans J.
Rødovre

Brugeravatar
Egon K P
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Egon K P » 18/9/2009 kl. 04:20

Hvis du vil køre med lysstofsrør, så er 860 en god farve til planterne. Den kan købes hos elinstallatørerne.

Jeg bruger tre energisparepærer på 85W, og der siges at være kommet en 170W nu, så kan du lyse hele byen op. 85 W giver 450 W lys fra sig, og så må den anden jo give 900 W fra sig. Den "lille" kan muligvis købes hos Lars Jensen her på forumet, ellers hos KJ-Orchids eller Søren Werter, som jeg burde have noget mere konkret liggende på et eller andet sted, med mindre Søren røg ud, da den nye computer blev formatteret i Tyskland under anden reparation. :twisted:
Mvh Egon

ErceDK

Indlæg af ErceDK » 18/9/2009 kl. 14:42

ja, hvis der skal 85w til at gi noget kan jeg godt se de 35w jeg har fundet ikke er gode nok - eller kan de i det mindste give lidt?

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 18/9/2009 kl. 15:59

Lysstoftrørene bruger jeg i dag over mine regnskovsterrarier, men har tidligere brugt dem til orkideerne i stuen. De er vist på 56W, men, så er det også 1½ meter lange. :roll: Orkideerne må nu "nøjes" med dagslysversionen af energisparepærerne i udestuen som tilskudslys.
Mvh Egon

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 18/9/2009 kl. 20:47

Nu bliver der givet masser af gode råd om hvad der er godt tilskudslys, men jeg vil vove at påstå at dine phal og dendrobium'er SAGTENS! kan klare sig i et syd vidue til vinter!
Jeg vil tro at 90% af alle vindueskarm orkidedyrkere ikke bruger tilskudslys, og der går det fint.. Du slår ihvertfald ikke dine planter ihjel ved ikke at give dem lys :) Omvendt kan du sikkert få mere sunde planter ved at give dem lidt tilskud, men du bør nok opveje fordelen ved lidt sundere planter mod et lysstofarmatur med det hele i vindueskarmen :)
Hvis man eksempelvis har planter i f.eks. cattleya familien der tit blomstrer om vinteren, og tit er meget lyskrævende, så kan tilsudslys give rigtig pote, da man kan give planten godt med energi når den laver de skud der skal blomstre, og når den laver selve blomsterne. I de tilfælde vil man kunne se en mærkbar forskel på blomstringer med og uden lys - i nogle tilfælde får man dem slet ikke til at blomstre uden.. Men til phal. og dendrobium hybrider vil jeg umiddelbart sige at det er overkill - dog er det rart at vide at man giver planterne det bedst muligt, og det nedsætter forresten også risikoen for sygdom/svampeangreb (der ofte sker om vinteren hvor det blvier koldere i en vindueskarm) markant hvis planten er i topform.

Sagen ville være en helt anden hvis du f.eks. havde sagt et nord-vendt vindue, eller et vest-vendt med høje bygninger/buske foran :)

Christian
www.OrkideImperiet.dk - Webshop og Butik

Lene Nielsen

lys

Indlæg af Lene Nielsen » 21/9/2009 kl. 10:21

Hej :)

Jeg har købt 58W/865 lysstofrør, og må sige det giver et pragtfuldt lys.
Jeg tror det virker imod vinterdepresion også :D
Vores forgang blev kun brugt som pulterkammer da folk altid bruger baggangen som hoveddør, så jeg har lavet den om til mit lille orkidested om vinteren. hovedsageligt til Cattley.
jeg malede vægene hvide i glans 20 (så de kan vaskes ned) og fik sat 2 lysamaturer op med ovenstående lysefekt.
Jeg skulle give 100 kr. pr rør i nordjylland, så jeg sendte bud efter 1 pakke med 25 stk fra sverige og kunne derved få dem til en samlet stk pris på 34 kr. derudover har jeg købt en lill varmeblæser med timer, så nu har jeg næsten et vinterdrivhus også :D
jeg skal nok sende et billede af det når jeg finder ud af at sætte det ind.

MVH. Lene Nielsen

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 22/11/2009 kl. 16:55

Hvor mange timers lys skal de så have om vinteren??

mvh

Karen
Moderator
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlæg af Karen » 23/11/2009 kl. 19:19

12 timer ikke mere, men orkideer kan godt klare sig uden, men ved for lave lysforhold så vil en del cattleya typer ikke blomstre. Lyset behøver ikke at være på 12 timer, men kan bruges til at forlænge dags længden, så planten tror dagen er lidt længere. Gerne ala det som den er vant til hjemmefra.
mvh/ Karen ~ orkidevinduet.dk

kennethjohannsen

Indlæg af kennethjohannsen » 24/11/2009 kl. 21:47

Hvorfor ikke længere?

mvh

ErceDK

Indlæg af ErceDK » 24/11/2009 kl. 22:07

fordi at planterne ikke er i vækst givet at det er køligere - om sommeren kan du sætte tilskudsbelysningen op til 14-16 timer om dagen

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 24/11/2009 kl. 22:31

For mange planters vedkommende er det ændringen i forholdet mellem antal timer med mørke og antal timer med lys der sætter gang i vækst, blomstring og sikkert også en masse andre ting jeg ikke kender til.. Ved at holde daglængden "kunstigt" på eksempelvis 14-16 timer stresses planten altså, da de processer der skal igangsættes ved dvale, nyvækst eller blomstring vel kan udeblive eller ihvertfald svækkes.
Mest synligt vil det nok være at nogle planter der kræver skift i dag/nat længde for at blomstre ikke gør det.. Det afhænger selvfølgelig af hvorfra i verden planten kommer (som Karen antyder), ved du f.eks. at en plante kommer fra lige i omegnen af ækvator ser jeg ingen grund til at korte daglængden for den.. Men typisk vil man jo have planter med mange forskellige lys "behov" stående sammen.
Under alle omstændigheder vil det sikkert være bedre med en lidt forlænget dag end de forhold vores breddegrad naturligt giver, men alligvel kan langt de fleste jo klare sig uden, så det beviser vel bare at orkideer er enormt gode til at tilpasse sig! - omend vi kan få bedre vækst og blomstring ved at give lidt tilskud :)

Christian

Brugeravatar
Egon K P

Indlæg af Egon K P » 25/11/2009 kl. 00:09

Jeg synes, at der mangler en lille faktor i hele denne tråd om, hvor mange timer lyset skal være tændt, og, det er temperaturen.

Når planterne bliver udsat for lys, så kan deres fotosyntese foregå, de kan opbygge sukkerstoffer og afgive ilt via sollyset, CO2 og vand, men, når det bliver mørkt, så går den proces i stå, og planten kører et stofskifte som dyrene, hvor de forbruger deres oplagsnæring, bl.a. sukkerstoffer, mens de bruger ilt og udskiller CO2 ligesom dyrene. Jo højere temperatur, planterne står i uden lys, jo højere et stofskifte har de, og jo mere bruger de fra deres depoter. Så, ved at sænke temperaturen nogle få grader hen over natten, så bruger planten mindre af sine ressourcer. Med det ringe lys, dagslyset har givet i november p.g.a. overskyethed og regn, så vil planterne bruge mere næring til at overleve på, end de kan nå at opbygge, så kan enhver nok regne ud, at planten "skrumper".

Skrumper de for meget, så kommer der heller ingen blomstring, for så har de ikke nok energi til det store energifråseri, som en blomstring er for planten. Så hjælper det jo ikke meget, at man kun har givet planten 12 timers lys hen over dagen, for at inducere en blomstring, hvis den mister mere energi, end den kan nå at opbygge. Og, det er så der, at temperatursænkningen kan være på sin plads om natten. Dog ikke under planternes temperaturkrav.
Mvh Egon

Christian Koch

Indlæg af Christian Koch » 25/11/2009 kl. 00:39

Men hvis man giver tilskudslys i 12 timer dagligt bliver der vel gjort op for det manglende naturlige lys, hvorved planten vil få den energi den skal bruge om natten?

Christian

Besvar